
Uusi Ford Mustang GT – Amerikan rauta, joka saa miehen kyyneliin ja naapurin kateelliseksi
Uusi Ford Mustang kunnon bensakoneella on niin hauska auto, että sen ohjaimissa tulee helposti tippa linssiin.
Hiljainen syysaamu. Yön jäljiltä maisemassa viipyilee sumun rippeitä. Marssin parkkipaikalla lepäävän Mustangin luo. Pitkä ovi auki, ja alas istumaan. Tähän autoon laskeudutaan – kuten kunnon sportissa kuuluukin. Koska tiedän, mitä on luvassa, viivyttelen hetken, ja nautin odottavasta tunnelmasta. Lopulta itsehillintä pettää, ja painan starttinappia. Rauhallinen tunnelma katoaa saman tien, kun viisilitrainen veekasi herää henkiin. Pidän tahallani oven raollaan, ja nautin auton takapäästä kaikuvista sulosoinnuista täysin rinnoin. Kylmä vinkkeli käy nopeaa tyhjäkäyntiä, ja neljästä pakoputkesta tulvii ilmoille konsertti, jota voisi verrata rumputuleen.


Pian moottorin kierrokset laskevat normaalille tyhjäkäynnille, mutta ihanaa mökää riittää edelleen. D silmään ja liikkeelle. Ajelen hissukseen ja annan ison moottorin lämmetä rauhassa. Tässä Mustangissa on monta hauskaa piirrettä, mutta kyllä kaikki lopulta kiertyy tuon veekasin ympärille. Viisilitraisessa myllyssä ei ole ahdinta, vaan se on ihan rehellinen vapari. Tämä on tänä päivänä todella harvinaista. Ja tämä pata ei ole mikään laiskasti lupsuttava vanhan liiton kahdeksikko, vaan ihastuttavan takakireä voimapesä. Moottorista irtoaa 446 hevosvoimaa kierrosluvulla 7 250 r/min. Jenkkikasit eivät yleensä kierrä noin korkealle – paitsi tietysti kilpakoneet. Moottorin äkäisestä luonteesta kertoo sekin, että suurin vääntömomentti – 540 Nm – on käytössä vasta kierrosluvulla 5 100 r/min.
Poljettaviksi nämä vehkeet on tietty tehty, ja kun pääsen pikkukaduilta väljemmille vesille, annan kasille hiukan kenkää. Automaattiloota vaihtaa äkäisesti muutaman pykälän alaspäin, ja Mustang lähtee kiihtymään vihaisesti. Vaihteita muuten riittää, sillä niitä on laatikossa peräti kymmenen kappaletta. Tässä Mustangissa on erittäin monipuolisesti säädettävissä oleva ajonvakautusjärjestelmä. Sen ansiosta autolla voi harrastaa jopa Kalle Rovanperän suosikkilajia, eli driftausta. Myös perinteinen burn out – eli kumin poltto – onnistuu oikeaoppisesti: etupyörät lukossa, takajarrut vapaina ja donitsit tulessa.


Jätimme nämä hassuttelut väliin, ja keskityimme vauhdikkaaseen kruisailuun – tai jos totta puhutaan, niin ihan rehelliseen räppäilyyn. Täyskaasukiihdytys paikaltaan lähtien on varsin mieleenpainuva kokemus. Lähtö on todella räväkkä, ja takapyörät pyrkivät jatkuvasti sutimaan. Mikä huvittavinta, Mustang vikuroi aivan selvästi – selvää villihevosten sukua, vai mitä? Numeroniiloille kerrottakoon, että satasen vauhti on taulussa 4,9 sekunnissa. Tällä autolla pärjää siis myös sähköautoja vastaan – äänet vaan ovat selvästi komeammat. Ja ihan luomut – eivätkä syntetisaattorilla sävelletyt.


Ford Mustang FT Fastback 5.0 V8 A10

Plussaa
Järjetön meteli
Järjetön kiihtyvyys
Miinusta
Saattaa aiheuttaa riippuvuutta
Naapurien kateelliset katseet