
Porsche Cayenne E-Hybrid Coupe – 40 000 euron hintasäästö houkuttelee ympäristötalkoisiin
Tämän Porsche-mallin hinta lataushybridinä on peräti 40 000 euroa alhaisempi kuin ilman hybridijärjestelmää. Säästö on muhkea mutta niin on hintakin.
Tyypilliselle Porsche-asiakkaalle hybridiautoilussa on ainakin osaltaan kyse hankintaveroista säästämisestä. Kun koeajamamme Cayenne Coupen lähtöhinta plugarina on 116 780 euroa, sama auto ilman hybridijärjestelmää maksaakin sitten peräti 156 746 euroa.
Hintaero selittyy Suomen päästöpohjaisella autoverotuksella. Lataushybridinä Cayenne kuluttaa teoriassa vain 1,6 litraa bensaa satasella CO2-päästöjen asettuessa lukemaan 37 g/100 km. Näin siis virallisten sertifikaattien mukaan. Todellinen kulutus ja ympäristöystävällisyys riippuvat tietenkin täysin kuljettajan ajosuoritteista ja latausaktiivisuudesta.
Pääsimme 26 kWh:n kokoiseksi kasvaneella ajoakulla, menneen syksyn vielä lämpimillä keleillä, lähes 80 kilometriä, joten tällä möhkömaasturilla voi kyllä ihan oikeastikin päästä todella alhaisiin kulutuksiin. Talven pakkaset tunnetusti leikkaavat sähköistä toimintamatkaa aika tavalla, mutta viisikymppiä mennee kipakammassakin kelissä.


Mallisukupolven perinteisen puolivälipäivityksen kokenut Cayenne on todella hienosti viimeistelty auto niin sisältä kuin ulkoakin. Keulan ilmettä on levennetty ja etuvaloja muotoiltu kulmikkaammiksi. Takavalot koostuvat nyt kolmesta LED-valonauhasta, jotka kulkevat koko perän poikki. Tämä on jonkinlainen muoti-ilmiö automaailmassa, mutta kiistatta ihan tyylikäs ratkaisu.
Vaatii silti jonkin sortin asiantuntemusta, että pystyy pikaisella vilkaisulla erottamaan uudistuneen Cayennen edeltäjästään.
Sisällä uudistukset ovat selkeämpiä. Ohjaamo tuo väkisinkin mieleen myynti- ja arvostelusuosikki Taycanin. 12,6 tuuman digimittaristo on monipuolisesti muokattavissa, eikä sen käyttö vaadi ohjekirjaan perehtymistä – intuiviivisuus onkin autoteollisuudessa päivän sana; auton haltijan tai omistajan pitää osata käyttää kulkupeliään mahdollisimman vähällä päänvaivalla. Kaikki eivät tätä osaa.
Sama pätee tietoviihdenäyttöön, joka ulottuu nyt läpi kojetaulun aina pelkääjän paikalle asti: sitä on helppo käyttää.


Vaikka uudistunut ohjauspyörä tuo mieleen Porschen urheiluautomalliston, Cayenne ei tietenkään ole mikään sporttilaite. Kaikkea muuta. Tehoja on paperilla vähintäänkin riittävästi – silti kokonaisuus on jossain määrin vaisu. 2,5 tonnin omapaino vie väistämättä veronsa. Cayenne kiihtyy ja kulkee toki, mutta Porschelta ehkä odottaisi vielä vähän enemmän.
Keinotekoisen oloinen ohjauksen kankeus häiritsee kaupunkiajossa. Maantiellä tukevuus toisaalta viehättää. Myös mutkatietä pystyy tällä nelivetoisella autolla ajamaan sutjakasti, jos tekee mieli nautiskella. Ilmajousituksen ansiosta pienet kuopatkaan eivät menoa haittaa.


Porsche Cayenne E-Hybrid Coupe
- Moottori V6, bensiini, turbo + sähkömoott.
- Iskutilavuus 2 995 cm3
- Yhteisteho 346 kW (470 hv)
- Vääntö 650 Nm
- Voimansiirto 8-nop. automaatti, neliveto
- 0−100 km/h 4,9 s
- Huippunopeus 254 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,6 l/100 km
- CO2-päästöt 37 g/km
- Mitat Pituus 4 930 mm, leveys 1 983 mm, korkeus 1 696 mm, akseliväli 2 895 mm, maavara 225–280 mm, tankki 75 l , tavaratila 545 l
- Omamassa 2 500 kg
- Plussaa Laadun tuntu, hyvä sähköinen toimintamatka
- Miinusta Kankeus kaupunkiajossa
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 116 780 €, mallisto alkaen: 113 332 €
Kenelle?
Johtoryhmän jäsenelle tai vauraalle yksityishenkilölle, joka ymmärtää laadukkaan saksalaisen insinöörityön ja aikaa kestävän muotoilun päälle.
