Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Uusi Volvo EX30 – Kaksimoottorinen neliveto kulkee kuin ohjus – Miinuksena toimintamatka

Volvon uusi sähköauto on niin erikoinen luomus, että ennen koeajoa on syytä vetää henkeä ja keskittyä kunnolla.

11.4.2024 | Päivitetty 9.8.2024 | Tuulilasi

Volvo EX30 aloittaa aivan uuden luvun valmistajansa historiassa. Autossa ei ole yhtään tuttua göteborgilaista piirrettä. Jos keulalla ei olisi Volvon logoa, tätä uutuutta voisi veikata ihan minkä merkkiseksi tahansa. Radikaali irtiotto menneestä on rohkea veto, jossa Volvon kiinalaisomistaja Geelyllä on totta kai näppinsä pelissä. Volvo EX30 onkin Kiinassa myytävän Zeekr X:n kaksoisveli.

Uutta Volvoa on vähän vaikea sijoittaa mihinkään kilpailuryhmään, mutta kun tarkastelee mittoja, voi todeta, että EX30 on aika tarkkaan VW Golfin kokoinen.

Malliston hinnat alkavat 36 900 eurosta. Tuolla rahalla saa EX30 Single Coren: takavetoisen yksimoottorisen auton. Tehoa on käytössä 272 hevosvoimaa, ja vääntöä 343 Nm. Meillä oli nyt ajossa EX30 Twin Performance Ultra. Siinä on kaksi moottoria, joista irtoaa räjähtävät 428 hevosvoimaa tehoa ja 543 newtonmetriä vääntöä. Tuplakoneistus tekee autosta nelivetoisen.

Volvo EX30:n ohjaamo on pelkistetty äärimmilleen. Ratti sentään vielä löytyy, mutta muuten jättimäinen keskinäyttö on se olennaisin juttu. Ihan perustoiminnoissakin riittää hämmästeltävää ja opiskeltavaa.
Ohjaamo on pelkistetty äärimmilleen. Ratti sentään vielä löytyy, mutta muuten jättimäinen keskinäyttö on se olennaisin juttu. Ihan perustoiminnoissakin riittää hämmästeltävää ja opiskeltavaa.
Volvo EX30:n niin sanottu vaihdekeppi on kiinni ohjauspylväässä.
Niin sanottu vaihdekeppi on kiinni ohjauspylväässä.

Sähköautot ovat naurettavan hyviä kiihtymään, mutta kyllä tämän Twinin noteeraus välillä 0–100 km/h silti säväyttää: 3,6 sekuntia! Auton akun käyttökapasiteetti on 65 kWh, eli virtaa on mukana kohtalaisesti. WLTP-normin mukaiseksi toimintamatkaksi ilmoitetaan peräti 450 kilometriä. En tiedä, koska näissä lukemissa päästään haaveilun maailmasta realismin puolelle. Me pääsimme yhdellä latauksella nollakelissä – ja siististi ajamalla – tyypillisesti 300 kilometriä. 50 kilowatin pikalatauksella päästään 10 prosentin varaustasosta 80 prosentin latinkiin noin 56 minuutissa.

EX30:n ohjaamo on mallia Tesla, eli kojelaudan keskellä on pystyssä iso ruutu, jolla hallitaan useimpia auton toimintoja. Niin sanottu vaihdekeppi, eli suunnanvalitsin, on ratin oikealla puolella. Vasemmasta viiksestä käytetään vilkkuja ja pyyhkimiä. Sain auton käyttöön miltei puolen tunnin perehdytyksen, ja täytyy sanoa, että joka minuutti tuli tarpeeseen. Voitteko vaikkapa kuvitella, että vakionopeudensäädin aktivoidaan vetämällä vaihdevipua kaksi kertaa asentoon D!

Volvo EX30:n kuljettajalla ja etumatkustajalla on väljät oltavat.
Kuljettajalla ja etumatkustajalla on väljät oltavat.
Volvo EX30:n taakse kaivattaisiin ainakin 10 senttiä lisää polvitilaa.
Taakse kaivattaisiin ainakin 10 senttiä lisää polvitilaa.

Volvon matkustamo on erittäin tyylikäs. Yksinkertaisia muotoja voisi kutsua jopa arkkitehtonisiksi. Hieno design ei valitettavasti yksin riitä, vaan tarvitaan sitä kuuluisaa tilaa. Uudessa Volvossa tilaa ei ole. Kun 190-senttinen kuljettaja säätää ajoasennon itselleen sopivaksi, hänen taakseen ei mahdu edes pikkulapsi. Tuo edellä mainittu, ulkomitoiltaan samankokoinen VW Golf on kertaluokkaa tilavampi auto.

Volvo EX30 on ihan kiva ajettava. Ohjauksessa on luonnollinen tuntuma, ja neliveto on aina yliveto.
EX30 on ihan kiva ajettava. Ohjauksessa on luonnollinen tuntuma, ja neliveto on aina yliveto.
Volvo EX30:n reilun 300 litran tavaratila on vaatimaton. Etupellin alla on onneksi vähän lisää tilaa.
Reilun 300 litran tavaratila on vaatimaton. Etupellin alla on onneksi vähän lisää tilaa.

Volvo EX30 Twin Performance Ultra

  • Moottori Kaksi sähkömoottoria
  • Teho/vääntö 428 hv / 543 Nm Voimansiirto Neliveto
  • 0−100 km/h 3,6 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Akkukapasiteetti 65 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 22 kW/150 kW
  • Yhd. EU-kulutus 17,7 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 450 km
  • Mitat Pituus 4 233 mm, leveys 1 836 mm, korkeus 1 549 mm, akseliväli 2 650 mm, tavaratila 318+19 l
  • Omamassa 1 943 kg
  • Plussaa Järkyttävä kiihtyvyys, ultramoderni olemus
  • Miinusta Olematon taka-istuin
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 51 800 €, mallisto alkaen: 36 900 €

Kenelle?

Jos haluaa erottua joukosta, niin tällä Volvolla se onnistuu. Teslat ovat tusinakamaa tähän autoon verrattuna.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt