
Urho Kekkosen uusi virka-auto – ”Takaistuimilla on vakio-varusteina turvavyöt ja UKK käyttää niitä aina – täydet pisteet!”
Ilmastointilaitteen ohella ainoa ylellisyysvaruste on maailman kallein autoradio, hinta runsaat 4 000 markkaa. UKK voi sormenhipaisulla hakea mieleistään ohjelmaa.
Tasavallan presidentti Urho Kekkonen oli saanut uuden virka-auton. Auto oli lahja UKK:n ystävältä, ruotsalaiselta miljonääriltä Marcus Wallenbergiltä, joka sattui olemaan myös Saab-Scanian halllituksen puheenjohtaja. Kyseessä oli ylipitkäksi venytetty Saab 99 2.0 L Automatic.
"Auto on melkein kotimaista valmistetta. Se tehtiin Uudessakaupungissa ja vietiin sitten Ruotsiin pidennettäväksi. Malmöläinen erikoispaja Heiner’s Mekaniska Verkstad riisui auton paljaaksi ja sahasi sen kahtia. Väliin liitettiin 20 cm peltiä ja auto kursittiin uudestaan kasaan. Pidennys koitui kokonaan takamatkustajien hyväksi, eli UKK:n pitkille jaloille on nyt tilaa.”
”Konehuoneeltaan Urkin Uljas Uusi Saab on vakiotekoa. Kaksilitrainen moottori saa polttoaineensa kaasuttimen kautta – edellinen Saab hankittiin energia-kriisin aikaan ja siinähän oli polttoaineen ruiskutus mallia EMS. Virka-autossa olisi ollut jo vakiona varsin hyvä tuuletus- ja lämmitysjärjestelmä, mutta ilmastointilaitteisto asennettiin varmuuden vuoksi. Se pitää matkustamon lämpötilan tarkalleen haluttuna.”
”Ilmastointilaitteen ohella ainoa ylellisyysvaruste on maailman kallein autoradio Blaupunkt Berlin Electronic. Sen ohjausyksikkö on taipuisan kaapelivarren päässä etuistuimien välissä ja UKK voi sormenhipaisulla hakea mieleistään ohjelmaa. Laitteen hinta on runsaat 4000 markkaa. Valittavana on kaikki aaltoalueet ja ULA vielä stereona. Nauhuriyksikkö on sijoitettu kuljettajan ulottuville. Se äänittää C-kasetille ohjelmia suoraan radiosta. Jos UKK haluaa tehdä muistiinpanoja matkan aikana, hän tarttuu nauhuriyksikön mikrofoniin ja sanelee viestinsä.”
”Takaistuimilla on vakiovarusteina turvavyöt ja UKK käyttää niitä aina – täydet pisteet! Jos joku onneton sattuisi ajamaan virka-auton perään, takaistuimien selkänojaan tarranauhalla kiinnitetyt pääntuet vaimentavat matkustajiin kohdistuvaa törmäystä.”
Vertailussa kohtuuhintaiset kansanautot

Kesäkuun 1975 Tuulilasin pääjuttuna oli neljän perheauton vertailu kohtuuhintaisten kansanautojen (20.000 - 24.000 mk) sarjassa: mukana menossa olivat Ford Ecort 1300 L, Opel Kadett 1200 Super, Sunbeam 1600 Super ja Toyota Corolla.
Opel Kadett oli kolmen hengen vertailuryhmässä jokaisen suosikki. ”Kadett on paras tärkeimmässä: ajo-ominaisuuksiltaan ja ajomukavuudeltaan kaikissa olosuhteissa", totesi Matti Järvi. Myös Tapani Vaahtola oli vaikuttunut: ”Olisin valmis kohottamaan kadetin jo vaikka luutnantiksi, siksi paljon ovat sen ajo-ominaisuudet parantuneet.” Juha Tolvanen oli yhtä mieltä: ”Paras alusta, kevyt ja tarkka ohjaus, riittävät sisätilat ja muhkea tavaratila. Moottorin melko vaatimaton tehokin riittää nykyolosuhteisiin.”