
Uusi Audi A5 Avant – Laadukas ja perusvarma perheauto, josta puuttuu kuitenkin se jokin, joka säväyttäisi
Audin sähköistyessä menee uusiksi vanhan tutun A4:n mallinimi, joka on jatkossa A5. Tyyli- ja laatutietoisten kalliinpuoleinen perhefarkku A5 loistaa nykyaikaisuudessa ja liitettävyydessä mutta ei tiloillaan kuitenkaan hämmästytä positiivisesti.
Audin A4 ehti saavuttaa 30 vuoden iän ennen totaalista renessanssia. Siinä pitkäaikainen menestysmalli sai nimekseen A5, koska laajentuneen mallivalikoiman myötä Audi on taas uudistanut malliensa nimeämistavan. Jatkossa parilliset mallinumerot on varattu täyssähkölle, parittomat taas polttomoottoriautoille.
Tuulilasi sai kutsun Audilta tutustumaan uuteen A5:een tuoreeltaan kansainvälisessä ensitestissä. Vaikka A5 on jo sinällään erittäin tärkeän A4:n seuraaja, on taustalla vieläkin suurempi muutos: A5 on ensimmäinen malli, joka hyödyntää upouutta PPC-perusrakennetta. Tälle perustalle tullaan rakentamaan lisää Audin malleja, esimerkiksi tuleva Q5. A5 on siis aivan ytimiään myöden uudeksi suunniteltu.
Vanhaakin kunnioitetaan: korivaihtoehdot ovat viistoperäinen sedan sekä Avant-farkku, ja molemmista on saatavana perusversioiden lisäksi sporttisempi S5-versio. Avoversiota ei liene tulossa.

Sulavasti muotoillussa sedanissa takakansi avautuu yhdessä takaikkunan kanssa, eli kyseessä on A5:n aivan uusi liftback-konsepti, á la Skoda Superb. Sen myötä tavaratilaan pääsy helpottuu. Avantissa on puolestaan piirun jyrkempi kattolinja. Lähes seitsemän senttiä edeltäjä-A4:ää pidempi ja akseliväliltään on kahdeksan senttiä kasvanut A5 sijoittuu nyt ylempään keskikokoisten autojen ryhmään. Sporttisen korin etu- sekä takapyörien pyöräkarien päällä erottuvat selvät kohoumat. Kun vakiovarusteluakin on laajennettu, ei vanhasta ole oikeastaan paljoakaan jäljellä.
Suomeen tuodaan kahta eri tehoista 2,0-litraista TFSI-turboa sekä 3,0-litraista S5-mallia, mutta ei dieseliä. 5S:n kevythybridijärjestelmän voimansiirtogeneraattori mahdollistaa osittaisen sähköisen ajamisen. Plugariversio siintää ensi vuodessa.
Ohjaamossa kohdataan digitaalinen ekosysteemi, jota hallitsee kaareva näyttökokonaisuus. Kuljettajilla on nyt ensimmäistä kertaa mahdollisuus ohjata auton toimintoja tuulilasinäytön kautta.
