Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Uusi Volkswagen ID.7 Tourer on tilava ja mukava sähköauto, jolla ajaa 500 kilometriä yhdellä latauksella

Volkswagen ID.7 Tourer on aivan ensiluokkainen, aikaansa seuraavan perheen auto. Helppo valinta hänellekin, jolle sähköautoilu ei vielä ole tuttua.

Alkuperäinen julkaisu 11.12.2024 | Päivitetty 3.1.2025
11.12.2024 Tuulilasi

Aloitetaanpa koeajo poikkeuksellisesti takapenkiltä. Kun takaoven avaa, alkaa oikein naurattaa. Kuskin paikalla on näemmä istunut joku lyhyemmän puoleinen henkilö, eli kuljettajan istuin on aika edessä. Sen takana on tilaa aivan tolkuttomasti. Väännän 190-senttisen ruotoni takaistuimelle, ja nautin tunnelmasta: jalkoja voi heilutella ihan miten vaan. Vaihdan etupenkille, ja säädän sen sopivaan asentoon. Sitten hyppään taas takapenkille. Polvitilaa on edelleen aivan mielettömän paljon.

Taas kerran tuli todistettua, että iso on parempi kuin pieni. Ja isohan tämä ID.7 Tourer on, sillä pituutta autolla on lähes viisi metriä. Tuota edellä ylistettyä takapolvitilaa ei tarvitse oikeastaan sen kummemmin ihmetellä, sillä Tourerin akseliväli on hulppeat 2 970 mm. Monissa sähköautoissa tavaratila jättää toivomisen varaa – volyymia on usein selvästi vähemmän kuin vastaavissa polttomoottoriautoissa. Tourer iskee tälläkin rastilla luun kilpailijoiden kurkkuun: ruuma vetää hulppeat 605 litraa.

Volkswagen ID.7 Tourerin etuistuimet ovat erittäin miellyttävät.
Etuistuimet ovat erittäin miellyttävät.
Volkswagen ID.7 Tourerin takapenkillä on viiden tähden tilat.
Takana on viiden tähden tilat.

Hyvää ja halpaa saa harvoin samassa paketissa

Jottei menisi pelkäksi kehumiseksi, niin ilmoitetaan nyt tuo kaikkia meitä kiinnostava lukema, eli paino: 2 339 kg. Massaa siis on reippaasti, mutta tämä ei ole mikään yllätys, sillä isoja ja samalla kevyitä akkuja ei olla vielä keksitty. Nämä painavat sähköautot ovat usein vähän kimmoisia ajaa, koska jousitus pyrkii töksäyttelemään. Tourerin kohdalla valmistaja on kuitenkin onnistunut hiomaan alustan käytöstä selvästi sivistyneempään suuntaan.

WLTP-normin mukainen toimintamatka yhdistetyssä ajossa on 567 kilometriä. Me pääsimme sekalaisessa ajossa sen kummemmin säästelemättä noin 500 kilometriä ilman latausta. Tämä on ihan mairitteleva tulos. Valmistaja ilmoittaa, että pikalatauksella saadaan kymmenessä minuutissa 203 kilometriä lisää toimintamatkaa sillä edellytyksellä, että akun esilämmitystä on käytetty puolen tunnin ajan.

Tourer GTX:ssä on moottori sekä edessä että takana, mikä tekee autosta nelivetoisen. Moottoreiden yhteisteho on tömäkät 340 hevosvoimaa. Ja vaikka sitä painoa on se 2,3 tonnia, Tourer liikkuu kepeästi. Repäisy välillä 0-100 km/h kestää vaivaiset 5,5 sekuntia.

Hyvää ja halpaa saa harvoin samassa paketissa. Volkswagen ID.7 Tourer on tästä oiva esimerkki. Maltillisesti lisävarustellun koeajoyksilömme hintalapussa lukee vähemmän maltilliset 68 815 euroa.

Volkswagen ID.7 Tourerin kojelautanäkymät ovat ultramodernit.
Kojelautanäkymät ovat ultramodernit.
Volkswagen ID.7 Tourerin ohjain kuvassa ei ole mikään vaihdekeppi vaan suunnanvaihdin.
Ei mikään vaihdekeppi vaan suunnanvaihdin.

Kommentti

Volkswagen ID.7 Tourer on kuin sähköllä kulkeva Volkswagen Passat Variant. Farkku-Passat on aina ollut hittikamaa. Lähivuosina sitten näemme, onko Tourerista Variantin manttelinperijäksi. Ainesta on.

– Lauri Larmela –

Plussaa

  • Mahtavat tilat

  • Riittävä toimintamatka

Miinusta

  • Ei mitään olennaista moitittavaa

Volkswagen ID.7 Tourerin tavaratila on iso ja käytännöllisen mallinen.
Tavaratila on iso ja käytännöllisen mallinen.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt