Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Volvo V90 T8

Tuulilasin koeajossa Volvo V90 T8

T8 Twin engine on V90-malliston tehokkain, mutta samalla myös pienipäästöisin versio. Mittasimme ekoihmeen kulutuksen ja kulkuhalut.
Teksti Juuso Kallioinen
Kuvat Antti Vettenranta
Mainos

Volvo V90 T8:n koeajo on julkaistu alunperin Tuulilasin numerossa 6/2018.

Volvo V90 T8 on ladattava hybridi. Polttomoottorina auton keulalla on kaksoisahdettu kaksilitrainen bensanelikko. T6-mallista tuttu voimanlähde kehittää mekaanisen ahtimen ja turbon avustuksella 235 kW tehoa ja 400 Nm vääntöä.

Sähkömoottori on sijoitettu taka-akselille. Kestomagnetoitu synkronimoottori on nestejäähdytteinen, ja se tuottaa 65 kW tehoa ja 240 Nm vääntöä.

Polttomoottorin jatkeena on kahdeksanvaihteinen momentinmuunninautomaatti. Kampiakselin päätyyn on lisäksi integroituna käynnistingeneraattori. Sen tehtävänä on – nimensä mukaisesti – toimia starttina ja ladata akustoa, mutta se kykenee myös tarvittaessa tuottamaan lisätehoa polttomoottorin avuksi. Käynnistingeneraattorin teho on 34 kW. Lisätehoa tuotettaessa maksimivääntö on 150 Nm, mutta esimerkiksi kylmäkäynnistyksissä jopa 240 Nm.

Auton akusto on sijoitettu kardaanitunneliin. Tällä tavoin matkustus- ja tavaratiloista ei ole tarvinnut tinkiä. Litium-ioniakuston nimelliskapasiteetti on 10,4 kWh, mikä on hieman enemmän kuin esimerkiksi Golf GTE:ssä tai BMW 330e -mallissa. Ajon aikana kapasiteetti ei ole kokonaan käytettävissä, koska akustoa ei koskaan ladata aivan täyteen tai anneta tyhjentyä kokonaan.

Muita hybridijärjestelmään liittyviä komponentteja ovat auton latauslaitteet ja sähkötoiminen ilmastoinnin kompressori. Kokonaisuudessaan hybridijärjestelmä lisää auton painoa lähemmäs 200 kiloa. T8:n omamassa onkin yli 2 000 kg.

Erinomainen suorituskyky

Iso Volvo on mainio kulkija vähän huonommassakin kelissä. T8:aan pätee oikeastaan se, mitä muihinkin malliversioihin. Se on hyvä ajaa, suuntavakaa, tunnokas ja mukava. Muutama ero kuitenkin löytyy.

Verrattuna muihin V90-versioihin, on hybridimallissa kumimainen jarrupoljintunto. Koeajon aikana siihen onneksi tottui, mutta valoissa seistessä tuli paikallaanpitoavustin laitettua nopeasti päälle.

T8 Twin engine on periaatteessa nelivetoinen, mutta kardaaniakselia siinä ei ole. Elektroniikka vastaa poltto- ja sähkömoottorin yhteispelistä. Pelkällä sähköllä ajettaessa auto on takavetoinen. Kun kaivataan kovempaa suorituskykyä, akkujen varaustila on matala, tai etenemiskyky sitä vaatii, käynnistyy polttomoottori ja auto toimii joko etu- tai nelivetoisena. Liikkeellelähdöt tapahtuvat sähkön avustuksella aina, vaikka auto näyttäisi akuston olevan tyhjä.

Normaaliajossa moottoreiden yhteispeli toimii varsin sivistyneesti. Jäisissä kaarteissa keula ja perä tuntuivat kuitenkin olevan vähän eri paria, ja T8 aliohjaa herkästi.

Suorituskyky on erinomainen. Arkiajossa liikehdintä on hyvin vaivatonta. Poltto- ja sähkömoottorin yhteenlaskettu teho on 300 kW (407 hv) ja vääntö 640 Nm. Suorituskykymittauksissa T8 ampaisi sataseen 5,5 sekunnissa. Kiihtyvyyskuvaajassa eivät vaihtokohdat juuri näy, koska sähkömoottori työntää takaa silloinkin kun polttomoottorista veto vaihtokohdassa katkeaa. Kaikista huimimpia ovat kuitenkin sitkeysajat. Ne ovat yhdet kovimmista tuloksista, mitä Tuulilasissa on koskaan mitattu. V90 T8 liikahtaa nelos- ja viitosvaihteen vedätyksissä samaan tahtiin kuin esimerkiksi BMW X5 M50d ja Audi RS6.

