Tuulilasi

Tuulilasin koeajossa Peugeot 308 GTI



Tuulilasin koeajossa Peugeot 308 GTI

GTI-luokassa on nykyään paljon tunkua. Peugeot 308 GTi on nopea, mutta arkikäyttöön ongelmallinen paketti.
Teksti Max Lange
Kuvat Petri Mulari

Peugeot 308 GTi:n koeajo on alunperin julkaistu Tuulilasin numerossa 7/2018.

Vaikka GTI-mallinimi yhdistetään yleensä VW Golfiin, on myös Peugeotilla pitkä perinne samaisen tunnuksen kanssa. Yksi 1980-luvun hauskimpia autoja oli vuosina 1984−1994 valmistettu 205 GTI. Tuulilasin vuoden 1984 GTI-vertailussa 205 GTI vei voiton juuri Golf GTI:n nenän edestä. Auton ajo-ominaisuudet ja hallintalaitteet saivat erityistä kiitosta, ja sen hinta oli koko vertailuporukan alhaisin. Kauas on kuitenkin tultu noista ajoista.

308 GTi:n suurimmat ongelmat ovat kytköksissä hallintalaitteisiin. On sinänsä pirteää, että GTi-malliin tarjotaan vain 6-lovista manuaaliaskia. GTI-luokan autossa vaihteiden vaihtaminen itse on iso osa koko auton viehätystä. Siksi onkin harmillista, että epämääräinen vaihteisto ja ylipehmeä sekä tunnoton kytkin vievät ajokokemuksesta kaikkein parhaimman särmän pois heti alkumetreillä. Autolla on vaikea lähteä liikkeelle pehmeästi, eikä laatikko salli kovin nopeita vaihtoja. Pelkästä vaihtamisen ilosta pykäliä ei tule vispattua.

Kovaa menoa

Ranskattaren alustaviritys on keväiselle rospuuttotiestöllemme piinallisen kova. Kaikki tienpinnan epätasaisuudet, montut, möykyt ja karheudet välittyvät matkustamoon. GTI-autolle toki sallitaan normiautoa jämäkämpi meno, mutta arkiseen työmatkaliikenteeseen 308 GTi ei oikein istu. Tämä auto kaipaisi kovasti muuttuvaa iskunvaimennusta ja hieman pehmeämpää jousitusviritystä. 19-tuumaisten vanteiden ja leveiden matalaprofiilirenkaiden myötä myös rengasmelu on korvia huumaavaa.

Verrattuna moniin kilpailijoihinsa 308 GTi:ssä on tehty vähemmän menoa pehmentäviä kompromisseja. Laillisissa tieolosuhteissa ei auton alustaominaisuuksia pääse edes kunnolla testaamaan. Peruskäytös on kuitenkin neutraalia. Torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko auttaa tiukemmista mutkista uloskiihdytettäessä. Tällä Peugeotilla voikin varmasti tykittää äärimmäisen kovan kierrosajan Ahvenistolla, mutta arkiolosuhteissa tämä ei auta. Etelä-Ranskan sileillä vuoristoteillä 308 GTi olisi varmasti enemmän elementissään, mutta Suomessa se ei viihdy.

Vaisu äänimaailma

Nykyinen Golf GTI tekee äärimmäisen hyvän kompromissin juuri arkimukavuuden ja sporttisen ajettavuuden välillä. Lähtöhinnaltaan 245-heppainen VW Golf GTI Performance on jopa pari tuhatta euroa Peugeotia halvempi. Myös luokan uusi peluri Hyundai i30 N on sekin edullisempi kuin tämä Peugeot.

Peugeotilla olisi ollut kaikki mahdollisuudet tehdä GTi:stä todella maukas paketti, mutta kankea voimansiirto, kivikova jousitus ja moottorin pliisu äänimaailma jättävät vaisun jälkimaun.

Peugeot 308 GTi THP 270

Hinta: 42 269 euroa (vakiovarustein)

Moottori: Rivi-4, bensiini, turbo

Iskutilavuus: 1 598 cm3

Teho: 200 kW (270 hv) / 6 000 r/min

Vääntö: 330 Nm / 1 900 r/min

Voimansiirto: Etuveto, 6-vaihteinen manuaali

0−100 km/h: 6,4 s

Huippunopeus: 250 km/h

Yhd. EU-kulutus: 6,0 l/100 km

CO2-päästöt: 139 g/km

Mitat: Pituus 4 253 mm, leveys 1 804 mm, korkeus 1 457 mm, akseliväli 2 620 mm, tavaratila 420 l

Omamassa: 1 205 kg

Kenelle?

Nuorisohenkistä ja nopeaa luukkuperää haluavalle, jolle VW Golf GTI ei tule kysymykseen. Arkiautoksi 308 GTi on hieman liian kireä, mutta ratapäivillä se on kuin kotonaan.

Ajettavuus: 3,5 tähteä

Kolme ja puoli pistettä on suhteutettu muuhun GTI-luokkaan. Peugeot on äärimmäisen kyvykäs, mutta se ei tuota ajamisen hauskuutta yhtä paljon kuin sen pahimmat kilpailijat. Erityisesti voimansiirto tuottaa pettymyksen. Jousitus on myös liian kova.

Tilat: 4 tähteä

C-segmentin autoksi 308:n tilat ovat luokan keskitasoa. Räyhäkät etuistuimet syövät hieman takamatkustajien tiloja. Tavaratila kaipaisi kipeästi myös käteviä kassikoukkuja. Ruokaostokset lentelevät nyt kontissa valtoimenaan.

Suorituskyky: 4,5 tähteä

Peugeotin 1,6-litraisen turbokoneen litrateho on vaikuttava: 169 hv. Aivan alimpia kierroksia lukuun ottamatta turboviive on minimaalinen. Jalkoihin tällä autolla ei tarvitse jäädä. Moottorin soundit voisivat olla huomattavasti roheammat.

Kokonaisuus: 4 tähteä

Tällainen auto ostetaan fiilispohjalta, ja loppujen lopuksi ranskatar ei sytyttänyt uutta rakkaustarinaa. Kaksivärisyys sopii teinimeininkiin, mutta tällainen tyyli liikkuu hyvän maun rajoilla. Kilpailijoilla on tarjota haluttavampia autoja.

Julkaistu: 23.8.2018