
Uusi Volkswagen Tiguan – Pitkän matkan taittajalle, joka arvostaa nelivedon vakautta ja hyvää vetokykyä
Täysin uusi Volkswagen Tiguan tulee myyntiin lukuisina eri käyttövoimaversioina – täyssähköä lukuun ottamatta.
Koeajo | Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion
- Mittarilukema: 3 598 km
- Testimatka: 911 km
- Renkaat: Continental
- Mittauspäivä: 14.5.2024
- Sää: Aurinko, pilvipouta
- Lämpötila: + 22°C
- Tie: Sora, kuiva asvaltti
Volkswagenilla on meneillään vilkas uutuusmallien vuosi. Täyssähköinen ID.7 on juuri saatu markkinoille ja uusi Passat Variant odottaa jo nurkan takana. Myöhemmin vuorossa on Golfin facelift, mutta sitä ennen markkinoille ja Suomeenkin on nyt saapunut täysin uusi, kolmannen sukupolven Tiguan. Se sijoittuu edelleen Volkswagenin SUV-mallistossa pienemmän T-Rocin ja suuremman Touaregin väliin. Hinnat alkavat meillä hieman vajaasta 40 tuhannesta eurosta, jolla saa 131-heppaisen etuvetoisen kevythybridin. Koeajoon otimme kuitenkin perinteisen kaksilitraisen TDI-dieselin, joka on nelivetoinen. Diesel on edelleen tietyn ryhmän valinta, vaikka käyttövoimamurros on sen ehkä marginaaliin ajanutkin.
Tiguan perustuu samalle laajasti skaalautuvalle MQB Evo-peruskonseptille kuin pitkä liuta muitakin VW-konsernin tuotteita. Niistä tuoreimpina voi mainita esimerkiksi Audi Q6:n, Skoda Kodiaqin, Superbin sekä Volkswagen Passat Variantin viimeisimmät sukupolvet. Kuluttajan kannalta tällä kustannussäästöihin ja valmistustekniseen joustavuuteen tähtäävällä matriisiajattelulla on merkitystä lähinnä siinä, että auton perusta on hyvin koeteltu ja loppuun asti mietitty. Volkswagen käytti tämän perusrakenneajattelun konseptoinnin kehitystyöhön aikoinaan pyöreästi kahdeksan miljardia euroa, ja tänä päivänä MQB-konsepti on jo yli kymmenvuotias. Tiguanin ajo-ominaisuuksilta voi siis odottaa vähintäänkin hyvää tasapainoisuutta.
