Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutisia

Uusi Citroën C5 Aircross Suomeen syksyllä – Tällaista ranskalaista samettia se tarjoaa

Citroënit tunnetaan mukavuudestaan, ja C5 Aircrossissa on jousitus, joka ranskalaisten mukaan nielee tien epätasaisuudet ja tarjoaa "taikamattomaisen" kyydin. Odotamme mielenkiinnolla, että pääsemme auton rattiin.

Kuvat Citroën
13.6.2025 Tuulilasi

Katumaasturit ovat yhä in, ja Citroënin kohdalla odotukset uuden C5 Aircrossin kohdalla ovat tapissa. Kyseessä on Citroënin uusi lippulaiva ja myös ensimmäinen Citroën, joka saa alleen Stellantiksen STLA Medium -perusrakenteen. Tuo rakennehan on tunnetusti varsin joustava, eli tarjolle tulevat niin itseään lataava kevythybridi, plugari kuin myös pelkästään sähköllä kulkeva versio.

Ladattavassa hybridissä on suurehko 21 kWh:n akku, joka mahdollistaa noin sadan kilometrin ajot sähköllä. Tästä näyttäisi olevan tulossa jonkinlainen normi isompien katumaastureiden kohdalla. Täyssähköversion kohdalla akkukokoja on kaksi: 73 ja 97 kWh, joista jälkimmäiselle luvataan 680 kilometrin WLTP-toimintamatka.

Mitoiltaan C5 Aircross on D-segmentin tuote; sillä on pituutta 4,65 metriä, eli kasvua on noin 15 senttiä edeltäjään verrattuna. Näin C5 Aircross on myös noin viisi senttiä pidempi kuin äskettäin esittelemämme RAV4. C5:n akseliväli on myös huomattavan pitkä, peräti 2 784 mm.

Uusi Citroën C5 Aircross Suomeen syksyllä – Sisätilat ovat avarat ja olohuonemaiset

Citroënit tunnetaan mukavuudestaan, ja C5 Aircrossissa on – ei nyt sentään kaasunestejousitus, mutta – progressiivisiin hydraulityynyihin perustuva jousitus, joka ranskalaisten mukaan nielee tien epätasaisuudet ja tarjoaa "taikamattomaisen" kyydin. Odotamme mielenkiinnolla, että pääsemme auton rattiin.

Auton sisällä jatkuu Citroënin olohuonemainen tyylittely, joka korostuu etenkin sisätilojen verhoilussa. Kojelautaa hallitsevat selvät vaakasuorat linjat, ja iso kosketusnäyttö kelluu kojelaudan keskellä. Istuinmukavuuteen on panostettu Citroënin mukaan erityisen paljon.

Myöskään tiloista ei tarvitse tinkiä. Takapenkkiläisille on runsaasti jalka- ja pääntilaa, ja konttiin mahtuu reilusti tavaraa. Takaistuimissa on kallistuksensäätö, selkänojia voidaan kallistaa 21–33 asteen kulmaan.

C5 Aircrossien myynti alkaa syksyllä. Hinnat selviävät lähempänä myynnin aloitusta.

Uusi Citroën C5 Aircross Suomeen syksyllä – Jousituksen luvataan tarjoavan taikamattomaiset kyydit.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt