
Toyota RAV4 vm. 2016 – Yksi parhaita lääkkeitä kaamosmasennukseen on nelivetoauto
Tässäpä erittäin pätevä ja siisti auto. Melko korkeaan hintaan päällimmäisinä syinä ovat Toyotan kova maine ja tämän yksilön napakka yleisilme. Sekä tietenkin hyvin kohtuulliset kilometrit.
Kaamosmasennukseen on monia lääkkeitä, ja yksi pätevimmistä on nelivetoauto. Katselimme autokauppa SAKAn vaihtoautorivistöjä avoimella mielellä. Volvo on aina varma ratkaisu, ja nyt vaikkapa XC60 olisi sopinut hyvin ohjelmaan. Honda CR-V oli myös listoilla. Koska sopivaa Volvoa tai Hondaa ei löytynyt, turvauduimme aina varmaan ratkaisuun eli Toyotaan, mallina tietty RAV4.
RAV4 on yksi Toyotan malliston keskeisimmistä puurtajista. Ensimmäinen RAV4 esiteltiin jo vuonna 1995, ja sittemmin mallia on uudistettu tasaisin väliajoin. Kuten asiaan kuuluu, auto on saanut lisää massaa ja mittaa jokaisessa malliuudistuksessa. Nyt on menossa jo viidennen sukupolven RAV4, joka on kulmikkaine muotoineen aikamoinen möhkäle. Se tuli myyntiin vuonna 2019.
Meidän esimerkkiautomme on neljännen polven tuote. Neljäs sukupolvi oli tuotannossa 2013–2018. Hopeanhohtoinen yksilömme oli tuotantosyklin keskivaiheilta, eli vuodelta 2016. Kun autolla on ikää kahdeksan vuotta, monen ostajan otsa saattaa vetäytyä ryppyyn. Mutta vilkaisu tilastoihin kertoo, että suomalaisen henkilöautokannan keski-ikä on peräti 13,2 vuotta. Tuohon nähden kahdeksanvuotias auto on verrattain tuore tapaus. Kerrottakoon samalla, että henkilöautokantamme keski-ikä on kohonnut tasaisesti vuodesta 2007 lähtien, joten Suomi on todellinen autoilun kehitysmaa.



Koeajoon valitsemallamme RAVilla oli rullattu vain 95 000 kilometriä, mikä on todella maltillinen lukema. Ajoimme auton hallista ulos, ja syynäsimme ensin ulkopuolen. Kori oli hyvässä maalissa, ja kokolailla virheetön. Alla olivat siistit kevytmetallivanteet, mutta ne eivät olleet alkuperäistä Toyota-designiä, vaan rehtiä tarvikekamaa. Kunnon nastarenkaista napsahti heti iso plussa, kuten myös vetokoukusta.
Sisätilat olivat odotetun siistissä kunnossa. Puolinahkaverhoilu toi kabiiniin ripauksen ylellisyyden tuntua. Järkivarusteista mainittakoon lohkolämmitin sisäpistokkeella ja peruutuskamera. Tiloiltaan RAV4 on todella toimiva. Koska se on hiukan normaalia henkilöautoa korkeampi, kulku sisään ja ulos sujuu ketterästi. Takapenkki ei ole valtavan tilava, mutta polvitilaa on kuitenkin riittävästi myös aikuisille matkustajille. Tavaratila on – jos ei nyt jättimäinen – niin ainakin tosi iso. Sen alta löytyi jopa vararengas.


RAV:in keulalla työskentelee kaksilitrainen bensanelonen, josta irtoaa 152 hevosvoimaa. Moottorin jatkeena on Multidrive S -automaatti. Tuo koodi tarkoittaa jatkuvasti muuttuvalla välityssuhteella toimivaa variaattorivaihteistoa. Tuollainen hihnaveto on tietysti nerokas ratkaisu, mutta koeajolla totesimme sen, minkä tiesimme jo ennakolta – fiilis ratin takana on vähän outo. Jos kaasua painaa vähänkin enemmän, moottorin kierrokset kohoavat tappiin, mutta kiihtyvyys ei päätä huimaa. Variaattori toimii parhaiten, kun kaasua käyttää maltillisesti.
Ajettavuudeltaan RAV4 on harmiton, mutta vähän pökkelömainen. Ei siis todellakaan mikään sportti. Kun ajelimme Toyotalla, huomasimme, että kojelaudan vasemmassa päässä on nappi, jonka symboli viittasi mielestämme nelivedon keskilukitukseen. Pöräytimme RAV:in jyrkkään lumimäkeen, niin että se jäi sutimaan paikoilleen. Painelimme lukitusnappia innokkaasti, mutta tulos oli aina sama: edessä veti yksi pyörä ja takana toinen. Ankarasti sudittamalla pääsimme lopulta pois pinteestä.
En saanut halvalla
Ajamamme RAV4 ei ollut todellakaan mikään halpis, sillä hintalapussa luki 29 900 euroa. Aika tuju pyyntö kahdeksanvuotiaasta autosta. Toisaalta tämä RAV4 oli ikäisekseen hyvin vähän ajettu. Ehkä olennaisinta on silti se, että nyt luupin alla on nimenomaan Toyota. Toyotan maine luotettavana autona on todella vankka.
Vertailukohdaksi voidaan poimia toisaalla tässä lehdessä (s. 72) koeajettu kolmevuotias Seat Leon: viisi vuotta Toyotaa nuorempi, ajomäärältään samaa luokkaa. Seatista pyydettiin vain 23 800 euroa. Ja Seat oli nykyaikainen lataushybridi. Toki RAV4 on isompi auto, ja se on ollut uutena selvästi Leonia kalliimpi.
Takaisin Toyotaan. Tuttavaperheen poika sai ajokortin, ja katseli itselleen ensimmäistä omaa autoa. Kuulemma Audit ja Bemarit kiinnostivat. Kun perheen isä kuuli poikansa aikeista, hän puuttui välittömästi peliin. Pojalle ostettiin sitten 8 vuoden ikään ehtinyt Toyota Auris. Ja mikä auto isäpapalla onkaan? Toyota Hilux!
– Lauri Larmela –


Toyota RAV4 2.0 Valvematic AWD Multidrive S
- Moottori Rivi-4, bensiini
- Iskutilavuus 1 987 cm3
- Teho 112 kW (152 hv)
- Voimansiirto Neliveto, Multidrive-aut.
- 0−100 km/h 9,9 s
- Huippunopeus 185 km/h
- Yhd. EU-kulutus 6,5 l/100 km
- CO2-päästöt 149 g/km
- Mitat Pituus 4 605 mm, leveys 1 845 mm, korkeus 1 675 mm, tavaratila 547 l
- Omamassa 1 595 kg
- Hinta 2024 tammikuussa 29 900 €, SAKA, Espoo
Kenelle?
Toyota RAV4 sopii perheautoksi, vaunun vetoon, ja vaikka mihin tahansa menoon. Pätevä yleisauto niin maalle kuin kaupunkiinkin.
