
Uudistunut Peugeot e-208 – Pienten sähköautojen vastarinta on saanut johtajan
Uuden ilmeen saanut Peugeot e-208 johtaa pienten sähköautojen vastarintaa suuria sähkömöhkäleitä vastaan.
Peugeotin malliston lilliputti on oiva esimerkki siitä, että pikkautot eivät ole katoamassa. Toisen sukupolven 208 esiteltiin Geneven autonäyttelyssä 2019. Perinteisen voimalinjan lisäksi uutuus saapui tuolloin ehkä jopa hieman yllättäen täyssähköisenä e-208-mallina, joka oli yksi ensimmäisiä valmiilta kokonaisuudelta tuntuvia täyssähköisiä pikkuautoja.
Nyt Peugeot e-208 on uudistunut, mutta kilpailuakin on enemmän. Kovia haastajia pienten sähköautojen markkinoilla ovat mm. Opel Corsa ja Mini Electric.



Uuden e-208:n voi yhä tunnistaa tutuksi autoksi, mutta etumaski, ajovalot ja vanteet on uudistettu tuomaan sporttisempaa tunnelmaa. Merkittävin muutos on silti tapahtunut pinnan alla. E-208 saa energiansa nyt Stellantiksen toisen sukupolven ajoakusta, joka on hieman edeltäjäänsä suurempi ja selvästi energiatehokkaampi. Akku on tungettu penkkien alle, josta löytyy bensamalleissa polttoainetankki ja pakoputkisto. Reilun 400 kilometrin WLTP-kantama kutistui kevättalven pakkasilla 320 kilometriin, mutta tulos ei silti ole huono.
Myös sisällä ovat puhaltaneet muutoksen tuulet. E-208:n tietoviihdejärjestelmä edustaa viimeisintä ranskalaista teknologiaa. Järjestelmä tukee Apple CarPlayta ja Android Autoa. Ajonopeutta ja kulutusta seurataan 3D-mittaristosta, jota voi pitää hienona – toisaalta myös turhana ja vaikealukuisena. Ranskalaiset taitavat sisustuksen. Materiaalit tuntuvat laadukkailta ja fiksusti suunnitelluilta, etenkin kun vertaa pikkuautojen yleisiin standardeihin. Penkeistä löytyy alcantaralla ja keltaisella tikkauksella viimeisteltyjä yksityiskohtia.


Olisi loogista ajatella, että juuri e-208:n tapaiset pikkuautot olisivat kaikista järkevimpiä sähköautoja tulevaisuudessa. Kaupunkikeskustat kärsivät yhä enemmän ilmansaasteista ja ahtaista kaduista. Samaan aikaan juuri nämä keskustat toimivat pienten sähköautojen luonnollisena ympäristönä, jossa lataamiseen ei ole jatkuvaa tarvetta, kun matkat ovat lyhyitä. Haaste on kuitenkin suuri. Maastureissa ja suurissa perhesedaneissa on paljon enemmän katetta valmistajille, ja ne ovat suurimpana kiinnostuksen kohteena myös kuluttajien puolelta.
40 tonnia pikkuautosta on paljon rahaa. Tätä tosiasiaa on vaikea sivuuttaa sähköisestä voimalinjasta ja muutenkin onnistuneesta kokonaisuudesta huolimatta.
Peugeot e-208 GT 51 kWh 156 Automaatti
- Moottori Sähkömoottori
- Teho/vääntö 115 kW (156 hv)/ 270 Nm
- Voimansiirto Etuveto
- 0−100 km/h 8,2 s
- Huippunopeus 150 km/h
- Akkukapasiteetti 51 kWh
- Lataus ac/dc 11 kW / 100 kW
- Yhd. EU-kulutus 14,4 kWh / 100 km
- Wltp-toimintamatka 399-409 km
- Mitat Pituus 4 055 mm, leveys 1 745 mm, korkeus 1 430 mm, akseliväli 2 540 mm, tavaratila 309-1106 l
- Omamassa 1 530 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 42 690 €, mallisto alkaen: 37 250 €
- Plussaa Hyvä kantama, raikas muotoilu
- Miinusta Pienet takatilat, ahdas poljintila, hinta
Kenelle?
Kaupunkiautoa tai vihreää kakkosautoa etsivälle henkilölle. Peugeot e-208 kanssa kauppareissut hoituvat, eikä laturissakaan tarvitse roikkua jatkuvasti.
