
Uusi Volkswagen Tiguan – Pitkän matkan taittajalle, joka arvostaa nelivedon vakautta ja hyvää vetokykyä
Täysin uusi Volkswagen Tiguan tulee myyntiin lukuisina eri käyttövoimaversioina – täyssähköä lukuun ottamatta.
Koeajo | Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion
- Mittarilukema: 3 598 km
- Testimatka: 911 km
- Renkaat: Continental
- Mittauspäivä: 14.5.2024
- Sää: Aurinko, pilvipouta
- Lämpötila: + 22°C
- Tie: Sora, kuiva asvaltti
Volkswagenilla on meneillään vilkas uutuusmallien vuosi. Täyssähköinen ID.7 on juuri saatu markkinoille ja uusi Passat Variant odottaa jo nurkan takana. Myöhemmin vuorossa on Golfin facelift, mutta sitä ennen markkinoille ja Suomeenkin on nyt saapunut täysin uusi, kolmannen sukupolven Tiguan. Se sijoittuu edelleen Volkswagenin SUV-mallistossa pienemmän T-Rocin ja suuremman Touaregin väliin. Hinnat alkavat meillä hieman vajaasta 40 tuhannesta eurosta, jolla saa 131-heppaisen etuvetoisen kevythybridin. Koeajoon otimme kuitenkin perinteisen kaksilitraisen TDI-dieselin, joka on nelivetoinen. Diesel on edelleen tietyn ryhmän valinta, vaikka käyttövoimamurros on sen ehkä marginaaliin ajanutkin.
Tiguan perustuu samalle laajasti skaalautuvalle MQB Evo-peruskonseptille kuin pitkä liuta muitakin VW-konsernin tuotteita. Niistä tuoreimpina voi mainita esimerkiksi Audi Q6:n, Skoda Kodiaqin, Superbin sekä Volkswagen Passat Variantin viimeisimmät sukupolvet. Kuluttajan kannalta tällä kustannussäästöihin ja valmistustekniseen joustavuuteen tähtäävällä matriisiajattelulla on merkitystä lähinnä siinä, että auton perusta on hyvin koeteltu ja loppuun asti mietitty. Volkswagen käytti tämän perusrakenneajattelun konseptoinnin kehitystyöhön aikoinaan pyöreästi kahdeksan miljardia euroa, ja tänä päivänä MQB-konsepti on jo yli kymmenvuotias. Tiguanin ajo-ominaisuuksilta voi siis odottaa vähintäänkin hyvää tasapainoisuutta.
Hinnat alkavat meillä hieman vajaasta 40 000 eurosta.


Tiguan on yksi Volkkarin tämän hetken menestyneimmistä malleista. Kaikkiaan yli 7,6 miljoonaa ostajaa on halunnut sen omakseen vuoden 2007 ensiesittelyn jälkeen. Suomessakin Tiguaneita on komeasti noin 14 000 kappaletta. Tiguanin kilpailijoita ovat esimerkiksi Ford Kuga, Kia Sportage, Nissan Qashqai ja Toyota RAV-4. Näistä Suomessa on alkuvuoden aikana myynnillisesti parhaiten menestynyt Qashqai, jonka suosio on osoittamassa piristymisen merkkejä. Nissanin hittiautosta on pian tulossa myös kevyt tuoreutus, eli kilpailu tässäkin luokassa on kovenemassa.
Kolmannen sukupolven Tiguan on luonnollisesti täysin uudelleen muotoiltu, vaikka mitat kolme senttiä kasvanutta pituutta huomioimatta ovatkin käytännössä ennallaan. Erityishuomion herättävät auton etuosan rohkeampi ulkoasu littein led-ajovaloin sekä keulan lasipäällystetty vaakalinja. Jäähdyttimen ilmanotto sijaitsee nyt puskurin alaosassa. Etupuskurin reunoissa ilmanohjaimet parantavat auton aerodynaamisia ominaisuuksia, tehden auton sivuille ilmaverhon rauhoittamaan ilman virtailua auton kyljillä. Paremmin muotoillun keulan ansiosta ilmanvastuskerroin on parantunut 0,33:sta 0,28:aan. Kokonaisilmeeltään Tiguanin muotoilu on saavuttanut kohtalaisen pirteän ja nuorekkaan asun, niin kuin se lajityypille on vain mahdollista.


Sisälle on rakenneltu kokonaan uusi ohjaamo- ja infotainment-sukupolvi. Ohjaamon järjestelmät ovat nyt helpompikäyttöisiä ja niitä tukee selkeämpi muotoilu. Uudessa digitaalisessa virtuaalimittaristossa on heijastamaton pinnoite, ja suurimmillaan 15-tuumainen kosketusnäyttö on käännetty kuljettajaa kohti. Ilmastointisäädöt on integroitu Infotainment-järjestelmän alareunaan. Käyttöliittymän valikkorakenne on nyt intuitiivisempi ja logiikan oppii nopeasti. Volkswagenilla on kuunneltu asiakkaita ja median kritiikkiä liukusäätimistä, ja nyt monitoimiohjauspyörässä nähdäänkin taas vanhat kunnon painikkeet, joihin voi luottaa. Mainio paluu parempaan ohjaamoergonomiaan!
Kuten uudessa Volkswagen Passatissa, uudistetun perustan mukana Tiguaniin tulee saataville monia erilaisia voimalinjoja. Tarjolla ovat niin TDI-turbodieselmoottorit, TSI-turbobensiinimoottorit, eTSI-kevythybridi-turbobensiinimoottorit ja etenkin ladattavat eHybrid-hybridijärjestelmät. Mallin sähköistyminen saa uutta potkua, ja lataushybridi toimii erinomaisena välimuotona, mikäli lähinnä vastaava täyssähköinen ID.4 ei ole oma vaihtoehto. Valinnanvaraa siis riittää. Ladattavien hybridien voimalinja tarjoaa jopa 128 WLTP-kilometriä sähköistä toimintamatkaa, ja ensimmäistä kertaa myös pikalatausmahdollisuuden maksimissaan 50 kW:n teholla. Kaikki voimalinjat ovat saatavilla vain automaattisen DSG-vaihteiston kanssa, eli manuaalit on heitetty nyt lopullisesti Tiguanissa romukoppaan.
Perinteisen ja toistaiseksi ainoan TDI-4MOTION-nelivetomallin valikoimassa on kaksi varusteluversiota: Elegance Business ja R-Line Business. Molemmissa on sama voimalinja, vuoden viimeisellä neljänneksellä myyntiin tulevat myös 2,0-litraiset TSI-bensiininelivedot. Ensimmäinen R-Line Business varusteluversio tuo tullessaan R-Line-ulkonäköpaketin, eli mustan kattoverhoilun ja lämmitettävän nahkaverhoillun urheilullisen monitoimiohjauspyörän vaihteenvalitsimin sekä vihreät lämpöeristelasit. Lisäksi vain R-Line Business -varusteluversioon tulee tarjolle Black Style -paketti, joka myös koeajoyksilöön oli ruksattu (1 158 euroa).





Volkswagenin kaksilitrainen diesel on passeli yhdistelmä suorituskykyä ja taloudellisuutta. Tehoa tarjoillaan 142 kW (193 hv) ja vääntöä mukavat 400 Nm. Yksi mahdollisista hyvistä syistä valita dieselvoimalinja ja neliveto on perävaunun vetotarve. Tiguan pystyy, malliversiosta riippuen, vetämään 1600–2300 kilon jarrullista vaunua, siis esimerkiksi vene- tai hevostraileria. Lisävarusteena saatava vetokoukku on sijoitettu takaosan alle huomaamattomasti, ja se taittuu esiin puoliautomaattisesti napin painalluksella. Kaikille perävaunun käsittely ei välttämättä ole tuttua, mutta perävaunuavustin tulee tarvittaessa avuksi. Vakiovarusteisiin sisältyy myös Vehicle Dynamics Manager -järjestelmä, joka ohjaa elektronisen tasauspyörästön lukituksen toimintaa. Tämä konkretisoituu etenkin sorateillä kurvaillessa, niillä Tiguan viihtyy ihan hyvin.
Ajoprofiileja Tiguanissa on peräti kuusi kappaletta: eko, mukavuus, urheilullinen, yksilöllinen, maasto ja lumi. Mukautuva alustansäätö Dynamic Chassic Control Pro mahdollistaa alustan mukauttamisen. Ajamassamme nelivetoisessa dieselissä ja eHybrid-malleissa järjestelmä on vakiona. Elektronisesti entistä tarkemmin säätyvät heilahduksenvaimentimet reagoivat tieolosuhteisiin ja ajotilanteeseen muuttaen iskunvaimennusta automaattisesti. Tästä huolimatta Tiguanin jousitusta voi luonnehtia aika kovaksi, vaikka ajoasetus olisi mukavuuspainotteinen. Isommissa ja terävimmissä tien möykyissä auton kori hypähtelee ilman varsinaista pehmeyden tunnetta. Painotus on muodikkaassa dynaamisuudessa, halusipa sitä sitten tai ei.



Kuten tavallista, koeajoyksilöön oli valittu useampi lisävarustepaketti. Progressiivinen ohjausvaihde oli niistä edullisemmasta päästä (301 euroa) ja IQ.Drive-avustinjärjestelmäpaketin saa Tiguaniin peräti täysin ilman lisähintaa. Toisaalta sähkökäyttöinen panoraamakattoluukku aurinkoverhoin, Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä, sähköisesti esiin vapautuva vetokoukku, matriisiajovalot, navigointi, infotainment-paketti 15 tuuman keskinäytön sekä HUD-näytön kera, plus muutama muu pienempi valinnaisvaruste nostivat auton hintaa rutkasti, lähes 11 000 euron verran. Näin ollen koeajamamme auton kokonaishinta kipusi jo varsin huomattavaksi (71 732 euroa).
Koeajoautossa oli renkaina erityisesti SUV-autoluokkaan suunnitellut Continentalin itsepaikkautuvat ContiSportContact 5:t koossa 255/40/R20, eli renkaiden korkeus oli alkuperäisvarusteena saatava suurin mahdollinen 20 tuumaa. Samalla renkaiden profiiliksi tulee varsin matala 40. Matala rengasprofiili yhdistettynä varsin topakkaan jousitukseen kostautuu mukavuudessa ja rengasmelussa. Mitään ei-toivottuja tuulen suhinoita ei sisälle kuulu, mutta rengasmelua kantautuu sisätiloihin sitä vastoin huomattavasti. Jo 70 km/h nopeudessa Suomen kevään karkeilla asvalteilla rengashumina alkaa erottua äänimaailmassa, ja satasen vauhdissa se on jo hieman ärsyttävällä tasolla. Moottoritienopeuksissa tuleekin usein säädettyä äänentoistoa suuremmalle, kun rengasmelu jyrisee taustalla. Sileämmälle asvaltille siirryttäessä melu laskee korvin kuultavasti, eli parempien teiden maissa ongelmaa ei tässä määrin esiinny.

