Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutiset

Audin ja Porschen voimannäyte: Uusi Audi Q6 e-tron määrittelee sähköautojen tulevaisuuden

Audin ensimmäinen varta vasten sähköautoa varten suunnitellulle PPE-perusrakenteelle valmistettu auto on vähemmän yllättäen muhkea SUV.

Päivitetty 3.5.2024 – Alkuperäinen julkaisu 5.4.2024
3.5.2024 Tuulilasi

PPE on päivän sana Audilla. Se on uusi, isompia sähköautoja varten suunniteltu perusrakenne, jonka kehittämisestä Audi on vastannut yhdessä Porschen kanssa. Ensimmäisenä se tulee käyttöön nyt Audi Q6 e-tronissa ja uudessa Porsche Macanissa. Audin mitat ovat: pituus 4 771 mm, leveys 1 993 mm, korkeus 1 648 mm ja akseliväli 2 899 mm. Tuleva Q6 e-tron on mittasuhteiltaan siis aika klassinen isohko katumaasturi.

Perusrakenne tukee 800 voltin teknologiaa, ja virtaa otetaan vastaan maksimissaan peräti 270 kW:n teholla. Jos tämä ei ole mahdollista, akku voi tavallaan jakaa itsensä kahtia, jolloin molemmat puolet voidaan ladata 400 volttia hyödyntäen. Akun koko on 100 kilowattituntia (netto 94,9 kWh), ja se koostuu 12 moduulista, joissa jokaisessa on 15 prismaattista solua. Akustolle luvataan alustavasti Q6 e-tronissa 625 kilometrin toimintamatka. Moduulien määrää voidaan vaihdella tarpeen mukaan. Esimerkiksi Q6 e-troniin tulee saataville myös hieman pienempi 83,3 kWh akusto, jossa on vain 10 moduulia.

Myyntiin tulevat ensin nelivetoiset versiot, joissa on sähkömoottori kummallakin akselilla. Vetovastuun kantaa takamoottori, joka on tyyppiä kestomagneetti. Etuakselilla käytetään induktiomoottoria. Porschessa on myös edessä kestomagneettimoottori, mikä on suurin ero tekniikassa näiden kahden brändin välillä.

Nelivedosta on kaksi tehoversiota, joista tehokkaampi kantaa S-tunnusta. Siinä tehoa on yhteensä 380 kW (517 hv), kun perusmallissa on tyytyminen 285 kilowattiin (388 hv). Kummallakin tietysti kerkiää enemmän kuin hyvin.

Ohjaamossa huomio kiinnittyy heti uusiin ja hieman käyristettyihin OLED-näyttöihin, jotka valloittavat lähes koko kojelaudan. Mukautettavan mittariston koko on 11,9 tuumaa, MMI-näytön 14,5 tuumaa. Näiden lisäksi etumatkustajalle on vielä oma 10,9-tuumainen näyttönsä. Se on suunniteltu niin, että etumatkustaja voi käyttää sitä kuljettajaa häiritsemättä.

Hinnat eivät ole vielä tiedossa, mutta mistään kansanautosta ei nyt puhuta: nelivetojen kohdalla ne alkavat seitsemällä ja myöhemmin myyntiin tulevan takavetoisen version kohdalla kuutosella. Suomen maahantuonnin aikataulujakin vielä odotellaan.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt