Apu

Vierivä kivi ei sammaloidu – Näin tiukan ja monipuolisen treeniohjelman ansiosta Mick Jagger, 79, pysyy yhä täydessä iskussa keikoilla

Vierivä kivi ei sammaloidu – Näin tiukan ja monipuolisen treeniohjelman ansiosta Mick Jagger, 79, pysyy yhä täydessä iskussa keikoilla
Miten se voi olla noin kovassa kunnossa, ihmetellään The Rolling Stonesin keikoilla, kun Sir Mick Jagger, 79, pomppii ympäri lavaa illasta toiseen. Huikeat 60 vuotta maailman suurimman yhtyeen keulassa eivät ole hillinneet miehen vauhtia. Se on vaatinut itsekuria, tiukkaa dieettiä ja kolme tuntia kovaa treeniä kuutena päivänä viikossa.
Julkaistu: 2.9.2022

Hän juoksee ja tanssii, hyppii ja pomppii. Ja laulaa. Välillä hän rauhoittuu hetkeksi samoille jalansijoille, ottaa kitaran roikkumaan hartioilleen ja rämpyttää sitä kuin tekosyyksi sille, ettei parin kappaleen aikana liiku niin paljon.

Sitten mennään taas.

Hän on Sir Michael Philip Jagger, The Rolling Stonesin Mick Jagger. Jo vuosikymmenten ajan on ihmetelty, miten ihmeessä hän jaksaa liikkua niin energisesti ja paljon koko bändinsä parituntisen keikan alusta loppuun.

Tämän kesän Sixty-kiertue sai nimensä siitä, että Rolling Stones perustettiin Lontoossa vuonna 1962. Ensimmäinen keikka oli Marquee-klubissa 12. heinäkuuta 1962.

Tämän kesän kiertueen aikana Mick Jagger täytti 79 vuotta. Askel ei ollut keikoilla lyhentynyt eikä hyppy madaltunut. Hän lauloi hengästymättä, vaikka bailasi samalla kuin nuori suomalainen pääministeri.

Tähtäimessä kokonaisvaltainen hyvinvointi

Mikä on Jaggerin poikkeuksellisen esiintymiskunnon salaisuus?

Treenaaminen, hurja treenaaminen, se on vastauksista ilmeisin ja oikein. Jaggerin kerrotaan treenaavan kolme tuntia päivässä jopa kuutena päivänä viikossa.

Sir Mick Jagger juoksee 12 kilometrin lenkkejä. Kuntoilutyyliä vuodelta 1990.

Mick Jaggerin esiintyminen ja treenaaminen eivät ole mitään laiskaa istuskelua kuntosalilla tai muuta itsensä huijaamista. Hänellä on tarkka ohjelma ja kuntovalmentaja – ja epäilemättä jo kotoa opittu rutiini siihen, että liikkuminen on osa arkea.

Laulajan isä Joe Jagger oli nuorena voimistelija ja teki työuransa liikunnanopettajana. Hän vannoi päivittäisen liikuntaharrastuksen nimeen, ja eli niin kuin opetti – ja eli pitkään, 93-vuotiaaksi.

Jaggerin henkilökohtaisena valmentajana on pitkään toiminut norjalainen Torje Eike, joka on valmentanut myös norjalaisia olympiaurheilijoita ja jalkapalloilijoita.

Eike tunnetaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin tähtäävästä ohjelmastaan, jota ovat noudattaneet muun muassa Jaggerin ex-puoliso, huippumalli Jerry Hall ja Spice Girls -yhtyeen Geri Halliwell.

– Filosofiani on yksinkertainen: ei ole olemassa mitään ihmettä tai nopeaa dieettiä. Kun alat treenata yhdessä kehosi kanssa etkä sitä vastaan, pysyt hoikkana pysyvästi, Eike on sanonut.

Esiintyminen vaatii kestävyyttä

Urheileminen on Jaggerille ennen kaikkea elämäntapa. Hän vakuutti Daily Telegraphin haastattelussa taannoin, ettei päästä harjoitteluaan pakkomielteiselle tasolle.

– Harjoittelen viitenä tai kuutena päivänä viikossa, mutta en ole hullu. Vuorottelen kuntosaliharjoittelun ja tanssin välillä sekä juoksen spurtteja. Harjoittelen kestävyyttä varten, hän kuvaili.

Kestävyyttä tarvitaan, sillä tarkkailun alla Jagger on todella tottunut olemaan.

Vuonna 1982 ihmeteltiin, miten Mick Jagger jaksaa liki nelikymppisenä esiintyä niin energisesti.

Hän ja koko Rolling Stones kuuluvat brittiläisten rockbändien ensimmäiseen aaltoon. Juuri Jagger ja Rollarit, Beatles, Kinks, The Who ja monet muut aikalaiset olivat määrittelemässä, millaista on bändien soittama rock ja miten sitä ammatikseen esittävät muusikkotähdet elämänpolkunsa kiveävät ja miten sillä kulkevat.

Kun Philip Norman kirjoitti 1980-luvun alussa kirjan Rolling Stones, se alkoi kuvauksella yhtyeen valmistautumisesta esiintymään. Jo silloin hämmästeltiin, että vielä he jaksavat, vaikka ovat jo nelikymppisiä!

Samoissa mitoissa kuin 1960-luvulla

Jaggerin ei tiedetä laihduttaneen. Eri lähteistä voi päätellä, että hänellä on ollut jopa jonkinlainen pakkomielle pitää vyötärön ­ympäryksensä samassa mitassa vuosikymmenestä toiseen.

Vyötärönympärys on tiettävästi yhä se sama 71 senttimetriä kuin se oli jo 1960-luvulla.

Eike on myös kirjoittanut kokonaisvaltaiseen ohjelmaansa perustuvan elämäntapaoppaan, joka kunto-ohjelmineen ja resepteineen oli 1990-luvun lopulla kansainvälinen menestysteos.

Kirjan kasvona Eiken rinnalla ei ollut Jagger, vaan toinen jäntevä ammattiesiintyjä, entinen balettitanssija Deborah Bull.

Kuinka ollakaan, baletti kuuluu myös Jaggerin treeniohjelmaan. Voguen mukaan baletin pariin Jaggerin ohjasi balettitanssija Melanie Hamrick, jonka kanssa laulaja sai kahdeksannen lapsensa 73-vuotiaana. Balettia treenaamalla hän pyrkii kehittämään ja ylläpitämään tasapainoaistiaan.

Lisäksi hän treenaa nostelemalla painoja, ui ja juoksee noin 12 kilometrin lenkkejä. Kehonhuollosta Jagger huolehtii harjoittamalla säännöllisesti pilatesta. Jossain välissä aikaa on myös potkunyrkkeilylle. Suuri osa harjoituksista on intervallitreenejä, jotka koostuvat nopeista, kaiken voiman ja energian ulosmittaavista puristuksista ja spurteista sekä vastapainoksi nopeasta palautumisesta.

Ne palvelevat sitä, että stadionin lavalla Jagger ryntäilee reunalta toiselle, tervehtii yleisöä eri katsomoissa, pyrähtelee paikoillaankin – ja laulaa, laulaa melkein koko ajan. Esiintymistä palvelee tietysti se, että ohjelmaan kuuluu myös tanssiharjoittelua.

Treenaaminen Jaggerin tapaan on siis todella monipuolista.

Lautaselta löytyy kasvispainotteista ruokaa

Sir Jaggerilla on myös tarkka linja suhteessa ruokaan ja hygieniaan. Hedelmiä ja kasviksia riittää laulajan lautasella. Luomun puoleen Jaggerin käännytti bändikaveri Ronnie Woodin ex-puoliso Jo Wood.

Jagger syö kalaa ja kanaa, mutta ennen kaikkea kasvikunnan tuotteita. Proteiinia hän hankkii syömällä palkokasveja, linssejä, papuja ja herneitä. Jagger suosii täysviljatuotteita.

Henkilökohtainen valmentaja Eike muistuttaa monipuolisuudesta paitsi treenaamisessa myös syömisessä.

– Syö vähintään viittä erilaista hedelmää tai kasvikunnan tuotetta päivittäin, hän on sanonut.

Voima ja vastavoima. Juoksukone Jagger ja ikirenttu Richards ovat Rolling Stones eriparinen tähtikaksikko. Kuva tämän vuoden kiertueelta.

Käsidesi käytössä jo ennen pandemiaa

Jagger pyrkii myös välttelemään sairastumista, siinä hän oli edelläkävijä jo ennen koronapandemian koko maailmalle totuttamaa varovaisuutta ja esimerkiksi käsihygienian tasoa.

Kun laulaja kätteli ennen keikkaa esiintymiskaupungin vieraita, levy-yhtiöväkeä, yhteistyökumppaneita tai vaikkapa lämmittelybändin jäseniä, hän suihkautti kättelyn jälkeen vaivihkaa käsidesiä kämmeniinsä.

Näin hän huolehti paitsi itsestään, myös sadoista muista ihmisistä, joita Rolling Stonesin miljoonabisneksenä pyörivä keikkasirkus työllistää illasta toiseen.

Myös lepäämisen Jagger ottaa tosissaan. Ennen konserttia hän pyrkii nukkumaan kahdeksan tuntia. Silkkilakanoille aamukahdelta, ylös kymmeneltä. Se on kuulemma sopiva rytmi siihen, että vireystila on illan keikalla parhaimmillaan.

Hyvä kunto auttoi toipumaan leikkauksesta

Kuntokuurista, ruokavaliosta, hygieniasta, levosta ja kaikesta mahdollisesta huolehtiminen ei kuitenkaan aina riitä.

Kolme vuotta sitten Jagger joutui sydänleikkaukseen. Paljolti hyvän kuntonsa ansiosta hän palautui siitä hämmästyttävän nopeasti ja jakoi muutama päivä leikkauksen jälkeen somekuvan itsestään kävelylenkillä puistossa, ja runsas kuukausi myöhemmin videon, jossa treenasi tanssimista.

Kitaristit Ronnie Wood (vas.) ja Keith Richards muodostavat Mick Jaggerin kanssa Rolling Stonesin ytimen. Vuosi sitten kuollut rumpali Charlie Watts ehti olla mukana liki 60 vuotta.

Jaggerin hyvä kunto korostuu Rolling Stonesin eturivissä, sillä hänen rinnallaan yhtyeen toisena legendaarisena keulakuvana vaikuttaa kitaristi Keith Richards. Yhdessä he ovat kirjoittaneet bändilleen 174 biisiä, joista kymmeniä voi kutsua klassikoiksi ja monet ovat tuttuja heillekin, jotka eivät tunnusta Rollareita kuuntelevansa. Honky Tonk Women, (I Can’t Get No) Satisfaction, Paint It Black, Start Me Up ja You Can’t Always Get What You Want ovat tuttuja myös elokuvista, tv-sarjoista ja mainoksista.

Richards on rockhistorian rakastetuimpia renttuhahmoja, jonka epäselvä olemus oli esikuva Pirates of Caribbean -elokuvasarjan Jack Sparrow -hahmolle.

Richards on ikuinen sarjakuvahahmo, joka käy ystäväänsä hitaammilla kierroksilla ja on kokeillut yhtä ja toista henkeään menettämättä.

Siitäkin on jo vuosikymmeniä, kun joku keksi vitsin: ”Meidän on mietittävä, millaisen maapallon haluamme jättää Keith Richardsille.”

Mutta unohdetaan Richards viskilasinsa ääreen. On aika mennä Jaggerin perässä kuntoilemaan. Kivi vierii.

Mick Jaggerin kolme nyrkkisääntöä

  1. Säännöllinen ja ahkera treenaaminen: harjoituksia jopa kuutena päivänä viikossa.
  2. Monipuolisuus: treeniohjelma koostuu juoksulenkeistä, tanssimisesta, uimisesta, painonnostosta, potkunyrkkeilystä ja pilateksesta.
  3. Lepo: erityisesti ennen keikkaa laulaja nukkuu kahdeksan tunnin yöunet.

Kommentoi »