Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutisia

Polttomoottoreiden kuningas V12 on kokemassa renessanssin – Rikkaat haluavat nyt erikoisuuksia

Tässä tulevat legendaarisimmat V12-moottorit. Sähkön avulla V12-koneista saadaan nyt irti enemmän kuin koskaan.

18.5.2025 Tuulilasi

V12 on konstruktiona vanha; se oli käytössä jo 1900-luvun alussa kilpaveneissä. Autoihin V12 siirtyi 1930-luvulla, kun isoihin ja yleellisiin automobiileihin tarvittiin niiden luonteeseen paremmin sopiva moottori. Ensimmäisiä V12-brändejä olivat sellaiset luksusautojen valmistajat kuten Rolls-Royce, Hispano-Suiza, Lincoln ja Cadillac. Heitä ei kiehtonut moottorin kierrättäminen korkealle ja kovaa, vaan moottorin luontainen pehmeys ja hienostuneisuus.

Toki V12 päätyi nopeasti myös kilparadoille. Mercedes ja Auto Union käyttivät V12-moottoreita toista maailmansotaa edeltävissä GP-kisoissa. Myös Alfa Romeo luotti V12-voimaan.

Toisen maailmansodan jälkeen V12 oli vaipumassa unholaan, mutta Enzo Ferrari päätti toisin. Ferrari osoitti moottorin potentiaalin ensimmäisellä autollaan, 125 S:llä. Ja vuosihan oli 1947. Siitä lähtien Ferrari ei ole koskaan katsonut taaksepäin. Jo kaksi vuotta myöhemmin, eli 1949, Ferrari voitti Le Mansin ensimmäisenä V12-moottorisena autona.

Kilpa-autojen lisäksi V12 istui mainiosti myös Ferrarin katuautoihin. Muun muassa legendaarisessa 250 GTO:ssa on tuo Gioachino Colombon suunnittelema Ferrarin V12-moottori, toki kolmilitraiseksi porattuna.

1960-luvulle tultaessa Ferrarin haastajaksi nousi Lamborghini. Ensin moottori oli 350 GT:ssä auton keulalla, mutta Miuran kohdalla se siirrettiin ohjaamon taakse.

Yllättäen V12 on jälleen kokemassa jonkinlaisen renessanssin. Rikkaat haluavat erikoisuuksia, ja sähkön avulla V12-koneista saadaan nyt irti enemmän kuin koskaan.

1. Cosworth GMA

Gordon Murrayn suunnittelemaan T.50-superautoon istutettu V12 on ehkä vielä turhan nuori legendaksi, sillä moottoria on valmistettu vasta muutama vuosi, mutta onhan kyseessä melkoinen mylly. Ja huiminta on tietysti se, että sama moottori on käytössä myös Aston Martin Valkyriessä. T.50:ssä moottori on tosin kompakti ja 3,9-litrainen, kun Aston Martinissa moottori on kasvanut 6,5-litraiseksi.

2. Ferrari Colombo

Ferrari tunnetaan erityisesti V12-moottoreistaan. Jos olisi pakko valita yksi ylitse muiden, se olisi tämä ensimmäinen. Gioachino Colombon 1947 suunnitteleman moottorin tilavuus oli vain 1,5 litraa. Se kasvoi lopulta 4,9-litraiseksi ja säilyi tuotannossa 1988 asti.

3. Bizzarrini V12

Kun Ferruccio Lamborghini halusi valmistaa urheiluauton, hän palkkasi sen moottorin suunnittelijaksi Giotto Bizzarrinin. Tuloksena oli 3,5-litrainen V12, joka sekin säilyi tuotannossa – modernisoituna ja iskutilavuudeltaan kasvaneena – lähes 50 vuotta.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt