Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Ensityypit

Uusi Renault 5 E-Tech – Sähköautosota eurooppalaisten ja kiinalaisten merkkien välillä herätti retrobuumin myös Renaultilla

Sähkö-Vitosen ajettavuus on notkeaa, ketterää ja pikkuautolle luontevaa. Se sopii ennen kaikkea retrofiilisteleville sähköistä kaupunkiautoa tarvitseville ihmisille, joille myös järkevällä hankintahinnalla on merkitystä.

31.12.2024 Tuulilasi

Eurooppalaisessa autobisneksessä on havahduttu nykyhaasteisiin vanhoin keinoin, ja meneillään on kautta linjan uusi retroilutrendi. Sitä hyödyntää myös Renault, joka ammentaa historiastaan: vanha kunnon 5 tekee paluun sähköautona. Tuulilasin toimitus sai kutsun tulla tutustumaan autoon kansainvälisen lehdistön edustajana etukäteen. Suomeen uutuus ehtii maalis-huhtikuussa.

Vitosen uudelleensyntymisessä oli Renaultin toimitusjohtajalla Luca de Meolla vahvasti sormensa pelissä, ja lopputulos on onnistunut, nopeasti tunnistettava uutuus. Parasta uudessa Renault 5:ssä on sen rehellisyys juurilleen. Autosta ei ole väkisin yritetty vääntää minkään sortin SUV-mallia, vaan se on edelleen aidosti pikkuauto. Esikuva oli 70-luvun pop-ikoni, ja sen 2020-luvun vastine on edelleen nuorekas, pirteä ja myös ajankohtainen osittain samoista syistä kuin 50 vuotta sitten. Lokasuojien levitykset, pienet yksityiskohdat ja asenne muistuttavat ripeästä Renault 5 Turbosta. Palaako mieleen?

Uuden Renault 5 E-Techin erikoisuus on Iconic cinq -varustelun sisätehosteväri joka on aina keltainen ulkoväristä riippumatta.
Iconic cinq -varustelun sisätehosteväri on aina keltainen ulkoväristä riippumatta.

Renault 5 perustuu sähköautojen AmpR small -perusrakenteelle. Auton akkukoot ovat 40 ja 52 kWh, moottorit puolestaan 70, 90 ja 110 kW:n tehoiset. Nykyaikaista ajettavuutta on höystetty käyttämällä taka-akselilla monivarsituentaa. Ajoakusto pitää huolen matalasta painopisteestä.

No, onko se sitten hauska ajettava? On, kohtalaisen. Hiljainenkin se on, ja esimerkiksi mukautuva tasanopeussäädin toimii yhtäläisellä taitotasolla isompien Renault-mallien kanssa, eli hienosti. Sisällä materiaalit ovat pikkuautoon yllättävän laadukkaita, ja värejä on käytetty hienostuneen jännittävästi. Autosta on viidennes kierrätettyjä materiaaleja, ja Renault painottaa, että kyseessä on aitoeurooppalainen tuote akustoa myöden.Renault 5 kulutti kaupunkipainotteisella ensityypityksellä ainoastaan 14,4 kWh sadalla, mikä on poikkeuksellisen vähän. Pikalaturilla 5 latautuu 15 prosentista 80:aan noin puolessa tunnissa. Auton oma laturi on 11 kW:n tehoinen. Varustetasot ovat Evolution, Techno ja Iconic cinq.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt