
Uusi Peugeot E-3008 GT – Aistikas täyssähköinen tyylitaituri on aidosti Made in France
Uusi Peugeot E-3008 on linjakas ja elegantti sähkö-SUV. Sillä on omat vahvuutensa myös käytännöllisyydessä.
Peugeot E-3008 GT 73 kWh
- Mittarilukema: 15 241 km
- Testimatka: 1 399 km
- Renkaat: 235/50/20
- Mittauspäivä: 20.7.2024
- Sää: Pilvipouta
- Lämpötila: + 22°C
- Tien pinta: Asvaltti, sora
Loppukesän auringonsäteet leikittelevät valon ja varjon loppumatonta vuoropuhelua uuden Peugeot E-3008:n keulalla, kyljissä ja peräpeilissä, kun auto lipuu äänettömästi ohitse kadulla. On autoja, jotka eivät juurikaan herätä huomiota, ja sitten sellaisia, jotka kääntävät päitä. Uusi Peugeot 3008 lukeutuu jälkimmäisiin, eikä siihen ole tarvittu yliyrittämistä. Auto on mallina vasta 15-vuotias teini, mutta osoittanut jo pätevyytensä. Se on ollut myynti- ja arvostelumenestys, joka on löytänyt yli 1,3 miljoonaa ostajaan viimeisen seitsemän vuoden aikana. Euroopassa edellinen sukupolvi nappasi Vuoden Auto -tittelin 2017, ja nyt on uuden, kolmannen sukupolven vuoro astua valokeilaan.
Peugeot siirtyy muutosten aikakauteen uuden 3008:n myötä. Perinteikäs ranskalaisvalmistaja on kertonut tarjoavansa täyden sähköautomalliston jo ensi vuonna, ja vuodesta 2030 eteenpäin Peugeotin myynti Euroopassa koostuu vain täyssähköisistä malleista. Tämä on hätkähdyttävä fakta, sillä viisi vuotta menee automaailmassa kuin siivillä – aikaa on vähän. Siihen nähden on ymmärrettävää, että uuden 3008:n saa jatkossa vain sähköistettynä hybridinä (136 hv), lataushybridinä (195 hv) tai täyssähköisenä E-3008-versiona (210, 230 tai 320 hv). Näistä ensimmäisenä markkinoille ehätti juuri viimeksi mainittu, tämän koeajomme E-3008, joka ei jätä ulkomuodoillaan kylmäksi.

Faktat
- Mallin perushinta 52 890 euroa
- Testiauton lisävarusteet Ei lisävarusteita
- Testiauton hinta 52 890 euroa
- Takuu 3 vuotta / 100 000 km
- Akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km
- Maahantuoja Auto-Bon Oy
- Valmistaja PSA Automobiles SA
- Valmistuspaikka Sochaux, Ranska
Alku on ollut lupaava. Peugeot E-3008 sai heti tuoreeltaan arvostetun Red Dot -muotoilupalkinnon erottuvan ilmeikkyytensä ansiosta. Ykköspalkinto napsahti onnistuneesta fastback-siluetista, modernista keulailmeestä ja hyvistä toiminnallisuusominaisuuksista. Kyseessä on jo toinen Red Dot -palkinto 3008-mallisarjalle, sillä myös väistyvä sukupolvi sai sen seitsemän vuotta sitten. Tuolloin Peugeotin muotoilujohtaja oli vielä Gilles Vidal, joka on sittemmin siirtynyt kilpailija Renaultin leipiin. Uutuus on siis selvästi osoittanut, ettei tyylitajua ole hukattu, vaikka Peugeotin designosaston johtoon on noussut uusi hahmo, Matthias Hossann.
Tyhjästä ei ole tarvinnut aloittaa, mutta joskus isojen saappaiden täyttäminen ei ole ihan yksinkertaisen helppoa. Jos Peugeot E-3008 olisi urheilulaji, se olisi ehkä arkipäivinä ruohokenttätennis ja viikonloppuisin todennäköisesti golf. Kummassakaan tyylipallo ei koskaan putoa hyppysistä, ja liike on aina keskiössä. Arkihommissa saattaa joskus hieman nousta hiki otsalle, mutta viikonloppuisin näyttäydytään ennen kaikkea rennosti nauttien. E-3008 on nuorekas, elegantti ja sofistikoitunut, muttei silti sorru pröystäilemään osaamisellaan. Lihastakin leijonamerkiltä tarvittaessa löytyy, mutta se piilottelee tyylikkäiden kuorien alla.




Mitat
- Pituus: 4 542 mm
- Leveys: 1 865 mm
- Korkeus: 1 655 mm
- Akseliväli: 2 740 mm
- Raideleveys – edessä: 1 630 mm – takana: 1 635 mm
- Maavara: 198 mm
- Tavaratila: 520 l (VDA)
Massat
- Painonjakautuma – edessä: 1 500 kg – takana: 1 650 kg
- Virallinen omamassa: 2 134 kg
Suurimmat sallitut massat
- Kokonaismassa 2 640 kg
- Kattokuorma: 80 kg
- Perävaunu – jarruin: 1 250 kg – jarruitta: 750 kg
Peugeot E-3008 on Stellantis-yhtymän ensimmäinen tuotantomalli, joka käyttää uutta STLA Medium -perusrakennetta. Sen suunnittelussa keskiössä ovat olleet hyvä toimintamatka, pikalataus, ajo-ominaisuudet, suorituskyky, energiatehokkuus ja liitettävyyspalvelut. Melkoinen paketti tavoitteita. Kysymykseksi nouseekin, voiko niitä kaikkia saavuttaa yhdessä autossa, ja kuinka hyvin?
Perusrakenteessa on uudet etu- ja taka-akselit, jotka tuovat ajettavuuteen parannusta. Autossa on hyödynnetty myös paljon kevyitä ja jäykkiä rakenteita. Ajoakusto sijaitsee yhdessä tasossa niin alhaalla kuin mahdollista akseleiden välissä, mikä on alhaisen painopisteen kannalta hyvä juttu. Käytetyistä ratkaisuista huolimatta pituudeltaan noin 4,5-metrinen E-3008 on melkoisen painava yli 2,1 tonnin omamassallaan. Pääsyynä lienee kohtalaisen kookas akkupaketti. Sähköautot ovat edelleen melko painavia.
Muotoilujohtaja Hossannin mukaan E-3008 kantaa Peugeotin kaikkia brändiarvoja. Kun uutuutta luotiin, tarvittiin työstämistä modernien ja dynaamisten muotojen kanssa niin, että autosta tulisi mahdollisimman virtaviivainen. Mallin mielikuva piti siis modernisoida energiatehokkuus huomioon ottavalla tavalla. Tästä johtuen syntyi auton tyylikkäänä erottuva fastback-muoto, ja ilmanvastuskerroin asettui hyvälle tasolle 0,28:aan.
Tavoitteet ovat siis olleet korkealla, ja jokainen muotoiluelementti on suunniteltu huolella. Tämä on se ydin, joka autosta näkyy ulospäin. Tärkeä keula on suunniteltu uuden Peugeot-logon ympärille, ja siihen on integroitu uusi valotunnus sekä kehyksetön maski. Kompaktit ajovalot on sijoitettu maskin yläpuolella ja ne levittyvät lähes koko keulan alueelle. Koristeosia on karsittu ympäri autoa, eikä E-3008:ssa ole lainkaan kromiosia. Sen sijaan kiiltävän musta katto ja etu- ja takapuskurien alaosat, pyöränkaaret sekä ovien helmasuojat ovat kaikki kiiltomustaa muovia ajamassamme GT-versiossa.
Kuinka hyvin musta muovi kestää Suomen olosuhteissa kiiltävän edustavana aikaa, jää nähtäväksi. Odotusarvona se joutuu meikäläisissä keleissä varsin koville.

E-3008:aa valmistetaan kolmena eri sähköisenä voimalinjana: etuvetoiset ovat 210- ja 230-heppaiset (jälkimmäinen Long Range), nelivetoinen on 320 hevosvoiman Dual Motor. Versioiden WLTP-toimintamatkat vaihtelevat 504 – 700 kilometrin välillä.
Koko auto edustaa ytimeltään eurooppalaista osaamista, toisin sanoen kiinalaisvaikutuksia on haluttu tarkoituksellisesti minimoida. Onko tämä protektionismia vai vain tervettä kilpailuhenkisyyttä? Ehkä kuitenkin jälkimmäistä, sillä kiinalaistuotteita on jo muutenkin tarpeeksi tarjolla.
Joka tapauksessa E-3008:n kestomagneettiset synkronimoottorit tuotetaan Stellantis-Nidec-yhteisyrityksenä Trémeryssä Ranskassa. Myös auton alennusvaihteiston on suunnitellut Stellantis, ja se valmistetaan Ranskassa, Valenciennes’in tehtailla.
Auton akkukoot ovat 73 ja 98 kWh, ja 400 voltin akustot käyttävät NMC-kemiaa (nikkeli, mangaani ja koboltti). Akustojen lämmönhallinta on toteutettu nestekierron avulla, mikä helpottaa parempien pikalatausnopeuksien ja pidemmän akkukeston saavuttamisessa. Toistaiseksi saatavilla on vain pienempiakkuista etuvetoversiota, mutta muut seuraavat myöhemmin ensi vuoden puolella.
Myös akustot on suunniteltu talon sisällä Stellantiksen Mulhousen tehtailla, ja ne kootaan Sochaux’ssa, jossa koko auto valmistetaan. Näillä eväin E-3008 on aidosti Made in France, niin hyvässä kuin pahassakin. Vanhat ennakkoluulot ranskalaisautoista kannattaa kuitenkin unohtaa, sillä nyt eletään autoilun uutta aikaa.
Yksityiskohdat
Auton turvavarustelu on nykytyylin mukaisesti hyvin kattavaa, ja Peugeotin toteutus erilaisten varoittimien suhteen arvokkaan hillittyä. Mukautuva tasanopeussäädin pelaa varman päälle.