Eräs parhaista autoon valituista lisävarusteista oli automaatti-ilmastoidut sähkösäätöiset Ergoactive Plus -istuimet edessä. Paketin hinta on reilut 2 600 euroa, mutta tuntuva hintalisä on perusteltu, sillä istuimissa on pneumaattiset hierontatoiminnot ja -ohjelmat. Niiden hierontateho on kunnollinen, eikä vain selkää hieman hivelevä, kuten usein vastaavissa toiminnoissa valitettavasti on. Lisäksi samaan pakettiin sisältyy perforoitu nahkaverhoilu.
Eri hierontatoimintoja on kaikkiaan kahdeksan: selän, lantion ja hartioiden aallot, selän aktivointi, pyörteet, silitys, naputus sekä rentoutus. Voimakkuuden voi säätää mieleisekseen ja keston viidestä minuutista puoleen tuntiin. Istuimet ovat yksinkertaisesti erittäin hyvät, ja lisäksi säätyvät miellyttävän monipuolisesti. Olen hyvien istuinten merkitystä korostanut aiemminkin, ja teen sen taas, sillä niiden myötä kuljettajan ja etumatkustajan mukavuusaste pidemmillä matkoilla kasvaa huomattavasti. Kunpa kaikki autovalmistajat ymmärtäisivät hyvien penkkien tärkeyden. Autossahan istutaan, eikö vaan, ja selän hyvinvointia kannattaa miettiä toisenkin kerran, jos ajotunteja kertyy paljon.
Ilman lisähintaa tuleva Travel Assist -ajoavustin toimii Tiguanissa juuri kuten pitääkin: se auttaa pitämään auton oikealla kaistalla ja etäisyydellä edellä ajavasta sekä noudattamaan asetettua suurinta sallittua nopeutta. Järjestelmä käyttää myös ennakoivaa tasanopeudensäädintä sekä kaarre- ja risteysavustinta. Esimerkiksi navigoinnin ollessa aktiivinen ja moottoritielle käännyttäessä Tiguan osaa ensin hiljentää mutkaan automaattisesti ja alkaa sitten kiihdyttää rampilla kohti moottoritienopeutta ajoissa ja määrätietoisesti. Tämähän ei aina onnistu kokeneemmaltakaan kuljettajalta, vaan motarille tullaan usein selvästi muuta liikennettä hitaammalla tempolla.
Uusi Tiguan kulkee melko vähällä. Saimme keskikulutukseksi yli 900 kilometrin koeajojaksolla 6,5 litraa dieseliä sadalla, kun keskinopeus oli matkapainotteinen 60 km/h. Tasaisessa moottoritieajossa 120 km/h -nopeudella kulutus asettuu noin seitsemän litran tuntumaan.
Mitat
- Pituus: 4 539 mm
- Leveys: 1 859 mm
- Korkeus: 1 656 mm
- Akseliväli: 2 680 mm
- Raideleveys − edessä 1 588 mm − takana 1 578 mm
- Maavara 193 mm
- Tavaratila 652 l (VDA)
Massat
- Virallinen omamassa: 1 750 kg
- Kokonaismassa: 2 330 kg
- Akselimassat − edessä: 1 200 kg − takana: 1 180 kg
- Perävaunu − jarruin 2 300 kg − jarruitta 750 kg
- Kattokuorma: 100 kg

Faktat
- Mallin perushinta 56 299 euroa
- Testiauton lisävarusteet Pure White väri 373 euroa, Kevytmetallivanteet 589 euroa, iQ.Drive paketti 0 euroa, Vetokoukku 1 603 euroa, Harman Kardon 1 145 euroa, Matriisiajovalot, Navigointi 3 107 euroa, Infotainment paketti (15” näyttö, HUD) 1 648 euroa, Black Style paketti 1 158 euroa, Ergoactive Plus -nahkaverhoilu 2 643 euroa, Panoraamakattoluukku 1 799 euroa, Progressiivinen ohjaus 301 euroa.
- Testiauton hinta 71 732 euroa
- Takuu 2 vuotta, maalitakuu 3 vuotta
- Maahantuoja K Auto Oy
- Valmistaja Volkswagen AG
- Valmistuspaikka Wolfsburg, Saksa
Kommentti
Paljon parjattu diesel sinnittelee edelleen yhtenä vaihtoehtona uuden auton käyttövoimana, ja hyvä niin. Vapaus valita kuuluu nykyaikaan, ja tämän päivän dieselit ovat hyvin puhtaita. Sähkö ei yksinkertaisesti sovellu kaikille.
– Harry Kuurio –

Mitattu kulutus

