
Volkswagen Golf on kaasuautojen tilaihme
Kaasulla kulkevia autoja on yhä myynnissä. Tyypitimme farkku-Golfin.
Enpä ollut koskaan aiemmin päässyt kaasuauton rattiin, mutta nyt osui alle VW Golf Variant 1.5 TGI. Lyhenne TGI juoruaa, että kyseessä on kaasuauto. Kaasun kanssa on vähän sama tilanne kuin etanolin: välillä kumpikin vaihtoehtoinen polttoaine on kovasti esillä julkisessa keskustelussa, mutta sitten vajotaan taas hiljaiseloon. Sähkö jyllää, se on selvä. Niinpä ei ole ihme, että kaasuautot ovat hiipuneet marginaaliin. Nykyään niitä on tarjolla vain VW-konsernin valikoimissa.


Kaasun tankkausverkko Suomessa on hyvin harva. Kun olin hakemassa Golfia ajoon, kysyin heti kärkeen, että mikä on auton toimintamatka. Asiantuntijan veikkaus oli 500 kilometriä, ja samaa todisti myös auton oma ajotietokone. Golfissa ei tarvitse olla pelkän kaasun varassa, sillä autossa on myös piskuinen, noin yhdeksän litraa vetävä bensiinitankki. Maltillisesti ajamalla käytössä on kaasun loppumisen jälkeen siis reilun 100 kilometrin reservi.
Lähdimme soitellen sotaan: 450 kilometriä maantietä, katsotaan mihin päästään. Kaasun määrä tankissa vajosi ilahduttavan lineaarisesti. Joissakin sähköautoissa toimintamatkaa näyttää olevan aluksi vaikkapa 300 km, mutta 50 kilometrin tosiasiallisen ajon jälkeen ollaankin sitten tasolla 200 km. Tämä on raivostuttavaa, sillä koko ajan on ihmeteltävä, että koska se sähkö loppuu. Ja sähköautoissahan ei sitä reservivoimaa ole tarjolla.
Pääsimme kaasulla aika tarkkaan 470 kilometriä. Sen jälkeen moottori siirtyi automaattisesti polttamaan bensiiniä. Polttoaineen vaihdos on täysin huomaamaton, eikä kuljettajan tarvitse kiinnittää asiaan mitään huomiota. Kunhan nyt vaan pitää sen pienen bensiinitankin täpötäynnä.


Miltä kaasu-Golf sitten tuntuu? Ihan samalta kuin vastaava bensamalli. Tehoa 1,5-litraisesta moottorista lähtee hiukan vähemmän kuin puhtaasti bensiinillä käyvästä koneesta. Pudotus 150 hevosvoimasta 130 hevoseen ei ole järkyttävä.
Jos pystyy ajamaan biokaasulla, voidaan puhua ympäristöteosta. Käytön kustannukset kiinnostavat aina, mutta nyt niihin on vaikea ottaa kantaa, koska tilanne elää jatkuvasti. Bensan hinnat ovat taivaissa, ja moni asiantuntija uskoo, että litrahinnat nousevat yhä. Tämä johtuu Ukrainan sodasta. Ukrainan sodasta johtuu myös se, että Gasum ei saa enää kaasua Venäjältä. Hanat menivät kiinni toukokuussa. Kaasua on kuulemma edelleen varastossa, mutta sodan takia tilanne on kokonaisuutena niin epäselvä, että kaasuauton hankinta ei juuri nyt tunnu houkuttelevalta. Ja tämä lausunto ei liity mitenkään Volkswagen Golfiin. Auto on tunnetusti erittäin pätevä.

Volkswagen golf Variant Style 1.5 TGI DSG
- Moottori Rivi-4, turbo, kaasu/bensiini
- Iskutilavuus 1 498 cm3
- Teho 96 kW (130 hv) / 5 000 r/min
- Vääntö 200 Nm / 1 400 r/min
- Voimansiirto Etuveto, 7-v. automaatti
- 0−100 km/h 9,8 s
- Huippunopeus 211 km/h
- Yhd. EU-kulutus 4,1 kg /100 km (maa-/biokaasu)
- CO2-päästöt 113 g/km
- Mitat Pituus 4 633 mm, leveys 1 789 mm, korkeus 1 482 mm, akseliväli 2 672 mm, tavaratila 611 l,
- Omamassa 1 443 kg
- Plussaa Tilat, Ajettavuus, Biokaasun, ekopotentiaali
- Miinusta Harva kaasu- asemaverkko, Kaasun toimitusvarmuus?
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 37 200€, Mallisto alkaen: 31 245 €
Kenelle?
Käsillä on ihan normaali farkku-Golf, joka kulkee kaasulla. Sopii sellaiselle käyttäjälle, jonka elinpiirissä on sopivasti kaasuasemia.