
Uusi Smart ei ole enää mikrokokoinen kaupunkiauto – #1 on täyssähköinen neliveto suurilla ikkunoilla ja mummoankkamaisilla linjoilla
Täydellisesti nahkansa luonut Smart yllättää #1-neliveto-mallin suorituskyvyllä.
Kertaheitolla totaalisen mallistouudistuksen tehnyt Smart ei ole enää entisensä mikrokokoinen kaupunkiauto. Nykyisin merkin kiinalaistehtailta putkahtelee ulos ainoastaan kahta neliovista täyssähköautomallia, joiden nimet ovat #1 ja #3. Näistä hieman kookkaamman ja coupé-henkisemmän #3:n koeajoimme jo aiemmin ja nyt on lyhyemmän ja korkeamman #1:n vuoro.
Molemmat autot perustuvat samalle Geelyn kehittämälle SEA2-perusrakenteelle, jolle tuotetaan myös uutta Zeekr X- ja Volvon Suomessa huomattavaa kiinnostusta saavuttanutta EX30-mallia. Volvon lisäksi Smart #1:n kilpailijana voi nähdä vaikkapa MG Marvel R:n, joka sijoittuu samaan hintaryhmään.
Mercedes-Benz Groupin ja Geelyn yhteistyönä kehittämä Smart #1 on teknisesti hyvin lähellä Volvo EX30:a, ja autojen tekniset yhtäläisyydet ovat muotoilullisia seikkoja lukuun ottamatta huomattavat. Muotoilussa Smart onkin ottanut aivan omanlaisensa suunnan, jossa pyöreät, mummoankkamaiset linjat ovat pääroolissa. Mercedes-Benzin vaikutusta lienee, että auton yleisilmeestä on pyritty luomaan hintaluokassaan mahdollisimman laadukas. Se näkyy etenkin #1:n sisätiloissa, joissa on tosin kyllä käytetty viljalti myös kovaa muovia. On makuasia, häiritseekö lopputuloksen ilmiasu omaa silmää.


Korin mittasuhteista voi sanoa objektiivisena huomiona sen verran, että ikkunapintojen suhteellinen osuus on suuri, ja korkealla jatkuva kattolinja viittaa osaltaan tila-automaiseen olemukseen. Kuten monessa muussakin sähköautossa tänä päivänä, keulalla nähdään nykytyylin mukaiset viirumaiset ajovalot ja perää halkoo leveä valopaneeli. Ja totta kai: lukitusta avattaessa ovikahvat ponnahtavat ulos ja esiin.
Ykkösen varustetasot ovat Pro, Pro+, Pulse ja Brabus. Näistä kaksi ensimmäistä ovat aina takavetoisia (272 hv), jälkimmäiset nelivetoisia (428 hv). Akkukokoja on kaksi, 47 ja 64 kWh, ja pienemmän voi saada ainoastaan lähtötason takavetoiseen Pro-varustetasoon. Laskennalliset toimintamatkat vaihtelevat 310 ja 420 WLTP-kilometrin välillä, joten erityisen pitkiä matkoja ei Smartilla yhdellä latauksella varsinkaan talvikylmällä taiteta. Suurin yllätys on kuitenkin auton suorituskyky, jota ei ulkomuodon perusteella osaisi odottaa. Kiihdytys sataseen sujuu tahdissa, johon ennen ehdittiin vain kaikkein roiseimmilla urheiluautoilla.
Nelivetoinen ja isompiakkuinen #1 kulutti kesähelteisessä kelissä sekalaisessa ajossa noin 450 kilometrin koeajojaksolla keskimäärin 20,5 kWh sadalla, ja käytännön toimintamatkaksi täydellä latauksella muodostui noin 365 kilometriä. Pätevä pikalatausteho avittaa toimintamatka-ahdistusta jonkin verran.


Plussaa
Runsas varustelu
Suorituskyky
Miinusta
Muovinen ohjaamo
Niukka tavaratila


