Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
400 000 euron aikamatka

Uusi Porsche 911 tarjoilee 70-luvun tunnelmaa – Sähkömoottorin avustuksella se kiihtyy sataseen vain kolmessa sekunnissa

Moderni 911 GTS T-Hybrid silauksella 70-lukulaista teemafiilistä. Tervetuloa aikamatkalle, jonka portit aukeavat 400 000 eurolla.

28.7.2025 Tuulilasi

Ihminen on paradoksi. Tänä päivänä tuntuu siltä, että kaikki haluavat korostaa yksilöllisyyttään – ja kaikin mahdollisin keinoin. Ja tähän on tietysti mahdollisuuksia enemmän kuin koskaan aiemmin. Kaupallisuuden lait toimivat niin.

Kirjoitimme pari vuotta sitten Porsche 60 -erikoismallista; Sport Classicista, jolla tehtiin aikamatkaa menneeseen takavetoisen 3,7-litraisen tuplaturbo-Carreran, 550 hevosvoiman ja manuaalivaihteiston kera. Se oli kunnianosoitus legendaariselle vuoden 1973 Carrera RS:lle.

Nyt on vuorossa Spirit 70 -erikoisversio. Avomalli. Auto on teknisesti täysin sama kuin tuore takavetoinen 911 GTS T-Hybrid, mutta auton väriin ja ohjaamoon on haettu 70-lukulaisia viboja. Kun Sport Classiceja valmistettiin 1 250 kappaletta, uusia tulokkaita tehdään nyt 1 500 kappaletta. Auton hinnat Suomessa alkavat 397 767 eurosta.

Porsche 911 Spirit 70:n Pasha-verhoilu on epäsymmetrisyydessään aavistuksen psykedeelinen.
Pasha-verhoilu on epäsymmetrisyydessään aavistuksen psykedeelinen.
Porsche 911 Spirit 70:n moottoria ei pääse ihailemaan tämän lähempää. Onneksi sen kuulee.
Moottoria ei pääse ihailemaan lähempää. Onneksi sen kuulee.

Ennen oli eri lailla. Nostalgia puree, ja siitä narusta vedetään Porschella fiksusti. Tämä on tietysti helppoa, kun brändin perinteet tukevat tätä. Porschen muotoilujohtajan Michael Mauerin sanoin: ”Rajoitetun erän urheiluautot visualisoivat sen, mikä tekee Porschesta niin erityisen. Jokaisen auton suunnittelu liittyy historiaamme – nämä autot näyttävät, kuinka tulkitsemme historiallisia design-elementtejä modernissa urheiluautossa”.

Kyseessä ei ole siis retroa vaan moderni näkemys lähimenneisyydestä. Tämä näkyy hyvin esimerkiksi uudessa Olive Neo -värissä. Se on hauska. Siinä on selkeä 70-luvun värimaailma, mutta modernilla twistillä. 60-luvun kukkaislasten värimaailma: vihreän, ruskean ja keltaisen sävyt puskivat 70-luvulla olohuoneisiin. Olive Neossa on juuri tätä henkeä.

Legendaarisen Pasha-verhoilun tuominen samaan värimaailmaan toimii yllättävän kivasti sekin. Keulalla komeilevan ison 911-tarran kirjasintyppi istuu myös ajankuvaan. Nämä ovat tietenkin makuasioita, kuinka koristeellisen omasta autostaan itse kukin haluaa.

Kävimme kurvailemassa Spirit 70 -mallilla Porschen kotikulmilla Schwarzwaldissa; tunnetusti vuoristoisessa sekä metsäisessä maisemassa, jota risteilee ristiin rastiin hienoja mutkateitä.

T-Hybrid on nopea. Porsche on toteuttanut hybriditekniikan brändille sopivasti. Hybridiä ei itse asiassa edes huomaa, ellei sen olemassaoloa tiedä.

Vaihteiston yhteyteen sijoitettu sähkömoottori tarjoaa lisätehoa ja voimaa 41 kW (56 hv) ja 150 Nm. Eikä hybriditekniikkaa ole tehty varsinaisesti eko-mielessä – se toimii sähköisenä turbona, eli suorituskyvyn parantajana.

Tehoa bokserissa ja sähkömoottorissa piisaa yhteensä 398 kW (541 hv). Suorituskyky on siis nopeiden sähköautojen tasoa, mutta Porschen kuusisylinterisen boksterin autenttisilla äänillä ja sähkön sekä turbon sihahduksilla höystettynä. Tunne on huumaava – ja yhtälailla vatsalaukun ylösalaisin kääntävä.

