
Ruotsalaisten kaksintaistelu: Saab 99 GL Super ja Volvo 244 DL – Parivertailun voiton ratkaisivat taloudellisuus, suorituskyky ja yleiset ajo-ominaisuudet
Talvella 1975 Tuulilasi laittoi parivertailuun kaksi ruotsalaisautoa, jotka pysyttelivät vuodesta toiseen Suomen myyntitilastoissa kymmenen parhaan listalla – siitä huolimatta että eivät olleet sieltä halvimmasta päästä. Näin testissä kävi.
Saab 99 ja Volvon 240-mallisto eivät olleet 70-luvun puolivälissä lainkaan halvimman pään autoja; ne edustivat hintaluokkaa 40 000 – 50 000 markkaa. Silti ne pysyttelivät vuodesta toiseen Suomen myyntitilastoissa kymmenen parhaan listalla. Tuulilasi laittoi ruotsalaisautot parivertailuun syksyllä 1975.
”Saabissa kohtuullisiin ulkomittoihin on onnistuttu saamaan melkoiset sisätilat. Volvo 244 on eurooppalaisittain jo melko suuri auto. Volvon pituus uusine keuloineen ja joustopuskureineen on kymmentä senttiä vaille viisi metriä. Saab 99 jää alle neljän ja puolen metrin. Volvon akseliväli on liki 17 senttiä pidempi kuin Saabin.”
”Karkeasti voidaan sanoa, että Saabissa on alkuperäisestä englantilaisesta 1,7-litraisesta moottorista säilynyt vain periaate. Moottorin kolmas tilavuusversio, kaksilitrainen ”ruotsalaismoottori” on aivan erilainen kuin Ricardon suunnittelema ja Triumphin valmistama ykkösversio. Neliovisessa 99 GL Super-versiossaan Saab käyttää kahta kaasutinta. Niinpä tehoa onkin 108 hevosvoimaa Volvon 100:aa vastaan. Volvon moottorin vankka perusta on B 18- ja B 20-koneissa. Uutta on kansirakenne, kevytmetallin käyttö ja nokka-akselin siirto kanteen.”
”Molemmat vertailtavamme ovat kotonaan enemmän maantiellä kuin kaupungissa. Saab kallistelee Volvoa vähemmän. Siinä on parempi ohjaustunto ja se tottelee kuljettajaa herkemmin. Toisaalta Saabilla on taipumus yllättäviin liikkeisiin, kuten takapyöräluistoon sorapinnalla ja ikäviin etupään pompahteluihin isokuoppaisissa kaarteissa. Volvo käyttäytyy selkeästi hankalissakin tilanteissa. Volvolla hieman liian lujaa kaarteeseen ajava selviää yleensä ilman rallitemppuja. Saab vaatii kokemusta ja aktiivista taitoa äärialueillaan.”
Molemmat testaajat (Matti Järvi, Juha Tolvanen) valitsivat voittajaksi Saabin. Voiton avaimina taloudellisuus, suorituskyky ja yleiset ajo-ominaisuudet.
Maailman kalleimman auton koeajo

Marraskuun 1975 erikoisartikkelina oli maailman kalleimman auton Rolls Royce Gamarguen koeajo Lontoossa. Auton hinta olisi Suomessa ollut yli 600 000 markkaa, mikäli maksukykyisiä ja kärsivällisiä asiakkaita olisi ollut. Autoja valmistui tehtaalta yksi viikossa, ja toimitusajaksi arvioitiin kolme vuotta. Liukuhihnasta ei Rolls Roycen tehtaalla ollut tietoakaan: kaikki muutkin tuotannossa olleet automallit – Silver Shadow, Corniche ja Phantom – tehtiin käsityönä alusta loppuun.
Gamargue oli toki Rollsinkin mittapuulla erityinen. 13 maalikerrosta viimeistelyineen vei aikaa kaksi viikkoa. Istuimien verhoiluun käytettiin yli 41 neliömetriä vasikanvuotaa. 6,7-litraisessa V8-koneessa tehoja ”riittävästi”. Ajettavuus ”unelmakevyt”, tuuletetut levyjarrutkin huippuluokkaa.
