Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Vihreä villitys

Kahville on kova kilpailija – Oletko sinäkin kokeillut jo tätä vihreää trendijuomaa?

Somen voima on jälleen ollut suuri, sillä matchanjuojia on nyt enemmän kuin koskaan.

17.7.2025 Apu

Mistä on kyse?

Vihreä hienoksi jauhettu japanilainen teejuoma eli matcha on saanut räjähdysmäisen suosion muutaman viime vuoden aikana. Innokkuuden takana on etenkin sen sosiaalisessa mediassa saama huomio.

Matcha Crew:n toimitusjohtaja Eva Wein mukaan ihmiset hakeutuvat terveellisemmän ruokavalion pariin ja matchassa monia kiinnostavatkin sen terveysvaikutukset. Lisäksi tuote on kuvauksellinen, mikä herättää mielenkiintoa.

Matcha Crew perustettiin alkuvuodesta 2023. Matchaa ei Wein mukaan Suomessa juuri tunnettu pari vuotta sitten, kun liike avattiin. Sen Helsingissä sijaitsevan kivijalkakaupan toiminnasta 30 prosenttia on matchajauheen myyntiä. Yritys toimii matchan maahantuojana.

Miksi tämä trendaa?

Vaikutukset terveyteen tulevat usein esille matchan yhteydessä. Wein mukaan hyvälaatuisessa matchassa on korkea kofeiinipitoisuus, mutta kofeiinin vaikutus on tasaisempi kuin esimerkiksi kahvissa, jossa vaikutus tulee 'piikkinä'. Lisäksi matcha on hyvin antioksidanttinen ja se sisältää paljon teekatekiineja. Ne auttavat suojaamaan kehoa haitallisilta radikaaleilta.

Matchassa on eri laatuja. Paras laatu on Wein mukaan seremoniallinen matcha, jossa maku on vahvin ja terveysvaikutukset suurimpia. Lisäksi sadonkorjuuajat määrittävät laatua ja hintaa, esimerkiksi ensimmäisen sadonkorjuun aikana kerätty matcha on arvokkainta.

Matcha onkin suhteellisen hintavaa, moni hyvälaatuinen 50 gramman pussukka voi lähennellä toista kymppiä. Edullisimmissa vaihtoehdoissa löytyy esimerkiksi sellaista jauhetta, johon on sekoitettu sokeria mukaan. Kahviloissa juoman hinta on samaa luokka kuin erikoiskahvilla.

Myös eko- ja luomutuotteita myyvä ketju Ruohonjuuri on saanut matchaintoilijoista itselleen uuden asiakaskunnan.

– Ennen matchan trendaamista sitä osti vakiintunut asiakaskunta, mutta nyt mukana on uusi joukko kokeilijoita, sanoo Ruohonjuuren asiakaskokemusjohtaja Päivi Korteniemi.

Teen alaryhmänä matcha onkin Korteniemen mukaan nousevin tuote. Ruohonjuuri myy vain yhtä matchamerkkiä, mutta suunnitelmissa on laajentaa valikoimaa siltäkin varalta, että nykyisin myydyn merkin valmistajalta loppuisi tuote kesken.

Mitä seuraavaksi?

Matcha tarjoaa Korteniemen mukaan vaihtoehdon kahville. Hän uskoo, ettei matcha ole vain hetken trendi, koska tuotteena se on kohdallaan ja tarjoaa myös terveydellisiä hyötyjä. Monelle matcha voi sopia kahvia paremmin, koska se piristää tehokkaasti ilman äkillistä energianlaskua. Yksi kupillinen päivässä voi siis riittää hyvin.

Terävin trendin huippu kuitenkin tasoittuu. Uutena villityksenä matchaa on alettu käyttämään ruoanlaitossa ja leivonnaisissa. Matcha voikin olla harrastus siinä, missä muukin ruoanlaitto. Erilaisten matchojen kokeiluihin ja tarvikkeiden hankkimiseen voi mennä paljonkin rahaa ja aikaa.

Pelkän jauheen lisäksi voi hankkia vispilän, matchakulhon ja vaikkapa tietynlaiset lasit. Moni selviää halvemmalla sekoittaessaan matchan veteen maidonvaahdottimella. Juomasta voi tehdä erilaisia versioita kylmänä tai kuumana.

Niin Matcha Crew kuin muutkin yritykset kehittävät Eva Wein mukaan erilaisia trendijuomia. Niissä yhdistellään usein makusiirappia ja kermavaahtoa. Hitti oli etenkin somessa esillä on ollut mansikkamatcha, jossa matchan ja maidon joukkoon lisätään mansikkaista vaahtoa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt