
Volvo EC40 on päivitetty C40 – ja parempaa vastinetta rahalle kuin hehkutettu EX30
Täyssähköinen ja nelivetoinen Volvo C40 on nyt EC40. Auto on kuitenkin pysynyt ennallaan. Vahvuuksina ripeä pikalataustoiminto ja hyvä kiihtyvyys. Reilua painoa ei kuitenkaan voi olla huomaamatta.
Piiri pieni pyörii, ja lapset siinä hyörii. Näin voisi luonnehtia Volvon nykyistä mallistopolitiikkaa. 2020-luvun alussa Volvo esitteli ensimmäiset sähköautonsa, joille annettiin nimet XC40 ja C40. Ne ovat sisaruksia, joita erottaa vain korimuoto. XC40 on olemukseltaan perinteinen katumaasturi, mutta C40 on enemmän coupé, kuten mallimerkinnästä voi päätellä.
Nämä autot on nimetty hiljattain uudelleen. XC40 on nyt EX40 ja C40 vastaavasti EC40. Veivauksen taustalla lienee se, että Volvolla on putkessa ihan uusia sähköautoja. EX30 on jo kaupoissa, ja sitä seuraa isompi EX90, joka on niin sanotusti ennakkomyynnissä.
Nyt ajettu EC40 on käytännössä ihan ennallaan oleva tuote, vaikka sen nimeä on vähän viilattu. Versiomme oli sieltä malliston huipulta, eli EC40 Recharge Twin Ultimate. Koodin takaa löytyy kaksi sähkömoottoria, joista revitään yhteensä 408 hevosvoimaa.


Ajoimme Tuulilasin viime numerossa uuden Volvo EX30 -mallin. Totesimme sen aika piukeaksi menopeliksi. Varsinkin takatilat ovat peräti ahtaat. Mikä mielenkiintoisinta, nämä Volvot painivat samassa hintaluokassa – tai ainakin melkein.
Ajamamme EC40 maksaa vakiovarustein 62 190 euroa, ja viime kuun tuttavuus EX30 Ultra Twin 51 800 euroa. Onhan tuossa toki kymppitonnin hintaero, mutta se on ihan perusteltu, sillä EC40 on kaikin puolin käytännöllisempi auto kuin futuristisen minimalistinen EX30.
Kolmikymppiseen pääsee toki käsiksi jopa alle 40 000 eurolla. Tuolloin varusteita ja tehoa on selvästi vähemmän kuin reilun 50 000 euron huippumallissa. Ja totta kai nelivetokin puuttuu.



Mutta nyt tuon isosiskon rattiin. EC40 on vähän tavallista henkilöautoa korkeampi, joten sen rattiin on kiva kiivetä. Monissa vähänkin tyyriimmissä autoissa on nykään lisävarusteena nahkaverhoilu.
Tämä EC40 oli toista maata. Penkeissä kun oli aivan mahtavan tyylikäs ja miellyttävä villakangasverhoilu. Siitä pitää pulittaa 1 850 euroa. Tuo on hyvin sijoitettua rahaa, sillä villakangas hengittää hyvin, eikä hiosta kuten nahka. EC40:n takaistuin ei ole mitenkään valtava avara, mutta kun vertaa EX30:n takaosastoon, niin liikutaan kyllä ihan eri tasolla.
WLTP-toimintamatkaa EC40:lle luvataan jopa 552 kilometriä. Tuo on tietysti teoriaa, mutta kyllä autolla vilpoisillakin keleillä reilut 300 kilometriä pääsee.


Volvo EC40 Recharge Twin Ultimate
- Moottori Kaksi sähkömoottoria
- Teho/vääntö 408 hv / 670 Nm
- Voimansiirto Neliveto
- 0−100 km/h 4,7 s
- Huippunopeus 180 km/h
- Akkukapasiteetti 79 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/205 kW
- Yhd. EU-kulutus 17,6 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka 552 km
- Mitat Pituus 4 440 mm, leveys 1 873 mm, korkeus 1 591 mm, akseliväli 2 702 mm, tavaratila 403+31 l
- Omamassa 2 185 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 62 190 €, mallisto alkaen 53 400 €
- Plussaa Neliveto, kulkee reippaasti
- Miinusta Akku voisi olla isompi.
Kenelle?
Jos haluaa kompaktin kokoisen ja ominaisuuksiltaan täysipainoisen sähköauton, joka ei näytä ufolta, niin tässä olisi hyvä ehdokas.