Vähällä kulkee

Ladattavien hybridien taloudellisuus perustuu siihen, että niiden akusto on koko ajan ladattuna. Täyteen ladatulla akustolla Volvo kulki 65 km/h keskinopeudella hieman alle 40 kilometrin matkan pelkällä sähköllä.

Kun maantiekulutuslenkillemme lähdettiin täysillä akuilla, oli lopputulos hyvin maltillinen, 4,2 l/100 km. Seuraava lenkki ajettiin akkujen varaus minimissä ja kulutus oli 7,6 l/100 km. Kolmannella lenkillä polttomoottori pakotettiin lataamaan akustoa jolloin kulutus nousi lukemaan 9,9 l/100 km. Kaupunkilenkillämme kulutus oli täysillä akuilla 2,9 l/100 km ja minimivarauksella 9,7 l/100 km.

Lopputulosta voi katsoa oikeastaan kahdelta kantilta. Ilman täyteen ladattuja akkuja auto ei ole erityisen taloudellinen. Jos pitää ajaa muutama sata kilometriä putkeen, taittuu matka pienemmällä kulutuksella melkein millä tahansa dieselillä ja useilla bensiinikoneillakin. Homman voi kuitenkin kääntää ihan päälaelleen. Tämän suorituskyvyn omaavalle, yli 400-hevosvoimaiselle ja kaksitonniselle farkulle kulutuslukemat eivät ole erityisen huonoja edes akut tyhjänä.

Varsinainen porkkana T8:n tapauksessa piilee autoverossa. T8 on autoverottomalta hinnaltaan T6-mallia noin 10 000 euroa arvokkaampi. Koska T8:n autovero on noin 3 900 euroa ja T6:n liki 25 000, jää T8 kokonaishinnaltaan miltei 11 000 euroa halvemmaksi.

Volvo V90 T8 AWD Inscription

Hinta: 71 306 € (vakiovarustein)

Moottori: R4, ahdettu + sähkömoottori

Iskutilavuus: 1 969 cm3

Teho: 235+65 kW (320+87 hv) / 5 700 r/min

Vääntö: 400-240 Nm / 2 200-5 400 r/min

Voimansiirto: etuveto+sähkötakaveto, 8-portainen automaatti

0−100 km/h: 5,3 s

Huippunopeus: 250 km/h

Yhd. EU-kulutus: 2,1 l/100 km

CO2-päästöt: 47 g/km

Mitat: Pituus 4 936 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1 475 mm, akseliväli 2 941 mm, tavaratila 560 l

Omamassa: 2 038 kg

Kenelle?

Isoa ja tehokasta farmariautoa etsivälle. Jos halajaa lisäksi pientä kulutusta, autoa pitää jaksaa ladata aina kun mahdollista.

Ajettavuus: 4 tähteä

T8:n ajettavuus on pääpiirteissään ihan yhtä etevä kuin muissakin malliversioissa. Maantiellä Volvo menee kuin juna. Liukkaalla mutkatiellä hybridi on kuitenkin hieman epäjohdonmukainen. Nelivedon voi pakottaa päälle, mikä auttaa vaikkapa mökkitiellä.

Tilat: 4,5 tähteä

T8-hybridissä ei tarvitse tinkiä tiloista tai matkustusmukavuudesta. Etupenkkiläisillä on erinomaiset oltavat ja myös takanpenkille mahtuu. Tavaratila on iso ja selkeä.

Suorituskyky: 5 tähteä

Kulkupuolta löytyy. Kiihtyvyys paikaltaan riittää varmasti useimmille. Sitkeysarvot ovat tolkuttoman kovia. Sähköapu on ohituskiihdytyksissä ja liikkeellelähdöissä mukana, vaikka akusto olisikin ns. tyhjä.

Kokonaisuus: 4,5 tähteä

Kokonaisuus on erittäin onnistunut ja aika hienostunut. T8:ssa yhdistyvät iso perheauto, kova suorituskyky ja taloudellisuus – jos vaan jaksaa latailla akustoa.

Julkaistu: 21.6.2018