
Uudesti syntynyt Smart #3 Pro+ tekee vahvan paluun nyt premiumtuotteena – myös omasta mielestään, eikä sorru hintakilpailuun
Smart tekee comebackin kahden mallin voimin. Ajoimme niistä kookkaamman #3-mallinimen saaneen coupé-tyyppisen version.
Mikrokokoisia kaupunkiautoja valmistaneen Smartin tarina on ollut polveileva ja täynnä yllättäviä käänteitä kuin parhaassa jännityselokuvassa.
Ensimmäisiä Smart-merkkisiä autoja valmistanut yritys (Micro Compact Car AG) perustettiin alun perin jo kolme vuosikymmentä sitten puoliksi sveitsiläisen Swatch-kellotehtaan ja Daimler-Benzin kesken. Tarinaan sisältyy Volkswagenin kanssa jo aloitetun Smart-projektin hylkääminen Ferdinand Piëchin toimesta vuonna 1993, ja businessrukkasten saaminen niin BMW:n, Fiatin, GM:n kuin Renaultinkin suunnalta, kunnes Daimler-Benzin kanssa vihdoin päästiin yhteisymmärrykseen mikrokokoisen auton idean kantavuudesta vuonna 1994.
Ensimmäiset Smart-autot esiteltiin 1998 ja ne rullasivat ulos Ranskan Hambachin tehtaan, eli ”Smartvillen” porteista pian sen jälkeen. Tehtaan avajaisissa koettiin historiallisia hetkiä, kun olivat mukana niin Ranskan presidentti Jacques Chirac kuin Saksan liittokansleri Helmut Kohlkin. Autotehdas heijasteli vuosituhannen lopun lähestyessä yhteiseurooppalaisen autoteollisuuden luottamusta luovaa koherenssia.
