Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Uusi Ford Mustang GT – Amerikan rauta, joka saa miehen kyyneliin ja naapurin kateelliseksi

Uusi Ford Mustang kunnon bensakoneella on niin hauska auto, että sen ohjaimissa tulee helposti tippa linssiin.

Alkuperäinen julkaisu 26.12.2024 | Päivitetty 10.1.2025
10.1.2025 Tuulilasi

Hiljainen syysaamu. Yön jäljiltä maisemassa viipyilee sumun rippeitä. Marssin parkkipaikalla lepäävän Mustangin luo. Pitkä ovi auki, ja alas istumaan. Tähän autoon laskeudutaan – kuten kunnon sportissa kuuluukin. Koska tiedän, mitä on luvassa, viivyttelen hetken, ja nautin odottavasta tunnelmasta. Lopulta itsehillintä pettää, ja painan starttinappia. Rauhallinen tunnelma katoaa saman tien, kun viisilitrainen veekasi herää henkiin. Pidän tahallani oven raollaan, ja nautin auton takapäästä kaikuvista sulosoinnuista täysin rinnoin. Kylmä vinkkeli käy nopeaa tyhjäkäyntiä, ja neljästä pakoputkesta tulvii ilmoille konsertti, jota voisi verrata rumputuleen.

Ford Mustangin kuski istuu matalalla. Oikein.
Mustangin kuski istuu matalalla. Oikein.
Ford Mustangin niin sanottu takapenkki muodostuu kahdesta poterosta.
Niin sanottu takapenkki muodostuu kahdesta poterosta.

Pian moottorin kierrokset laskevat normaalille tyhjäkäynnille, mutta ihanaa mökää riittää edelleen. D silmään ja liikkeelle. Ajelen hissukseen ja annan ison moottorin lämmetä rauhassa. Tässä Mustangissa on monta hauskaa piirrettä, mutta kyllä kaikki lopulta kiertyy tuon veekasin ympärille. Viisilitraisessa myllyssä ei ole ahdinta, vaan se on ihan rehellinen vapari. Tämä on tänä päivänä todella harvinaista. Ja tämä pata ei ole mikään laiskasti lupsuttava vanhan liiton kahdeksikko, vaan ihastuttavan takakireä voimapesä. Moottorista irtoaa 446 hevosvoimaa kierrosluvulla 7 250 r/min. Jenkkikasit eivät yleensä kierrä noin korkealle – paitsi tietysti kilpakoneet. Moottorin äkäisestä luonteesta kertoo sekin, että suurin vääntömomentti – 540 Nm – on käytössä vasta kierrosluvulla 5 100 r/min.

Poljettaviksi nämä vehkeet on tietty tehty, ja kun pääsen pikkukaduilta väljemmille vesille, annan kasille hiukan kenkää. Automaattiloota vaihtaa äkäisesti muutaman pykälän alaspäin, ja Mustang lähtee kiihtymään vihaisesti. Vaihteita muuten riittää, sillä niitä on laatikossa peräti kymmenen kappaletta. Tässä Mustangissa on erittäin monipuolisesti säädettävissä oleva ajonvakautusjärjestelmä. Sen ansiosta autolla voi harrastaa jopa Kalle Rovanperän suosikkilajia, eli driftausta. Myös perinteinen burn out – eli kumin poltto – onnistuu oikeaoppisesti: etupyörät lukossa, takajarrut vapaina ja donitsit tulessa.

Ford Mustangin kojelauta on tyylikäs ja täynnä erilaista informaatiota.
Kojelauta on tyylikäs ja täynnä erilaista informaatiota.
Ford Mustangilla voi vähän irroitellakin, jos sattuu lapsettamaan.
Jos lapsettaa, niin Mustangilla voi vähän irroitellakin.

Jätimme nämä hassuttelut väliin, ja keskityimme vauhdikkaaseen kruisailuun – tai jos totta puhutaan, niin ihan rehelliseen räppäilyyn. Täyskaasukiihdytys paikaltaan lähtien on varsin mieleenpainuva kokemus. Lähtö on todella räväkkä, ja takapyörät pyrkivät jatkuvasti sutimaan. Mikä huvittavinta, Mustang vikuroi aivan selvästi – selvää villihevosten sukua, vai mitä? Numeroniiloille kerrottakoon, että satasen vauhti on taulussa 4,9 sekunnissa. Tällä autolla pärjää siis myös sähköautoja vastaan – äänet vaan ovat selvästi komeammat. Ja ihan luomut – eivätkä syntetisaattorilla sävelletyt.

Ford Mustang GT:n tavaratila on niukka, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Rahtarit ostakoot Ford Transitin.
Tavaratila on niukka, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Rahtarit ostakoot Ford Transitin.
Ford Mustang on sporttinen auto – hauskan vanhanaikaisella tavalla. Kun vinkkelikasin tehoja käyttää reippaasti, tuntuu kuin auto olisi koko ajan lähdössä lapasesta. Ainutlaatuista viihdettä.
Mustang on sporttinen auto – hauskan vanhanaikaisella tavalla. Kun vinkkelikasin tehoja käyttää reippaasti, tuntuu kuin auto olisi koko ajan lähdössä lapasesta. Ainutlaatuista viihdettä.

Ford Mustang FT Fastback 5.0 V8 A10

Plussaa

  • Järjetön meteli

  • Järjetön kiihtyvyys

Miinusta

  • Saattaa aiheuttaa riippuvuutta

  • Naapurien kateelliset katseet

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt