
Polttomoottoreiden kuningas V12 on kokemassa renessanssin – Rikkaat haluavat nyt erikoisuuksia
Tässä tulevat legendaarisimmat V12-moottorit. Sähkön avulla V12-koneista saadaan nyt irti enemmän kuin koskaan.
V12 on konstruktiona vanha; se oli käytössä jo 1900-luvun alussa kilpaveneissä. Autoihin V12 siirtyi 1930-luvulla, kun isoihin ja yleellisiin automobiileihin tarvittiin niiden luonteeseen paremmin sopiva moottori. Ensimmäisiä V12-brändejä olivat sellaiset luksusautojen valmistajat kuten Rolls-Royce, Hispano-Suiza, Lincoln ja Cadillac. Heitä ei kiehtonut moottorin kierrättäminen korkealle ja kovaa, vaan moottorin luontainen pehmeys ja hienostuneisuus.
Toki V12 päätyi nopeasti myös kilparadoille. Mercedes ja Auto Union käyttivät V12-moottoreita toista maailmansotaa edeltävissä GP-kisoissa. Myös Alfa Romeo luotti V12-voimaan.
Toisen maailmansodan jälkeen V12 oli vaipumassa unholaan, mutta Enzo Ferrari päätti toisin. Ferrari osoitti moottorin potentiaalin ensimmäisellä autollaan, 125 S:llä. Ja vuosihan oli 1947. Siitä lähtien Ferrari ei ole koskaan katsonut taaksepäin. Jo kaksi vuotta myöhemmin, eli 1949, Ferrari voitti Le Mansin ensimmäisenä V12-moottorisena autona.
Kilpa-autojen lisäksi V12 istui mainiosti myös Ferrarin katuautoihin. Muun muassa legendaarisessa 250 GTO:ssa on tuo Gioachino Colombon suunnittelema Ferrarin V12-moottori, toki kolmilitraiseksi porattuna.
1960-luvulle tultaessa Ferrarin haastajaksi nousi Lamborghini. Ensin moottori oli 350 GT:ssä auton keulalla, mutta Miuran kohdalla se siirrettiin ohjaamon taakse.
Yllättäen V12 on jälleen kokemassa jonkinlaisen renessanssin. Rikkaat haluavat erikoisuuksia, ja sähkön avulla V12-koneista saadaan nyt irti enemmän kuin koskaan.
1. Cosworth GMA

2. Ferrari Colombo

3. Bizzarrini V12
