Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Peugeot 2008 – Vakuuttava ja yksinkertainen työjuhta bensakoneella – Tarjolla myös hybridi- ja sähköversiot

Onneksi bensiinillä kulkevia autoja ei ole vielä kielletty. Tyypitimme Peugeotin, jonka voimalinjassa ei ole lainkaan sähköä.

11.1.2024 | Päivitetty 12.1.2024 | Tuulilasi

Ei laaksoa ei kukkulaa, ei vettä rantaa rakkaampaa, kuin kotimaa tää pohjoinen... Noinhan se Maamme-laulu kulkee. Uuteen Peugeotiin sovellettuna sanat voisivat mennä tähän tapaan: Ei sähköä, ei kaapeleita, ei autoa rakkaampaa kuin bensavehje tämä iloinen...

Uudistunut Peugeot 2008 tarjoaa monipuolisen kattauksen erilaisia versiota, ja onhan siellä sähköäkin tarjolla. Me päätimme tällä kertaa kuitenkin koeponnistaa ihan perinteisellä voimalinjalla varustetun mallin.

Peugeot 2008 on hiukan korotettua mallia kuten niin monet autot nykyään ovat. Olemus vie ajatukset maasturien suuntaan, mutta kyllä tässä ihan etuvetoisesta henkilöautosta puhutaan.
Peugeot 2008 on hiukan korotettua mallia kuten niin monet autot nykyään ovat. Olemus vie ajatukset maasturien suuntaan, mutta kyllä tässä ihan etuvetoisesta henkilöautosta puhutaan.

2008 on kooltaan jonkunlainen välimalli. 4,3-metrisenä se ei ole oikeastaan pikkuauto, muttei myöskään mikään keskiluokkainen perusporvari. 2008 on hiukan korotettua mallia kuten niin monet autot nykyään ovat. 2008:n olemus vie ajatukset maasturien suuntaan, mutta kyllä tässä nyt ihan etuvetoisesta henkilöautosta puhutaan.

Korkeaan autoon on helppo nousta. Myös laskeutuminen takaisin maan pinnalle sujuu sutjakasti, vaikka selkä olisi päässyt vähän jäykistymään. Edessä on aivan erinomaiset tilat, ja kuskilla on hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin paitsi taakse. Takaikkuna kun muistuttaa pienen postilaatikon luukkua. No, kamera auttaa peruuttelussa, jos sen linssi ei vain ole umpihuurussa tai kurakerroksen peitossa.

Peugeot 2008:n pieni ratti on huvittava mutta ihan toimiva ratkaisu.
Pieni ratti on huvittava mutta ihan toimiva ratkaisu.
Peugeot 2008:n vakionopeudensäätimen käyttö on hieman hankalaa, sillä se on vanhan liiton malliin piilossa ratin takana. Toki tähänkin tottuu.
Vakionopeudensäätimen käyttö on hieman hankalaa, sillä se on vanhan liiton malliin piilossa ratin takana. Toki tähänkin tottuu.

2008:n akseliväli on tämän kokoiseen autoon reilu, 2,6-metrinen. Akselivälin yhteys takatiloihin on aina suoraviivainen: mitä enemmän akseliväliä, sitä enemmän polvitilaa takapenkillä. 2008:n takatilat eivät toki synnytä mitään riemunkiljahduksia, mutta kyllä taakse voi pari aikuista istuttaa – ainakin väliaikaisesti. Alle 170-senttisille henkilöille istuin on oikein mukava. Tavaratila on 434-litraisena riittävän kookas. Tavaratilan lattian korkeus on säädettävissä.

Koeajoyksilömme oli mallia Allure Launch Edition PureTech 130 EAT. Koodi kertoo siitä, että Peugeotin keulalla hurisee 130-hevosvoinen moottori. Tai pikemmin tuo kone pörisee, sillä se on kolmisylinterinen. Käyntiääni ei ole kuitenkaan missään nimessä häiritsevä vaan lähinnä huvittava. Olennaisinta on se, että moottori on luonteeltaan ponteva. 230 newtonmetrin vääntöhuippu irtoaa jo kierrosluvulla 1 750 r/min. Kahdeksanportainen automaatti on sovitettu hyvin yhteen moottorin kanssa – pieni kolmonen ei ujella vaan työskentelee tehokkaasti.

Peugeot 2008:n edessä on hyvin tilaa.
Edessä on hyvin tilaa.
Peugeot 2008:n takana on muuten mukavat oltavat, mutta polvitilaa saisi olla enemmän.
Takana on muuten mukavat oltavat, mutta polvitilaa saisi olla enemmän.

Ajettavuudeltaan 2008 on esimerkillisen napakka. Kun puhutaan Peugeotien ajettavuudesta, on aina pakko nostaa kissa pöydälle, ja kommentoida ohjauspyörän ja mittariston sijoittelua.

Ohjauspyörä on ensinnäkin huomattavan pieni, ja mittareita ei katsota sen puolien välistä, koska ne on sijoitettu ratin yläpuolelle. Järjestely on ihan toimiva, kunhan vaan ensin löytää itselleen sopivan ajoasennon. Pieni ja vinhasti pyörivä ratti tuo ajoon sähäkkää tunnelmaa.

Peugeot 2008:n  tavaratila on selkeän muotoinen.
Tavaratila on selkeän muotoinen.

Peugeot 2008 Allure Launch Edition PureTech 130 EAT8

  • Moottori Rivi-3, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 1 199 cm3
  • Teho 96 kW (130 hv) / 5 500 r/min Vääntö 230 Nm / 1 750 r/min
  • Voimansiirto Etuveto, 8-v. automaatti
  • 0−100 km/h 9,1 s
  • Huippunopeus 198 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 5,9 l/100 km
  • CO2-päästöt 132 g/km
  • Mitat Pituus 4 304 mm, leveys 1 770 mm, korkeus 1 550 mm, akseliväli 2 605 mm, tavaratila 434 l
  • Omamassa 1 280 kg
  • Plussaa Terhakka moottori, napakka ajettavuus
  • Miinusta Takana voisi olla enemmän polvitilaa
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 33 995 €, mallisto alkaen: 27 155 €

Kenelle?

Jos haluaa asiallisen ja toimivan työjuhdan perheen kaikkiin askareisiin, niin tässä olisi soiva peli. Tarjolla myös hybridinä ja täyssähköisenä.

Kommentti

Tämä Peugeot on hyvä osoitus siitä, että ilman kikkailuakin pärjää edelleen. Autossa ei ole superpienen ratin lisäksi oikein mitään erikoista. Ja juuri siksi kokonaisuus onkin erittäin toimiva. Asialinja voittaa aina.

Lauri Larmela –

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt