Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Vertailu

Dacia Duster vs. Toyota Corolla Cross – Haussa nelivetoinen edullisen pään käyttöauto – Löysimme yhden

Toyota Corolla Cross on yhtä vaatekokoa isompi kuin Dacia Duster, mutta lähes tuplasti kalliimpi. Lähdimme testaamaan, löytyykö hintaeroon kunnon selityksiä. Kumpi voittaa vertailun?

13.3.2023 | Päivitetty 2.2.2024 | Tuulilasi

Kun hakusessa on uusi nelivetomaasturi alle 30 000 eurolla, vaihtoehtoja ei markkinoilla paljon ole. Dacia Duster on ilmiselvä valinta, mutta entäs ne muut: Suzukilta löytyisi niin S-Cross kuin Vitarakin – valitettavasti maahantuojalla ei tähän hätään ollut vapaita autoja varastossa.

Niinpä hieman jatkojalostimme ideaa – entäpä jos Dusterin kilpakumppaniksi otettaisiinkin vain piirun verran isompi, mutta huomattavan monta piirua kalliimpi uusi Toyota Corolla Cross. Samalla saataisiin testattua, miten paljon lisäarvoa muutaman lisäsentit autoon todellisuudessa tuovatkaan. Dusterin kokonaispituus on 4 341 milliä ja Corolla Crossin 4 460 mm, joten eroa 12 senttiä. Toki autoilla on leveydessäkin eroa pari senttiä.

Arvokkaita senttejä joka tapauksessa, sillä halvimmillaan nelivetoinen Duster lähtee kaupasta 25 000 eurolla, Corolla Cross 45 tonnilla. Onko tällainen hintaero autojen ominaisuuksien puolesta mitenkään perusteltavissa? Siis aikuisten oikeasti?

Dacia Duster

Dacia Duster näyttö
Dusterin tietoviihdenäyttö on yksinkertainen, mutta selkeä. Lämmityksen säätönupit löytyvät näytön alta. Myös käteviä painokytkimiä riittää.
Dacia Duster ohjauspyörä
Ohjauspyörän puolat on käytetty tarkkaan hyväksi. Mittaristossa on vanhan liiton henkeä, mutta nopeuden saa esiin myös digitaalisena.
Dacia Duster katto
Tässä Dusterissa ei vielä ollut Dacia Joggerista tuttuja kattokaiteita, jotka voi kääntää taakkatelineiksi. Sellaiset ovat kuitenkin tulossa.

Dacia Duster on luonut maineensa järkihintaisena, asiallisena käyttöpelinä. Ajamisen iloa tai lisävarusteiden hurmaa ei ihmeemmin ole ollut tarjolla, mutta 2018 markkinoille tullut toinen mallisukupolvi otti monessa asiassa ison harppauksen eteenpäin. Varusteitakin on tullut lisää pikku hiljaa, eikä ylähyllyn Dustereista tänä päivänä oikeastaan puutu enää mitään oleellista. Puutelistalle jää oikeastaan enää vain adaptiivinen vakionopeuden säädin, mutta perinnemallin vakkarikin on toki parempi kuin ei mitään.

Journey-varustetaso on paras ja kallein, mutta ei tolkuttoman hintainen. Eroa jo ihan järkevään Expression-pakettiin on vain 1400 euroa ja sen myötä autoon tulevat niin automaatti-ilmastointi, sähköpeilit kuin peruutuskamerakin. Vain etuvetoiseen Dusteriin tarjolla oleva Essential on aloitusversio, joka ei ratin, polkimien ja turvavöiden lisäksi paljon muuta sitten sisälläkään: toki hintakin on aivan omaa luokkaansa (20 399 euroa).

Nelivetoinen Journey-Duster antaa itsestään miellyttävän ensivaikutelman. Ratin korkeussäätöä ei tosin ole, mutta keskimittainen saa ajoasennosta silti varsin luontevan. Etupenkit ovat myös hyvät istua, eivätkä paikat puudu pidemmälläkään reissulla. Kangasmateriaalit vaikuttavat laadukkailta.

