Tuulilasi

Vertailussa tehokaksikko: Pagani Huayra ja Ferrari F12 Berlinetta



Vertailussa tehokaksikko: Pagani Huayra ja Ferrari F12 Berlinetta

Ne ovat tehokkaimmat V12-koneiset autot. Nyt Pagani Huayran on aika tavata Ferrari F12 Berlinetta radalla.
Teksti AMS, Christian Gebhardt
Kuvat AMS, Hans-Dieter Seufert

Ulkona sadepisarat valuvat pitkin ikkunalasia, kun toimistossa on taas menossa yksi hitaasti matelevista talvipäivistä. Puhelin pirisee: Voitko ottaa hoitaaksesi jutun, jossa Ferrari F12 Berlinetta kohtaa Pagani Huayran Italiassa?

Prosciutto-kinkkua, parmesaanijuustoa sekä maailman tehokkaimmat V12-koneiset sarjatuotantourheiluautot kirjoituspöydän tylsyyden sijasta. Tottakai!

Kaksi päivää myöhemmin klo 8.31 Autodromo di Modenan varikkopilttuussa V12-koneiset tähtitenorit lämmittelevät muristen ääntään ja ovat jo paikallaan seisoessaan yhtä kiinnostavia kuin neonvalojen täyttämä Tokio lauantai-iltana. Jokainen vilkaisu tuottaa ihastuksen huokauksen, koska nämä urheiluautojen mestarien liigaan kuuluvat sportit ovat täynnä kiehtovia yksityiskohtia.

Pagani Huayra: tuulen jumala

Vaimea sihinä houkuttelee huomion pois Ferrarista. Teleskooppivaimentimet nostavat Paganin lokinsiipiovet yhtä majesteettisesti ylös kuin kotka siipensä.

”Firman sisällä kutsumme sitä vain C9:ksi”, testikuski Davide Testi kertoo.

Hän viittaa sillä auton vaikeaselkoiseen Huayra-nimeen, joka tarkoittaa erään eteläamerikkalaisen kansan kielessä tuulen jumalaa.

Auton mikroskooppisen pienet valmistusmäärät saavat jopa Maranellon punaiset oriit tuntumaan Volkswageneilta.

Horacio Paganin Modenan lähellä sijaitseva superautotehdas valmistaa 4000 uudelleen kehitetystä osasta yhden Huayran kuukauden kestävän käsityön aikana. 15 tuulen jumalaa on tähän mennessä toimitettu asiakkaille.

Hiilikuitukorinsa sekä sisustan barokkimaisen koristelun ja pelkistetyn hightechin yhdistelmän myötä kaksipaikkaisesta autosta saisi helposti tarpeeksi aihetta minkä tahansa taidekorkeakoulun yhden lukukauden kestävään opetukseen. Ensimmäisen luennon aiheena voisi olla auton monitoimimittari, joka on alumiinikimpaleesta tehty täydellisesti muotoiltu veistos. Mittarin näytöt muistuttavat ennemminkin hienoja kelloja kuin tavallisia nopeudesta, kierrosluvusta, lämmöstä ja muista vastaavista asioista kertovia mittareita.

Klik, nyt taideharrastajat saavat pitää taukoa ja on urheiluhenkisten kuskien vuoro. Varikkopilttuun liikennevalo näyttää nimittäin vihreää, ja Ferrarin museossa eräs auto muuttuu hyvin hermostuneeksi. 740 hepan tehon myötä F12 ylittää jopa Enzon teholukeman 80 hevosvoimalla ja on siten Ferrarin historian tehokkain katuauto. Uusi 65 asteen V-kulmalla varustettu suorasuihkutettu moottori perustuu Enzon ja 599:n jatkojalostettuihin vaparikoneisiin.

Ulos varikkopilttuusta radalle: korkeaoktaanista bensaa virtaa 6,3-litraisen koneen syövereihin, ja auton hillitty tyhjäkäyntibasso muuttuu kierrosten myötä käheäksi V12:n kiljumiseksi. 8700 kierroksen maksimikierrosluvun kohdalla korkealla 13,5:1-puristussuhteella varustettu kaksitoistasylinterinen moottori kuulostaa puhdasoppiselta kisakoneelta. Ääni on korkeataajuuksisen kirkas ilman metallisen rahisevalta kuulostavaa orkesteria, kuten oli joskus F50-nimeä tottelevassa toisessa V12-legendassa.

F12 saa Enzon hermostuneeksi

Moottorin ääni ja voima tulevat ulos mukavan tasaisesti.

F1:sten tasolla oleva tehomäärä saadaan välitettyä takavetoisessa autossa helposti asfalttiin myös silloin, kun ESP on pois päältä. Auton perä ei irtoa entisten aikojen tapaan yllättävästi, vaan F12 käyttäytyy hyvin tasapainoisesti ja tavoittelee parasta kierrosaikaa jo lämmittelykierroksen jälkeen.

Ferrari luo lähes täydellisen illuusion siitä, että kuka tahansa sen kuppipenkissä istuva on sukunimeltään Alonso.

Auton hyvä pito johtuu onnistuneiden alustan säätöjen lisäksi myös keskimoottoriautojen kaltaisesta tasaisesta painonjakaumasta (46:54 prosenttia). Hieman kevyt, mutta tarkasti palautetta antava ohjaus muistuttaa matalan ajoasennon tavoin Ferrarin nykyistä keskimoottoritähteä 458 Italiaa.

Mutta nyt autoa on kehuttu jo tarpeeksi. Tarkka-aistiset kuskit huomaavat Ferrarin ketteryydestä huolimatta, että F12 ei ole mikään katurekisteröity kilpa-auto. Sen melko mukavuuspainotteiseksi säädetty alusta nielee kyllä arkikäytössä tehokkaasti kuoppia, mutta syheröisellä radalla sen rajat tulevat vastaan korin huomattavien kallistelujen myötä. Siitä huolimatta F12 on Enzoa kaksi sekuntia nopeampi Ferrarin omalla Fioranon testiradalla.

Vaikka auton pitäisi olla muun muassa uusien alumiiniosien myötä 70 kiloa edeltäjäänsä kevyempi, se ei pysty salaamaan täysin noin 1630 kilon kokonaispainoansa pidon rajoilla ajettaessa. Jos mutkiin jarruttaa kovin myöhään, auto alkaa puskea helposti hallittavasti ja herättää kuskin tilanteen tasalle. Jos tykkää tällaisesta ajotyylistä, on parempi odotella Enzon seuraajamallia.

Huayrassa on C-ryhmän fiilistä

On varikkopysähdyksen aika.

Arrivederci F12, benvenuto Huayra, alustanumeroltaan ensimmäinen valmistunut yksilö. Tässä on kertomista myöhemmin lapsenlapsille.

Paganin lokinsiipiovi avautuu ja paljastaa Le Mansin C-ryhmän legendoja muistuttavan ohjaamon, jonka tilantunnetta ei ole kuitenkaan minimoitu kilpa-autojen tasolle. Istuma-asento nahalla verhoilluissa hiilikuitukuppitaideteoksissa tuntuu heti sopivalta kuin italialainen mittatilauspuku.

F12:een verrattuna Huayra tuntuu ennemminkin kisa- kuin arkikäyttöön sopivalta sportilta. Siinä tuntee istuvansa ikään kuin kerrosta alempana. Auto on 10,4 senttiä matalampi, 9,4 senttiä leveämpi ja melkein 300 kiloa kevyempi kuin Ferrari.

Paganin tuplaturbo-V12:n soundi on matala kuin Pavarottilla. Erityisesti Pagania varten jatkokehitelty AMG:n V12 on ollut aiemmin käytössä SL 65 AMG Black Seriesissä.

”AMG ehdotti meille SLS:n veekasia, mutta asiakkaamme halusivat V12:n. Olemme tehneet paljon töitä turboviiveen vähentämiseksi”, testikuski Testi paljastaa yksityiskohtia.

Moottori ei tietystikään vastaa ihan F12:n vaparikoneen kaltaisesti kaasuun. Auton tehon tuotossa oleva minimaalinen kolo hukkuu kuitenkin pyörremyrskyn tapaiseen kohinaan, kun kaksi ahdinta puristavat tiivistettyä ilmaa kuusilitraisen koneen keuhkoihin täyskaasulla. Jo 2000 kierroksesta ylöspäin tarjolla on moottorin 1000 newtonin tyrmäävä maksimivääntö. Sen voima tekisi nyrkkeilijätkin kateellisiksi.

Rakkautta ensi metreillä

Kuski voi terävöittää Xtracin sekventiaalista seitsemänvaihteista laatikkoa ratin napista. Brittiläinen moottoriurheilun alihankkija on kehitellyt ensimmäistä kertaa sarjatuotantovaihteiston Paganille.

Sporttimoodissa laatikko pamauttaa vaihteet sisään 60 millisekunnissa, mutta se ei ole yhtä vasaramaisesti iskevä kuin Lamborghini Aventadorin vaihteisto.

Huayralla pidon rajoilla ajaminen on rakkautta ensi metreillä: myöhäinen jarrutus mutkaan sisään, ja auto ohjautuu sinne kuin ajatuksen voimalla. Jo aikaisin mutkasta ulos kiihdytettäessä kaasun voi painaa pohjaan. Vaikka auton 730 heppaa käyvät äkäisesti kiinni leveydeltään 335-profiilisiin takarenkaisiin ESP pois kytkettynä, Huayrassa on loistava pito mm. Pirellin katuslicksien ansiosta. Sporttirenkaiden, auton painoedun ja hyvin purevien keraamisten jarrujen ansiosta se on radalla erityisesti jarrutuksissa parempi kuin F12.

Huayran alusta muistuttaa kilpa-autoa, ja siinä on pushrod-periaatteella toimivat joustintuet. Alustan lisäksi auton mukautuva aerodynamiikka huolehtii hyvästä ajovakaudesta. Nopeuden, kallistuskulman, poikittaisen kiihtyvyyden, kaasupolkimen asennon sekä ohjauskulman mukaan sähköisesti ohjautuvat kaksi siivekettä auton etu- ja kaksi vastaavaa takapäässä toimivat lentokoneen siipien avautuvien läppien tavoin. Myös ilman sekuntikelloa autojen taistelu radalla päättyy kompromissittomamman Paganin hyväksi. Ferrarin etuna on jopa 500 litran tavaratila arkikäyttöön.

Pagani ylistää kovasti Huayran sopivuutta jokapäiväiseen käyttöön, mutta jo leivän hakemisesta leipomosta voi tulla pitkä prosessi tällä hiilikuituisella taideteoksella.

”Viimeksi poliisi pysäytti minut kuusi kertaa päivässä. Poliisit halusivat aina ottaa muistoksi kuvan itsestään Huayran kanssa. Jokainen pysähdys bensa-asemalla muistuttaa lehdistökonferenssia, jossa on valtava yleisömassa”, Paganin testikuski Testi myhäilee.

Julkaistu: 18.10.2013