E-3008-mallisto koostuu kahdesta varustetasosta, Allure ja GT. Niiden lisäksi tarjolle tulee rajoitetuksi ajaksi Launch Edition -niminen malliversio. Saatavana on myös muutamia lisävarustepaketteja.
E-3008:n alemman Allure -varustetason autot ovat yksivärisiä ja niissä on puolinahkasisustus. Paremmin varusteltu GT on saatavilla kaksivärisenä mustan katon ja Alcantara-sisustuksen kera. Tärkeimmät vakiovarusteet ovat mukautuvat pikseli-led-ajovalot, lämmitettävät etuistuimet ja ohjauspyörä, älypuhelimen langaton lataus, panoraamamuotoinen i-Cockpit kaarevan 21-tuumaisen näytön kera, muokattavat i-Toggles-painikkeet ja laajempi i-Connect Advanced -tietoviihdejärjestelmä. Hintaeroa versioille kertyy neljä ja puoli tuhatta euroa.
Sähköautojen yleistyminen on pannut ohjaamokonseptit kokonaan uusiksi, mutta Peugeot on ollut tämän suhteen jo aikaisin liikkeellä i-Cockpit-konseptinsa kanssa. Sekin on jo takavuosina ehditty palkita erottuvana innovaationa. Nyt uusi kaareva teräväpiirtoinen ja kelluva panoraamanäyttö yhdistää tuulilasinäytön sekä keskellä sijaitsevan kosketusnäytön. Mittaristoa katsellaan edelleen pienen ohjauspyörän ylitse. Lisäksi aistikkaassa sisustassa on käytetty ovissa ja kojelaudassa hillityn tyylikästä kangasverhoilua, jollaista tänä muoviselta maistuvana päivänä tapaa liian harvoin. Materiaalit ovat laadukkaita, mutta takaovien yläosissa on hieman kovempaa tavaraa kuin edessä. Tämä on yleinen ilmiö, kun kaikessa pitää säästää. Kokonaisuus on kuitenkin harkittu ja edustava.


Tien päällä ei yllätyksiä ole luvassa. Pienen ratin pyörittely saattaa tosin aluksi tuntua hieman etäiseltä. Ajomoodeja on kolme; eko, normal ja sport, ja niillä on omat vaikutuksensa ajotuntumaan. Suurin miinus tulee auton jousituksesta, sillä se on yksinkertaisesti kova, eikä tarjoa suomalaisilla huonopintaisilla teillä juurikaan mukavuutta. Sileillä, uusilla asvalteilla auto menee kuitenkin kuin sukkasillaan. Rengasmelu pysyy kohtuuden rajoissa myös moottoritienopeuksissa, vaikka GT:n alla pyörivät 20-tuumaiset Michelinit. Sivupeilin suunnalta kuuluu hienoinen ajoviiman vihellys ajoittain, muutoin matkanteko on mukavan hiljaista.
Peugeot E-3008 kulutti 1 400 kilometrin koeajojaksolla keskimäärin 18,6 kWh sadalla, kun keskinopeus oli kohtalaisen reipas 54 km/h. Virallisesta kulutusarvosta ei siten paljon jääty. Reaalimaailman toimintamatkaksi muodostui noin 400 kilometriä yhdellä latauksella, kun reissun päälle lähdettiin kahden tai neljän hengen kuormalla.
E-3008:ssa ei ole akuston esilämmitystä latausta varten, mutta sellainen on tulossa OTA-päivityksenä. Kurvasimme pikalatausasemalle, kun akussa oli kapasiteettia 23 pinnaa. Latausteho nousi nopeasti yli 80 kW:iin, ja käväisi parhaimmillaan 91 kW:ssa. Puolessa tunnissa päästiin 68 prosenttiin. Keskitehoksi muodostui kohtalainen 71 kW.
Auton turvavarustelu on nykytyylin mukaisesti hyvin kattavaa, ja Peugeotin toteutus erilaisten varoittimien suhteen arvokkaan hillitty. Mukautuva tasanopeussäädin pelaa varman päälle. Auto ei aina osaa laskea, pitääkö sen hiljentää vauhtia vai ei, kun edessä ajaa kaksi autoa, joista toinen kääntyy vasemmalle ja toinen jatkaa tien levennystä pitkin oikealta ohi. Silloin E-3008 alkaa varmuuden vuoksi hiljentää, mikä tuntuu ärsyttävältä. Saman tyyppinen tilanne syntyy, kun edellä ajava auto poistuu risteyksessä pois edestä, ja eteen jää tyhjää tilaa. Silloin E-3008 empii pienen tovin hiljentäen, ennen kuin jatkaa taas kiihdyttäen asetettuun nopeuteen.
Mitattu kulutus


Kommentti
Vaikka Peugeot on valtavirtamerkki, tarjoaa E-3008 monilta osin ehtaa premiumia: tyylikästä muotoilua ja laadukkaat sisätilat. Lisäksi autossa on käytännöllisen kokoinen ja toimiva kontti peruspätevän ajettavuuden lisäksi. Sähkötekniset ominaisuudet ovat pääosin kunnossa.
– Harry Kuurio –