Vain karvan päälle 4,3 metrin pituiseen autoon on onnistuttu loihtumaan yllättävän väljät takapenkkitilat. Monissa luokkaa isommissakin autoissa ahdistaa ihan eri tavalla. Kolme junioria menee tämän auton kyytiin heittämällä ja kaksi aikuista matkustaa Dusterin kyydissä ilman vastalauseita.

Täysikokoinen vararengas on lisävaruste ja sen hankkimista kannattaa ehkä pohtia; sen verran rengas syö muutoin oikeinkin käyttökelpoista lisätilaa tavaratilan välipohjan alta. Vertailuautossa vararengas oli, joten takaboksin vetoisuus jää vain 414 litraan.

Toyota Corolla Cross

Toyota Corolla Cross keskinäyttö
Corolla Crossin iso keskinäyttö on ajanmukainen lukuisine toimintoineen. Onneksi ilmastoinnin säädöt hoidetaan silti vääntönupeista.
Toyota Corolla Cross monitoimiratti
Monitoimirattiakin joutuu hieman opiskelemaan, jos siitä haluaa kaiken ilon irti. Adaptiivinen vakionopeudensäädin oikeassa puolassa.
Toyota Corolla Cross
Maasturimaisuutta on korostettu lukuisilla yksityiskohdilla. Vetomiehiä tämä "maasturi" ei silti palvele – jarrullinen vetopaino vain 750 kg.

Toyotan Corolla Cross on viime syksyn uutuusmalli. Vajaan 4,5 metrin mittainen auto asettuu Toyotan mallistossa suositun RAV4:n alapuolelle ja tulee todennäköisesti kilpailemaan kovastikin suosiosta isoveljensä kanssa. Corollaksi auto on toki kallis (alk. 41 574 euroa), mutta eipä sitä ajossa Corollaksi oikein tunnistakaan. Nelivedosta saa maksaa aina nelisen tonnia ekstraa malliversiosta riippumatta.

Etupenkeillä auton olemuksesta jo huomaa, että senteillä on merkitystä. Corolla Crossissa on selvästi isomman auton tuntua. Varustelussa piisaa, ainakin tässä kalleimman varustetason Premiumissa: nahkapenkit, lasikatto, adaptiivinen vakionopeuden säädin. Ja niin edelleen.

Myös Launch Edition -varustetasossa on lähes kaikki olennainen, eikä perusvarusteltua Activeakaan voi pitää erityisen spartalaisena. Jokaisen varustetason välillä on noin 3000 euron hintaporras, joten omia tarpeitaan kannattaa punnita huolella.

Ehtaan katumaasturityyliin Corolla Crossissa istutaan korkealla. Näkyvyys ulos on siis hyvä. Nahkapäällysteiset penkit ovat mainiot istua, mutta pakkasella armottoman kylmät – tehohas peffagrilli toki alkaa nopeasti helpottamaan tilannetta. Ohjauspyörä säätyy etäisyyssuunnassa juuri ja juuri tarpeeksi, joten ajoasento loksahtaa kohdalleen.

Takapenkeillä on sen sijaan yllättävän ahdasta. Cross on akseliväliltään ja pituudeltaan farmari-Corollaa lyhyempi, ja siitä hinnan saavat maksaa takapenkkiläiset. Kahdelle muotoiltu sohva on mukavuudeltaan ja istuma-asennoltaan hyvä, mutta aikuismatkustajalla polvet tuppaavat ottamaan kiinni etupenkkiin. Keskipaikka sopii vain tilapäiskäyttöön.

Tavaratila on vetoisuudeltaan alle 400-litrainen, mikä on tämä kokoluokan autolle yksiselitteisesti liian vähän.

Dacia Dusterin ratissa ei ole etäisyyssäätöä, mutta ajoasento on silti ihan hyvä.

Etutilat

Dacia Duster etutilat
Dacia Dusterin kuskin paikka on miellyttävä istua ja penkin kangasmateriaali laadukkaan oloista. Ratissa ei ole etäisyyssäätöä, mutta ajoasento on ihan hyvä.
Toyota Corolla Crossin etupenkki
Toyota Corolla Crossin etupenkki on varsin hyvä, vaikka reisituki jää hieman vajaaksi. Ratin syvyyssäätö voisi olla anteliaampikin. Ajoasento on silti asiallinen.

