
Nissan Ariya 63 kWh ja Volkswagen ID.3 58 kWh – Uusi sähköauto alle 50 000 eurolla
Hintaluokka 45 000 euroa. Toimintamatkaa suurin piirtein 400 kilometriä. Olisiko tässä nyt se järkevä hinnan ja ominaisuuksien kompromissi? Otimme testiin uuden Nissan Ariyan ja puolivälipäivityksen kokeneen Volkswagen ID.3:n.
Uusi sähköauto reilusti alle 50 000 eurolla? Sellaisia löytyy kyllä markkinoilta – muitakin kuin tämän lehden kansiauto – mutta usein kyse on pienemmän pään autoista, joissa tilojen lisäksi toimintamatkasta on tingitty. Jos autolla oikeasti pääsee vain 200–300 kilometriä lataamatta, niin Suomen kokoisessa maassa ajoakku on monille auttamatta liian pieni.
Nissan Ariya 63 kWh ja Volkswagen ID.3 58 kWh ovat toimintamatkan suhteen eräänlaisia välimalleja. Liikutaan jo 300-400 kilometrin lukemissa – ehkä kaikkein ankarinta talvea ja pitkiä moottoritietaipaleita lukuunottamatta. Kyse on siis näiden automallien pieniakkuisemmista ns. hinnat alkaen -malleista. Autoista, jotka ehkäpä ostetaan enemmän järjellä kuin tunteella.
Nissan Ariya







Kun Volkswagen ID.3 tuli myyntiin 2020, se oli VW-konserin ensimmäinen MEB-perusrakenteelle valmistettu sähköautomalli. Sittemmin samaa pohjalevyä on hyödynnytty lukuisissa niin VW:n, Skodan, Seatin, Cupran kuin Audinkin uutuusmalleissa.
Rakenteen hyödyt olivat ilmiselvät. Tilat oli alusta alkaen pystytty suunnittelemaan akkujen sijoittelun ehdolla, eikä kardaanitunneli enää kiusannut takapenkillä istuvia, kuten vielä ID.3:sta edeltäneessä e-Golfissa, joka ei tietenkään pystynyt piilottamaan polttomoottoritaustaansa. Modernisti nimetyn uuden perhesähköauton kompakteihin ulkokuoriin oli saatu loihdittua yllättävän hyvät sisätilat.
Ikävä kyllä ID.3 oli kuitenkin jollakin tavalla halvan ja muovisen, jopa heppoisen oloinen. Uuden tekniikan kehitys oli tullut kalliiksi, joten sisätilojen materiaaleissa ja käyttöliittymäratkaisuissa oli selvästi pyritty säästämään.
Nyt tulleen faceliftin myötä Volkswagen ID.3 nousee laatuvaikutelman suhteen aivan uudelle tasolle. Ulkoiset muutokset ovat vähäisiä, mutta sisällä moni asia on paljon paremmin. Tietoviihdejärjestelmän keskinäyttö on kaksi tuumaa aikaisempaa isompi. Myös sen käytettävyys on selvästi parantunut. Ohjaamon materiaaleissa on petrattu. Paneeleiden "ämpärimuovista" on päästy eroon. Verhoilua voi kehua jopa tyylikkääksi. Ohjauspyörään integroitu mittaristo on sen sijaan valitettavasti ennallaan; ratkaisu näyttää yhtä halvalta kuin aina ennenkin. Ratin surkeat hipaisupainikkeet piinaavat ID.3-kuljettajaa vanhaan malliin.
Takapenkeillä on asiallisesti tilaa koululaisille ja takakonttiin mahtuu reppujen lisäksi paljon muutakin tavaraa.
Volkswagen ID.3







Nissan Ariya on tämän vuoden uutuusmalli. Auto sai tuoreeltaan varsin kiitettävän vastaanoton niin alan lehdistöltä kuin kuluttajiltakin. Eikä ihme. Pitää muistaa, että japanilaisvalmistaja aloitti sähköisen Leafin tuotannon jo 2010, jolloin Teslan ensimmäinen varsinainen myyntimalli, Model S, oli vasta piirustuspöydällä. Kokemusta sähköautojen valmistuksesta on siis Nissanille ehtinyt karttua.
Hyvät sisätilat, raikas ja tyylikäs viimeistely, rivakka suorituskyky, vakaa ja riittävän tunnokas ajettavuus, ajantasaiset pikalatausominaisuudet. Mitäpä muuta sitä uudelta sähköautoltaan haluaisi? No, ehkäpä piirun verran edullisempaa hintaa. Tässä parivertailussa mukana ollut, etuvetoinen Ariya 63 kWh:n akulla maksaa yli 47 000 euroa ilman mitään lisävarusteita, joten mielikuvat Nissanin edullisuudesta voidaan viimeistään tämän auton myötä jättää unholaan.
Ajo-ominaisuuksiensa puolesta autot ovat yllättävän tasavertaisia. Volkswagen ID.3 on kuitenkin piirun verran tunnokkaampi ja varsinkin mutkatiellä jopa nautittava ajettava. ID.3:n jousitus toimii hienosti ja suodattaa terävätkin töyssyt ilman, että alustassa olisi liiallista pehmeyttä. Maantiellä auto menee todella vakaan ja luotettavan oloisesti, yhtään paimentamatta suoraan eteenpäin.
Nissan Ariyan parhaana puolena voidaan pitää eräänlaista neutraaliutta ja yleispätevyyttä. Vaikka ohjaus on taajamassa kevyt, se on hyvin luonteva ja palauttaa käännöksissä oikealla rytmillä. Maantiellä Ariyan olemus tukevoituu ja ID.3:n tavoin ajaminen on vaivatonta.
Molemmissa autoissa tehoja on aivan riittämiin, vaikka paljon nopeampiakin sähköautoja totta kai löytyy.
Toimintamatkassakin erot ovat pieniä; molemmilla ylletään varsin lähelle 400 kilometriä. ID.3 ottaa pikalaturilla virtaa sisään 120 kW:n ja Ariya 130 kW:n teholla. Kotilataukseen Ariyan saa varusteltua peräti 22 kW:n latausvalmiudella, kun ID.3:lla latausteho on tyypillisempi: kolmivaiheinen 11 kW.
Marginaalit jäävät tässä vertailussa pieniksi, mutta voittaja kuitenkin löytyy.




Vertailun voittaja: Volkswagen ID.3

Kehitys kehittyy
Kasvojenkohotuksen kokenut ID.3 on selvästi parempi kuin edeltänyt malliversio. Muutokset eivät ole kovin suuria, mutta niiden vaikutus kokonaisuuteen tuntuu yllättävän isolta. ID.3 on (vasta) nyt sellainen kuin sen olisi pitänyt olla heti auton tullessa markkinoille kolme vuotta sitten. Vielä joudumme kuitenkin odottamaan sitä ilon päivää, kun ohjauspyörän ja tietoviihdenäytön tunnottomista liukukytkimistä päästään eroon. Vetokoukkua tähän autoon ei saa: siitä toinen miinus.