Tuulilasi

Virityspaja pisti parastaan – Koeajoimme Volvo-harvinaisuuden

Virityspaja pisti parastaan – Koeajoimme Volvo-harvinaisuuden

Cross Country on menneen talven lumia – virityspaja Heico on tehnyt kompaktista wannabe-maasturista 350-heppaisen sportin. Testasimme auton.
Teksti AMS, Jens Dralle
Kuvat AMS, Rossen Gargolov
Mainos

Keskikonsoliin upotetun metallinapin ympärillä vilkkuu valorengas yhtä räikeän vihreänä kuin auton korin teippaus.

Se tarkoittaa, että Heico-Volvo V40:n turboviitosen täysi 350 hepan teho ja 510 newtonin maksimivääntö ovat käytettävissä, ja ne tulevat esiin varsin dramaattisesti.

Viritetty ruotsalaisauto syöksyy liikkeelle sähisten ja ukkosen lailla jyristen, ja se kiihtyy sutimatta 5,7 sekunnissa nollasta sataan.

Tämä yksittäiskappale pohjautuu nelivetoiseen Cross Countryyn, josta on riisuttu maastokoristeet.

Sitä vastoin autossa on urheilualusta, 19-tuumaiset pyörät ja hyvän tuen antavat kuppipenkit.

Tämän myötä V40 on poikkeuksellisen ketterä Volvoksi, ja se ei yliohjaudu hankalasti hallittavasti, vaan aliohjautuu tosipaikan tullen hillitysti ja turvallisesti.

Auton voimalinjan haittapuolena on vakiona oleva aika unelias kuusivaihteinen automaatti.

Ja mitä tapahtuu, kun valorengas ei enää vilku? Silloin vesietanoliruiskutus ei ole päällä, mutta ei huolta. Siinäkin tapauksessa jäljelle jää vielä 320 heppaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 28.1.2014