Takatila

Dacia Duster takapenkit.
Dacia Dusterin harvinaiset mukavat takapenkit ovat auton ulkomittoihin nähden myös ihmeen tilavat. Kyytiin menee vaikka kolme aikuista.
Toyota Corolla Cross takapenkit
Toyota Corolla Crossin takapenkkien reunapaikat ovat mukavat istua ja selkänojan kallituskulmaakin voi säätää. Polvitilaa on niukalti. Keskipaikka on muodollinen.

Ohjaamo

Dacia Duster ohjaamo
Dacia on uudistanut keulamaskin logonsa, mutta ratissa nimi kirjoitetaan vielä niin kuin se on. Ohjaamoa on modernisoitu, samalla kromiosista ja aidoista nahkapäällysteistä on luovuttu.
Toyota Corolla Cross ohjaamo
Toyota Corolla Crossin premium-varustetaso ei ole halpa, mutta tuo kieltämättä ripauksen ylellisyyttä: lasikatto ei mahtunut kuvaan. Nahkapenkit ovat talvella jäätävän kylmät, mutta peffagrillit toki auttavat asiaa.

Tavaratilat

Dacia Duster takakontti
Dacia Dusterin simppeli takakontti on 414-litrainen ja välipohjan alle mahtuu vielä (lisävarusteinen) täysikokoinen vararengas. Jos sen jättää ostoslistalta pois, tavaraa mahtuu kyytiin jo aika tavalla.
Toyota Corolla Cross takakontti
Toyota Corolla Crossin takakontin vetoisuus jää alle 400 litran, mikä on näin isolle autolle turhan vähän. Hybriditekniikka ottaa oman osansa, eikä välipohjan alle mahdu käytännössä mitään.
Toyota Corolla Crossin nahkapenkit ovat talvella jäätävän kylmät. Peffagrillit toki auttavat.

Dacia Dusterin nelivetomalleissa on aina kuusivaihteinen manuaali. Vaihteet on välitetty todella lyhyiksi, joten keppiä saa hämmentää jatkuvasti – tälle on toki selitys. Dusteriin on nimittäin haluttu rakentaa edullisesti kunnollinen neliveto, ja ratkaisuna on ollut se, että 1-vaihteesta on tehty erikoislyhennetty; tämä toimittaa alennusvaihteen virkaa. Tavanomaisessa ajossa liikkelle voikin hyvin lähteä suoraan kakkosella. Nelivedon saa lukittua ja kun vielä luistoneston kytkee pois, auton etenemiskyky vaativissakin talvioloissa on todella hyvä. Pääsimme vertailujakson aikana toteamaan tämän pöpperölumisilla, auraamattomilla sivuteillä.

Huonommassa maastossa ajaville merkityksellisiä lukemia onvat 217 mm:n maavara, sekä lähestymiskulma 30°, ramppikulma 21° ja jättökulma 34°. Turha yrittää samaa tavanomaisella citymaasturilla.

Arkisessa maantie- ja kaupunkiajossa Duster ei ole mikään nautiskelijan laite, mutta se suorittaa tehtävänsä asiallisesti. Ohjaus on turhan kevyt ja jossain määrin epämääräinen, mutta ei siinä määrin että asiaan kiinnittäisi suuremmin huomiota enää alun sopeutumisvaiheen jälkeen.

Dieselmoottori olisi bensakonetta parempi valinta Dusterin keulalle – onneksi sen saa täsmälleen samaan hintaan!

Toyota Corolla Cross ja Dacia Duster vertailussa.
Cross on akseliväliltään ja pituudeltaan farmari-Corollaa lyhyempi, ja siitä hinnan saavat maksaa takapenkkiläiset.

Tien päällä huomaa, mihin ne sentit (ja eurot) vaikuttavat. Toyota Corolla Cross on selvästi eri luokan maantielaiva kuin Dacia Duster. Auton mittojen lisäksi tähän vaikuttavat tietenkin myös rakenne ja materiaalit; Duster kun on tietoisesti rakennettu hieman kevyemmäksi – säästöä tulee niin valmistuskustannuksissa kuin bensakuluissakin. Ja ikävä kyllä myös törmäysturvallisuudessa. Dusterin Euro NCAP -noteeraus on kolme tähteä, Corolla Crossin täydet viisi.

Neliveto-ominaisuuksissa Corolla Cross ei pärjää Dacialle, mutta tavanomaisella katumaasturin nelivedolla pärjää silläkin Suomen talvessa jo oikein hyvin – auraamattomille metsäteille maasturi-Corollalla ei tietenkään ole asiaa.

Yleisajettavuudeltaan Toyota on harmiton ja neutraali, vaikka tuntuma tiehen jääkin jollain tavalla etäiseksi. Auton suuntavakaus on hyvä ja alustan toiminta miellyttävällä tavalla johdonmukaista. Ns. "luonnetta" tästä autosta ei kuitenkaan löydy. Tuskin sitä moni odottaakaan.

197-hevosvoimainen hybridimoottori on riittävän väkevä ja toimii sulavasti yhteen CVT-automaatin kanssa. Kierrokset nousevat toki, jos autoa yhtään käskyttää, mutta ei ärsyttävyyteen asti. Kaiken kaikkiaan voimalinja on mainio. Kulutuskin pysyy aisoissa, vaikka miten reippaasti ajelisi.

Mitattu kulutus

Dacia Duster

  • Teho 110 kW (150hv) / 5 250 r/min
  • 1–100 km/h: 10,4s.
  • Huippunopeus 198 km/h
  • Polttoainesäiliön tilavuus 50 l
Dacia Duster kulutustesti
Kulutustesti ajettiin vaihtelevalla reitillä -7 asteen pakkasessa. Pieni bensakone ja lyhyeksi välitetty vaihteisto johtavat siihen, että kierroksia tulee käytettyä. Kulutus on aika kovaa.

Toyota Corolla Cross

  • Teho: 145 kW (197 hv) / 6 000 r/min
  • 0–100 km/h: 7,7 s.
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Polttoainesäiliön tilavuus 43 l
Toyota Corolla Cross kulutustesti
Niin pakkanen (-7 C) kuin ajotapakin (reipas) vaikuttavat aina kulutukseen. Hybridi-Toyotan tapauksessa bensaa paloi testilenkillä silti hyvin maltillisesti.

Kiihtyvyys 0–100 km/h

Kiihtyvyys Dacia Duster ja Toyota Corolla Cross
Voimavarojen suhteen autot ovat aivan eri planeetalta. Arkiajossa molemmilla toki pärjää, mutta jos haluaa nautiskella hevosvoimista, Toyota on oikea valinta. Hieman hämmentävästi Corollastakin parhaat tehot tulevat kovilla kierroksilla.

Ohituskiihtyvyys 80–120 km/h

Ohituskiihtyvyys  Dacia Duster ja Toyota Corolla Cross
Dacian kanssa ohituspaikkoja maantiellä joutuu jo hieman miettimään. Pienen moottorin voimavarat ovat rajalliset ja myös vaihdelaatikon kanssa on hyvä tulla sinuiksi, jos haluaa ohittaa ripeästi. Toyotalla riittää, kun painaa kaasun pohjaan.

Valot

Dacia Duster

Toyota Corolla Cross

Vertailussa Toyota Corolla Cross ja Dacia Duster

Vertailun voittaja: Toyota Corolla Cross

Ostohinta vs. käyttökulut

Toyota Corolla Cross on Tuulilasin vertailun voittaja
Toyota on hionut hybriditekniikkaansa pitkään ja sen huomaa. Auton kulutus pysyy aisoissa, vaikka kaasupoljinta käyttäisi vähän reippaamminkin. Useimmissa autoissa ajotapa vaikuttaa kulutukseen huomattavasti Toyotaa enemmän. Corolla Crossilla voi siis ajaa edullisia kilometrejä, mutta itse autohan ei ole ollenkaan edullinen. Omassa vertailuryhmässään hinta on toki linjassa muiden, vastaavilla ominaisuuksilla varustettujen katumaastureiden kanssa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt