
Toyota Proace Verso EV vs. Volkswagen Multivan PHEV – Kumpi näistä tila-autoista kelpaa reissun päälle? Käyttövoima ratkaisee
Tässä kaksintaistelussa kaikki lopulta kulminoituu käyttövoimaan. Tilankäytön ja hyötyominaisuuksiensa suhteen Toyota Proace Verso ja Volkswagen Multivan ovat molemmat hyviä autoja, mutta vain toisella voi lähteä reissun päälle.
Sähkö tekee tuloaan kaikkiin autosegmentteihin, myös kaikkein isoimpiin – kuten jättikokoisiin pakettiautoluokan henkilökuljettimiin. Näitä autoja käytetään tilatakseina ja koulukyydityksissä, mutta tärkeätä asiakaskuntaa ovat myös suurperheelliset ja monet liikuntaa, vaikkapa maastopyöräilyä, aktiivisesti harrastavat ihmiset. Kun sisätiloja ja istumapaikkoja voi kätevästi muokata tarpeen mukaan, mikä onkaan helpompaa kuin nostaa fillari kyytiin ja suunnata kohti niitä hieman kauempana sijaitsevia, parempia metsäpolkuja?
Tässä autoluokassa ei hirveästi tarjontaa ole, mutta löysimme kaksi mielenkiintoista, lähtökohdiltaan silti hyvin erilaista autoa. Kun Toyota Proace Verso tuli markkinoille 2021, se oli merkin historian ensimmäinen täyssähköauto. Teknisesti se oli yhtäläinen Peugeot E-Travellerin, Opel Zafira-e Lifen ja Citroën Ë-Spacetourerin kanssa, joten näin saimme tähän vertailuun mukaan ikään kuin neljä kärpästä yhdellä iskulla.
Volkswagen Multivan saapui Suomeen vuotta myöhemmin 2022. Kun edellinen sukupolvi oli perustunut pakettiauto Transporteriin, uuden Multivanin perusratkaisu oli sama kuin Golfissa. Samalla dieselmoottori putosi tuontivalikoimasta ja ainoaksi voimalinjavaihtoehdoksi jäi lataushybridi. Päästöperusteisen autoverotuksemme ansiosta uudistuneen auton hinta putosi nyt roimasti, noin sadastatuhannesta eurosta alle seitsemäänkymppiin!
Multivania myydään kahdella eri koripituudella, joista tämän vertailun pidempi versio on 5,2-metrinen. Proace Versoa on saatavilla sähköisenä tällä hetkellä vain pitkänä, 5,3-metrisenä versiona. Muissa voimalinjavaihtoehdoissa korimalleja on enemmän.
”Tiiliskiven aerodynamiikka, 2314 kilon paino ja lämmitettävän sisätilan suuruus johtavat siihen, että talviajossa jäädään 160 kilometrin hujakoille. Se on vähän se.”

Isoissa tila-autoissa tilankäyttö on tietenkin kaikki kaikessa. Molempien autojen kuskinpaikalla viihtyy hyvin, mutta Multivanissa ajoasennosta saa piirun verran paremman. Ei Toyotankaan ergonomiaa silti voi huonoksi moittia. Proacen pakettiautotausta näkyy mm. kojelaudan vasempaan reunaan sijoitetussa mukisyvennyksessä. Multivanin ohjaamoilme- ja ratkaisut ovat selvästi henkilöautomaisempia.
Proacen perusratkaisu on vuodelta 2016, mikä näkyy mm. siinä, että vaikka tilojen muunneltavuus on sinänsä hyvällä tasolla, hieman ylimääräistä vaivannäköä se vaatii. Varsinkin kaksiosaisen takapenkin isomman osan irrottaminen ja varastoon siirtäminen vaatii käytännössä kaksi ihmistä; sen verran painavasta mötikästä on kyse. Istuimet ovat toisaalta sitten hyvin tukevat ja matkustusmukavuudeltaan mainiot.
Uudemman sukupolven Multivan edustaa modernimpaa suunnittelua, minkä huomaa käytettävyydessä. Tukevat ja istumamukavuudeltaan suorastaan ensiluokkaiset ovat tämänkin auton jakkarat, mutta niiden liikuttelu sujuu jossain määrin Toyotaa vaivattomammin.


Tämän sortin autoja ei osteta ajomukavuus edellä, mutta muutama sana tästäkin aiheesta. Volkswagen Multivanista voi tunnistaa sukulaisuuden Golfiin; auto on todella vakaa, luotettava ja jopa suhteellisen tunnokas ohjastettava. Jousitus kantaa kuormaa hienosti, mutta ei ole yksin ajettaessakaan turhan kimmoisa.
Sähköajon kantama riittää noin 25-30 kilometrin siivuihin, joten pääosin bensalla mennään. 1.4-litraisen turbomoottorin voimat riittävät kuitenkin oikein sujuvaan arkiajoon ja jopa rivakoihin maantieohituksiin.
toyota Proacen 75 kWh:n akku painaa reilut 500 kiloa ja tuo tiettyä tömäkkyyttä alustaan. Jousituksen toiminnassa ei varsinaista moitittavaa olekaan.
Ohjaus ei miellytä yhtä paljon. Välitys on harva, joten rattia saa parkkialueella todella pyöritellä. Pakettiautomainen tuntuma ei kuitenkaan haittaa matka-ajossa. Vaste on luonteva, auto kulkee vakaasti. Maantie ei silti houkuttele, sillä moottori on yllättävänkin puhditon. Sähkönkulutus on iso ongelma. Tiiliskiven aerodynamiikka, 2314 kilon paino ja lämmitettävän sisätilan suuruus johtavat siihen, että talviajossa jäädään 160 kilometrin hujakoille. Se on vähän se.
Ohjaamo


Etutila


Takatila


Tavaratila


Mitattu kulutus


Valot

Toyota Proace Verso EV


Volkswagen Multivan


Vertailun musta hevonen

Mieluummin dieselinä
Koska sähkö-Proace kompastui niin selvästi käyttövoimaansa, koeajoimme myös saman auton dieselversion. Kokemus oli aivan erilainen – huomattavasti parempi. Jos tämän autoluokan käyttötarkoitusta ajattelee, niin pitkät ajomatkat ja ison porukan kuljettaminen vaativat molemmat paljon energiaa, samoin ison kabiinin lämmittäminen pakkasella. Tällaiseen autoon akkusähkö ei olekaan kovin järkevä ratkaisu. Diesel- Proacella peli tämän vertailun voitosta olisi mennyt todella tiukaksi.

Volkswagen Multivan 1,4 TSI eHybrid Style Long

Toyota Proace Verso EV Premium L2 75 kWh