Porsche 911 Spirit 70:n Pasha-kuvion saa myös kojelautaan. Kaikki muu onkin modernia.
Pasha-kuvion saa myös kojelautaan. Kaikki muu onkin modernia.
Porsche 911 Spirit 70:n Exclusive Manufaktur -kyltti kertoo Porschen räätälöintipalvelusta.
Exclusive Manufaktur = Porschen räätälöintipalvelu

Satasen vauhtiin ehditään noin kolmessa sekunnissa. Voimalinjassa on kierroskoneen luonnetta. Vääntöä on maksimissaan 610 Nm, ja kone vetää myös naurettavan nöyrästi. Manuaalivaihteistoa ei ole 60-mallin tapaan tarjolla – eikä ilmeisesti edes suunnitteilla, vaikka tästä riittääkin huhuja. Ja onhan 8-lovinen PDK hieno. Tai ei hieno, upea; miten terävän nopeasti se vaihtaa tarvittaessa. Voimaa moottorissa on niin paljon, että puolikaskin määrä vaihteita riittäisi.

Kaiken kruunaa tietysti nykyautoista vähitellen katoava luonnonvara, eli tarkka ja tunnokas ohjaus. Ajonhallintaohjelmatkin on suunniteltu Porschella niin, että ne mahdollistavat pienen leikittelyn. Perä irtoaa tiukassa mutkassa helpohkosti kaasupoljinta polkaisemalla, ja kuinka paljon perä irtoaa, riippuu tietysti kaasujalan raskaudesta. Ja kun tilanne on karkaamassa käsistä, elektroniikka puuttuu peliin. Mutta ei väkivaltaisesti vaan lähes lempeän pehmeästi – kunhan sensorit ovat sitä mieltä, että auto on kuskilla vielä hallussa.

Kokemus on sellainen, jota ei halua toistaa klassikko-Porschen ratissa. Lopputulos saattaisi olla erilainen. Ennen oli ennen, modernissa teknologiassa on etunsa.

Porsche 911 Spirit 70:n pullean perän uumenista nousee tarvittaessa esiin rättikatto sähköisesti.
Pullean perän uumenista nousee tarvittaessa esiin rättikatto sähköisesti.

Näillä erikoismalleilla Porsche haluaa tietysti alleviivata sitä, että he pystyvät yksilöimään autoistaan hyvinkin erilaisia – asiakkaan toiveiden mukaisesti. Tämä koskee niin ulkoväriä kuin myös verhoilua. Muotimaailmassa voitaisiin hakea vertauskuvia oman räätälin käytöstä. Porschella on tarjota yli tuhat Exclusive Manufaktur -räätälöintivaihtoehtoa.

Ja tätä yksilöintiä tuetaan tietysti oheistuotteilla. Tarjolla on vaatteita, kelloja, aurinkolaseja – ja muuta lifestyle-tavaraa; sekä tietysti pienoismalleja. Jos esimerkiksi verhoilun Pasha-kuvio miellyttää, sen saa halutessaan myös omaan paitaansa. Kangasliina samalla kuviolla on taatusti tyylikäs ratkaisu. Se tulee varmasti hulmuamaan jatkossa onnellisten Spirit 70 -mallien omistajien sosiaalisen median kanavissa.

Noin 400 000 euroa on tietysti sellainen summa, että sillä saa aika paljon kaikkea kivaa – esimerkiksi jo aika hienon klassikko-Porschen. Se on myös selvästi enemmän kuin tavallisen Carrera GTS Cabriolet’n 313 509 euron lähtöhinta. Elämä on.

Porsche 911 Spirit 70:n tarrat auton ovissa ja keulalla jakavat varmasti mielipiteitä. Ne kuitenkin toimivat kokonaisuutena yhdessä auton ulkovärin, vanteiden sekä muiden yksityiskohtien kanssa.
Tarrat auton ovissa ja keulalla jakavat varmasti mielipiteitä. Ne kuitenkin toimivat kokonaisuutena yhdessä auton ulkovärin, vanteiden sekä muiden yksityiskohtien kanssa.

Porsche 911 Spirit 70

  • Moottori: 3591 cm3 ahdettu bokserikuutonen
  • Teho: 398 kW (541 hv)
  • Vääntö: 610 Nm
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 3,1 s
  • Huippunopeus: 312 km/h
  • Kulutus: 10,9 l/100 km
  • CO2-päästöt: 242 g/km
  • Omamassa: 1 750 kg
  • Pituus: 4 563 mm
  • Leveys: 1 852 mm
  • Korkeus: 1 298 mm
  • Akseliväli: 2 450 mm

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt