
Sähäkkä Renault 5 on ampiaisten sukua – Takaovien kahvoja saa etsiä hetken
Renaultin uusi Viitonen kulkee sähköllä, ja vieläpä aika sähäkästi. Nyt pidetään hauskaa!
Ennen vanhaan kaikki Renaultin mallinimet olivat pelkkiä numeroita. Jotkut voivat vielä muistaa sellaiset koodit kuten 4 ja 5. Nelonen tunnettiin myös nimellä Tippa.
Todelliset asianharrastajat tietävät sen, miltä näytti Renault 16 tai vaikkapa Renault 30, joka oli aikanaan 1970-luvulla tehtaan lippulaiva. Vuosien saatossa olivat tarjolla myös Renaultit 6, 8, 12 ja vaikkapa 18.
Nykyään Renaultin autoilla on nimet, mutta nyt tähän käytäntöön pamahti muutos, kun tehdas esitteli retrohengessä uuden Viitosen. Sen muodoissa on paljon viittauksia 1970-luvulla tuotannossa olleeseen alkuperäiseen Renault 5:een. Keulailme on pieniä eroavaisuuksia lukuun ottamatta samanlainen kuin reilut 50 vuotta sitten.

Aikanaan Viitosen keulapellissä oli jäähdytysritilä. Nyt sen paikalla on koriste, jossa hehkuu iso viitonen, kun omistaja lähestyy autoaan tai Renaultia ladataan. Myös auton peräpeili isoine, pystyyn nostettuine valoineen vie ajatukset 1970-luvulle.

Uusi Viitonen kulkee nykytrendin mukaisesti sähköllä. Ajamassamme versiossa oli 150-heppainen sähkömoottori, mutta tarjolla on myös laimeampi, 122-hevosvoimainen vaihtoehto. Paino tuppaa olemaan sähköautoissa aina vähän yläkantissa, koska ne kuuluisat akut eivät koskaan ole kevyitä.

Tämän auton akku painaa 297 kiloa. Kokonaisuudessaan Viitonen heilauttaa vaa’an viisarin 1500 kilon kohdalle. Tuo on sähköautojen sarjassa varsin kohtuullinen lukema. Viitosella on mittaa vain neljä metriä, joten olisikin aika kohtuutonta, jos tallainen nappula painaisi pari tonnia.
Viitonen liikkuu ihan riittävän liukkaasti, sillä satanen on lasissa kahdeksan sekunnin runttaamisen jälkeen. Ehkä parasta autossa on kuitenkin sen sähäkkä ajettavuus. Renault on onnistunut rakentamaan uutuusmallistaan todella käteen käyvän kulkupelin. Ohjaus on tunnokas, ja Rellu vaihtaa suuntaa tosi ketterästi. Jousitus on sopivan jämäkkä olematta kuitenkaan paukkukova.

Entäs sitten se toimintamatka? WLTP-normi lupaa 411 kilometrin kantamaa. Emme ehtineet testaamaan väitteen todenperäisyyttä, mutta eiköhän hyvässä kelissä 350 kilometriä mene, jos ei ihan moottoritienopeuksilla liikuta. Pikalaturissa päästään 15 prosentin varaustasolta 80 prosentin iskuun 30 minuutissa.

Tilojen takia tällaista autoa ei tietenkään kannata ostaa – neljään metriin ei voi oikein millään loihtia perheauton tiloja. Kuljettajalla ja hänen vierustoverillaan on kuitenkin hyvät oltavat, vaikka parivaljakolla olisi mittaa 190 senttiä. Viitonen on viisiovinen, joten lapsia takapenkillä on helppo kuljettaa. Takaovien kahvat on piilotettu hauskasti ikkunan karmiin. Niitä ei ole aluksi ihan helppoa paikallistaa.
Renault 5 Comfort Range Iconic Cinq
- Moottori Sähkömoottori
- Teho/vääntö 110 kW(150 hv)/245 Nm
- Voimansiirto Etuveto, automaatti
- 0−100 km/h 8,0 s
- Huippunopeus 150 km/h
- Akkukapasiteetti 52 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/100 kW
- Yhd. EU-kulutus 15,0 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka 411 km
- Mitat Pituus 3 922 mm, leveys 1 774 mm, korkeus 1 498 mm, akseliväli 2 540 mm, perävaunu 500/500 kg tavaratila 326 l, omamassa 1 524 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 33 490 €, mallisto alkaen: 27 390 €
Kenelle?
Jos haluaa hiukan piristystä harmaaseen arkeen, niin tässä olisi pätevä täsmälääke. Viitosen ratissa hymy nousee huulille ihan väkisin.
Plussaa
Riemukas ajettavuus
Tyyli-ikonin ainesta
Miinusta
- Saattaa aiheuttaa riippuvuutta

Kommentti
Retroilu on ihan kiva idea, mutta jotkut retrotyylin uutuudet eivät maistu oikein miltään. Renault 5 on toista sorttia.
– Lauri Larmela –