Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
50 vuotta sitten

Tuulilasi 1973: Vertailussa Suomen suosituimmat autot – Voittaako kovan kimmoisa jousitus, vellova etupää vai krapula-maanantainen ajokokemus?

Joulukuussa 1973 Tuulilasi vertaili suomalaisten suosikkiautoja: Raadin raadeltavana olivat Saab 96, Toyta Carina ja Morris Marina.

Päivitetty 14.3.2024 – Ilmestynyt 17.12.2023
14.3.2024 | Päivitetty 27.3.2024 | Tuulilasi

Joulukuun 1973 Tuulilasissa oli mielenkiintoinen kolmen auton vertailu. Suomalaisten suosikkiauto, kajakkikaksikkonakin tunnettu Saab 96 sai vastaansa Toyota Carinan ja Morris Marinan.

Saabin hinta oli mallivuoden vaihtuessa pompahtanut 17 800:sta peräti 20 200 markkaan, joten hinnalle odotettiin vertailussa vastinetta. Toyota (18 390 markkaa) ja Morris (16 900 markkaa) olivat selvästi edullisempia autoja, vaikkakin samaa kokoluokkaa.

"Saab 96:n kuuluisista ajo-ominaisuuksista ei tavallinen autoilija yleensä paljoakaan pysty nauttimaan. Hänen mieleensä ei auton käyttäytymisestä jää kuin raskas ohjaus ja kovan kimmoisa jousitus. Vasta kun ohjaimiin tarttuu sillä mielellä, että on Stig Blomqvist tai Simo Lampinen ja alkaa kaahata sorateillä, alkaa ymmärtää pikku-Saabin jousitusta ja ohjausta. Kuitenkin tällöin auton vaatima käsittely on kaukana tunnollisen perheenpään sunnuntaiajotottumuksista."

"Morris Marinassa on lehtijousin tuettu taka-akseli: ratkaisu, joka harvoin on matkustajan kannalta mukava. Niinpä Marinan jäykkä taka-akseli on tuettu ainoastaan kaksilehtisin jousin. Marina onkin yllättävän miellyttävä kestopäällystetietä ajettaessa. Myös kaarrekäyttäytyminen on joustavaa, mistä kertoo Marinan mittoihin nähden hyvä ketteryys. Sitä vastoin kuormitus ja epätasainen tie on Marinalle kauhistus. Sorateillä ajoa sillä kannattaa totisesti välttää. Ajoi hiljaa, kovaa tai siltä väliltä, pienetkin kuopat tiessä tärähtävät tajuntaan kuin pahimpana krapula-maanantaina."

"Carinan jousitus ei kerää erityisiä kiitoksia, mutta on toimiva. Kohtuunopeuksissa taka-akseli ohjaa suhteellisen jouheasti kaarteissa. Jousitus on liian pehmeä kaikkiin olosuhteisiin. Varsinkin etupään vellominen yhdessä epämääräisen ohjauksen kanssa ei vastaa auton suorituskykyä. Myös sivutuuli ottaa melkoisesti Carinaan. Kokonaisuus kuitenkin ratkaisee ja pisteet jousituksesta menevät Toyotalle."

Testiryhmä nosti Toyota Carinan suosikikseen. Saabista ei juuri hyvää sanottavaa löytynyt: "Se Suomalainen" on toivottoman ahdas ja epämukava, sillä on ikävä ajella pidempiä matkoja etuvetoisuudesta huolimatta. Siitä ei näy ulos, se kääntyy luvattoman kömpelösti ja on kaupunkiajossa suorastaan hankala."

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt