Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Volvo XC40



Tuulilasin koeajossa Volvo XC40

Tehokkaimmalla bensakoneella ja monipuolisilla varusteilla ladattu Volvo XC40 on äärimmäisen miellyttävä, mutta kallis auto.
Teksti Max Lange
Kuvat Antti Vettenranta

Volvo XC40:n koeajo on alunperin julkaistu Tuulilasin numerossa 7/2018.

Volvon viimeaikaisesta nousukiidosta on puhuttu moneen otteeseen, mutta kaikki uudet Volvot ovat niin hyviä autoja, että ylisanat ovat perusteltuja. Odotukset uutta XC40:stä kohtaan ovat myös olleet korkealla, onhan kyseessä Volvon ensimmäinen uuden sukupolven kompaktiluokan auto. Kuinka Volvo on onnistunut säilyttämään isojen mallien kiitetyt ominaisuudet pienemmässä ja halvemmassa kokoluokassa?

XC40 ei ole erityisen edullinen, eikä kovin pienikään. Volvon mallistosta yhä löytyvä V40 on huomattavasti pienempi auto kuin uusi XC40. Kokonaispituudessa eroa ei ole paljon, mutta XC40 on leveä, kulmikas ja korkea auto. Esimerkiksi nykykoppainen Volkswagen Golf näyttää Volvon vieressä lähes pikkuautolta. Katumaasturi-Volvon 39 000 euron lähtöhinta on ehkä oikeutettu, jos sitä peilaa auton kokoluokkaan. Väärinymmärrysten estämiseksi auton mallinimen pitäisikin ehkä olla XC50. Koeajetun R-Design -version posketon 75 000 euron hinta ainakin antaisi perusteet isommalle järjestysnumerolle.

Kaikki kohdallaan

Normaalina käyttöautona XC40 on hämmästyttävän pätevä. Volvosta näkyy, että se on suunniteltu jokainen arkikäytön osa-alue mielessä. Monissa hyvissäkin nykyautoissa on saatettu unohtaa koko perheen ruokakauppakäynnit tai hyvät talviominaisuudet. Volvon takakontissa on esimerkiksi todella kätevä tavaratilan pohja, jonka voi taittaa puoliksi pystyyn. Kannen alle jäävä tila on suunniteltu nimenomaan ostoskasseja varten: pohjassa on kahdelle täydelle ruokakassille juuri sopiva potero, johon pussukat asettuvat nätisti mutta tiukasti.

XC40:een saa lähes kaikki samat herkut kuin isompiinkin Volvoihin. Laatuvaikutelmassa XC40 jää toki jälkeen kalliimmista sisarmalleista. Kovaa muovia löytyy ohjaamosta yllättävänkin paljon, eikä tunnelmaa saa kaikin osin korotettua haluamalleen tasolle edes rahalla. Työn jälki ja viimeistely ovat onneksi ensiluokkaisia. Silti mieleen jää ajatus, että 75 000 euron hinnalla voisi saada vielä vähän enemmän.

Ajossa XC40 tekee suurimman taikatemppunsa. On erittäin piristävää, että Volvo on luonut auton, joka on hyvä ajaa, mutta ei ole kuitenkaan tekosporttinen. Edes R-Design-mallia ei ole viritetty liian kovaksi. Monille pehmeä jousitus saattaa tarkoittaa epävakaata kyytiä, mutta tämä ei ole Volvossa ongelma. Eteneminen on tukevaa ja turvallista, eivätkä tien epätasaisuudet pääse ohjaamoon saakka. Hidastetöyssyn jälkeen takapää asettuu ruotuun yhdellä liikkeellä, mikä osoittaa iskunvaimennuksen olevan kunnossa.

Volvon katumaasturiuutuus vakuuttaa. Jos hinta ei liikaa kirpaise, tavalliseksi arkiautoksi ei juurikaan parempia autoja markkinoilta löydy.

Volvo XC40 T5 AWD R-Design aut.

Mallin hinta: 62 737 euroa (vakiovarustein)

Moottori: Rivi-4, bensiini, turbo

Iskutilavuus: 1 969 cm3

Teho: 182 kW (247 hv) / 5 500 r/min

Vääntö: 350 Nm / 1 800–4 800 r/min

Voimansiirto: Neliveto, 8-vaihteinen aut.

0−100 km/h: 6,5 s

Huippunopeus: 230 km/h

Yhd. EU-kulutus: 7,2 l/100 km

CO2-päästöt: 166 g/km

Mitat: Pituus 4 425 mm, leveys 1 843 mm, korkeus 1 652 mm, akseliväli 2 702 mm, tavaratila 460 l

Omamassa: 1 684 kg

Kenelle?

Menevää kompaktia katumaasturia hankkivalle, joka havittelee leppoisaa ja mukavaa ajettavuutta. T5-malliin päätyvät joutuvat kuitenkin kouraisemaan todella syvälle taskujensa uumeniin.

Ajettavuus: 4,5 tähteä

XC40:n kaltaisia autoja ei nykyään tule paljon vastaan. Se on hyvä ajaa, vaikka ei olekaan sporttinen. Jousitus nielee pahimmat epätasaisuudet hienosti. XC40:llä ajaa mielikseen sekä maantiellä että kaupungissa.

Tilat: 4 tähteä

Etumatkustajilla on volvomaisen yläluokkaiset oltavat. Takapenkillä sen sijaan polvitila jää ohkaiseksi. Reisitukea takapenkki ei juurikaan tarjoa. Lapsille takaistuin sopii silti paremmin kuin hyvin. Vaikka tavaratila ei loista litroillaan, se on arkikäyttöön hyvän muotoinen ja käytännöllinen.

Suorituskyky: 4,5 tähteä

250-heppainen bensanelikko liikuttaa kompaktia katumaasturia todella kevyesti. T5 ei ole kuitenkaan osoittautunut erityisen taloudelliseksi, mikä laskee hieman pisteitä. D4-diesel tai uusi kolmisylinterinen T3 lienevät fiksuimmat arkimoottorit XC40:n keulalle.

Kokonaisuus: 4 tähteä

Tämä on jo tuttu virsi monien nykyautojen kohdalla: autolle itsessään voi antaa ostosuosituksen, mutta liialliset lisävarusteet nostavat hankintahinnan käsittämättömiin lukemiin. Fiksulla moottorilla ja varusteilla XC40 on erinomainen auto.

Julkaistu: 7.8.2018