Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Uusi Volvo EC40 Black Edition on näyttävä pahis, joka lähtee kuin hauki rannasta, mutta ahtaat tilat latistavat tunnelmaa

Volvo EC40:n näyttävä Black Editionissa on voimaa ja tyyliä, mutta koeajossa silmään pistävät ahtaat tilat ja ikääntynyt perusarkkitehtuuri.

24.11.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 3.40

Volvo on ilmoittanut jo aikoja sitten, että se lopettaa polttomoottoriautojen valmistamisen. Ans kattoo nyt, niin kuin vanha kansa sanoo.

Jotain on kuitenkin tekeillä, sillä alkusyksystä maailmalle lähetettiin tiedote, jossa kerrottiin, että linjoilta on nyt rullannut ulos viimeinen Volvo V90. Kyllä siinä meinasi vanhalla automiehellä tulla tippa silmään, sillä V90 on kovimman luokan tankki. Tilaa on vaikka muille jakaa, ja jos keulalla on tanakka turbodiesel, niin matka joutuu, eikä kulutus päätä huimaa.

Mutta nyt nostalgia sikseen, ja sähköllä kulkevan Volvon kimppuun. Ajossa on EC40 Twin Performance Ultra Black Edition. Onpas hieno titteli, vai mitä? Tuo rimpsu kelpaisi jopa kuninkaallisia piireissä.

Volvo EC40 Black Editionin kojelauta ja ohjaamo
Kojelauta edustaa tuttua Volvo-logiikkaa.

EC40 Black Edition hurmaa ulkonäöllä – mutta tehokkuudella on varjopuoli

Twin kertoo, että moottoreita on kaksi, yksi edessä ja toinen takana. Ultra on korkein mahdollinen varustetaso. Black Edition tulkittakoon niin, että tämä Volvo on meikattu huolella.

Kieltämättä mustaa mustalla on aina toimiva yhdistelmä. Kun mustaan koriin ympätään mustat vanteet, niin käsissä on selkeä pahis.

Luodaanpa vielä silmäys renkaisiin. Edessä kiekot ovat kokoa 235/45 R20 ja takana 255/40 R20. Renkaiden on hyvä ollakin massiiviset, sillä sähkömoottorit tuottavat yhteensä 442 hevosvoimaa tehoa ja 670 newtonmetriä vääntöä. Varsinkin tuo vääntö pistää renkaat koville, sillä se on käytössä heti, kun vauhtipolkimeen koskee.

Volvo EC40 Black Editionin kuljettajalla tilaa on hyvin
Kuskilla on mainiot oltavat.
Volvo EC40 Black Editionin takaistuin osoittautui Tuulilasin koeajossa ahtaaksi. Pääntilaa on liian vähän.
Takaistuin on vähän töpö. Pääntilaa on liian vähän.

Sähköinen räjähtävyys viehättää, mutta sähköautoilla kiihtyvyys on jo menettänyt merkityksensä

Yksi sähköautojen ehdottomista valttikorteista on se, että turbon heräämistä ei tarvitse odotella. Vanhoissa 240-sarjan turbo-Volvoissa turboviive oli niin pitkä, että kaasua piti alkaa lisätä jo kauan ennen kuin mutkasta päästiin suoralle. Jos ajoitus meni pieleen, niin takavetoinen Volvo saattoi lipsahtaa Metsähallituksen puolelle.

Kyllähän sähköautojen maailmassakin pätevät tietysti fysiikan lait. Eli jos vauhtia on liikaa, niin auto poistuu kaarteesta tangentin suuntaan. Volvolla vauhdin kerääminen on helppoa, sillä se singahtaa paikaltaan satasen vauhtiin 4,6 sekunnissa.

Onhan tuo komea tulos, mutta sähköautot kulkevat noin ylisummaan niin äkäisesti, että niiden kohdalla kiihtyvyysaikojen vertailu on menettänyt täysin merkityksensä.

Entäs se toimintamatka? Volvo lupaa 543 kilometrin kantaman. Emme ehtineet kokeilla lukeman todenperäisyyttä, mutta eiköhän tämä EC40 kulje maltillisesti ajaen, ja suotuissa olosuhteissa – 18 astetta lämmintä ynnä tyyntä – reippaasti yli 400 kilometriä.

Plussaa

  • Raju kiihtyvyys

Miinusta

  • Huonosti pääntilaa takapenkillä
  • Ahdas tavaratila
Volvo EC40 Black Editionin tavaratila, joka Tuulilasin koeajossa paljastui aika ahtaaksi.
Tavaratila on turhan piukea. Akut taitavat haukata sen vetoisuutta aika lailla.
Volvo EC40 Black Edition edessä on tila latausjohdoille
Edessä on kiva pesä, joka on kuin tehty latausjohdoille.

Volvo EC40 Twin Performance Ultra Black Ed.

Volvo EC40 Twin Performance Ultra Black Edition: Tekniset tiedot taulukossa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt