Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutiset

Kaikkien citymaastureiden äiti Toyota RAV4 on nyt entistä sähköisempi – Paljon muutakin on mennyt uusiksi

Katumaasturibuumin vuonna 1994 aloittanut RAV4 on ehtinyt jo kuudenteen mallisukupolveen.

Kuvat Toyota
11.6.2025 Tuulilasi

Yli 15 miljoonaa kappaletta, sen verran on RAV-nelosia myyty maailmalla vuodesta 1994 lähtien, Euroopassakin niitä on mennyt kaupaksi jo yli 2,5 miljoonaa kappaletta. Uutuuden tärkeyttä ei tarvitse siis mietiskellä.

Ulkoisesti RAV4 on saanut taas entistä kulmikkaammat muodot, joku näkee niissä yhtäläisyyttä uuteen Land Cruiseriin. Leveät ja bodatut hartiat ovat yhä muotia.

Teknisesti auto on pitkälti ennallaan, mutta autoaan pistokkeesta lataavia miellyttää nyt isompi 22,7 kWh:n kapasiteetin tarjoava akku. Sen avulla päästään pelkällä sähköllä noin sata kilometriä. Usein lataavia ilahduttaa sekin, että akku ottaa virtaa sisäänsä 50 kW:n teholla – tosin vasta paremmissa varustetasoissa.

Plugari on Suomessa jo verotuksellisesti houkuttelevampi vaihtoehto, mutta sen rinnalla tarjottaneen vielä myös itseään lataava hybridi niille, joita piuhojen kanssa pelailu ei kiinnosta. Myös sen hybriditekniikkaa on päivitetty.

Molemmista hybridiversioista valmistetaan sekä etu- että nelivetoinen versio; myös plugaria tehdään nyt siis etuvetoisena. Ladattavan version kohdalla teho on nelivetoisena 304 hevosvoimaa, joten satasen vauhtiin ennätetään varsin ripeästi 5,8 sekunnissa. Etuvetoisessa tehoa on 268 heppaa. Perushybridissä tehoa on nelivetoisena 191 ja etuvetoisena 183 hv.

Uusi Toyota RAV4 saapunee Suomeen alkuvuodesta. Tämä kaikki siinä on uutta.

Ohjaamossa on laitettu vielä ulkokuorta enemmän uusiksi. Kojelaudan ilme eroaa melkoisesti edeltäjästä. Siinäkin on nähtävissä yhtäläisyyksiä uuteen Land Cruiseriin.

Kuljettajan näkökentässä on 12,3-tuumainen digimittaristo, ja keskellä on 12,9-tuumainen kosketusnäyttö. Ne näyttävät nyt siltä, että ne on alusta asti suunniteltu tuohon tilaan.

Kosketusnäytön taustalla työskentelee entistä tehokkaampi käyttöjärjestelmä. Ilahduttavasti yleisimmin tarvittavat nappulat löytyvät yhä näytön alta – siis ilmastointi sekä mm. ajo- ja hybriditilan valinnat.

Suomeen uuden sukupolven RAV4:t ehtinevät ensi vuoden alkupuoliskolla.

Uusi Toyota RAV4 on nyt entistä sähköisempi – Paljon muutakin on mennyt uusiksi.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt