
Tila-autot tulevat taas – Tältä näyttää autoilun avarampi huominen
Sedan on katoavaa kansanperinnettä ja farmarit hiipuvat katukuvasta. Tässä tulee vaihtoehto katumaastureille, joiden suosiolle ei ole löytynyt kapulaa rattaisiin.
Moni on kysynyt ainakin itseltään, eikö tulevaisuudessa teillä liiku muita kuin sähkö-SUVeja? Sedan on jo lähes katoavaa kansanperinnettä, eikä farmareitakaan näy enää katukuvassa liikaa. Katumaastureiden suosiolle ei vain näy pysäyttäjää, vaikka korimalli ei ole kovin käytännöllinen esimerkiksi tilojen käytön suhteen. Toki korkeakoriseen autoon on helppo istahtaa jäykemmilläkin jaloilla.
Autonäyttelyissä on vilahdellut onneksi taas vaihtoehtoja, ja etenkin tila-autojen kohdalla tulevaisuus näyttää jälleen mielenkiintoiselta. Viitteitä tästä saatiin autovuoden avanneilla kuluttajaelektroniikkamessuilla – eli CES-näyttelyssä – USA:n Las Vegasissa, jossa sekä Kia että Honda esittelivät tulevaisuuden visioitaan.

Kia EV 9 on jo jonkinlainen SUVin ja tila-auton risteytys, mutta yläkuvassa keskellä olevat kaksi PV5-konseptia antavat lupauksen vielä enemmästä. Ja vaikka ne ovatkin vielä virallisesti konsepteja, Kia on vahvistanut PV5:n tulevan tuotantoon ensi vuonna. Sen pohjana on uusi PBV-perusrakenne (Platform Beyond Vehicle), joka mahdollistaa entistä joustavammin erilaisten, asiakkaiden tarpeiden mukaan räätälöityjen korirakenteiden asentamisen saman pohjalevyn päälle. Siksi jo ensimmäisessä vaiheessa PV5:stä on saatavana erilaisia versioita. Autonominen ajaminen on myös tila-autojen kohdalla selvä teema, ja lähitulevaisuudessa Kia aikoo esitellä Motionalin kanssa kehitetyn Robotaksin.
Seuraavassa vaiheessa ovat vuorossa pienempi PV1 sekä isompi PV7. Näistä jälkimmäinen antaa selvän viittauksen siitä, että Kiaa kiinnostaa lähteä mukaan hyötyajoneuvojen segmentiin. Se ei ole ehkä maailman seksikkäin bisnes, mutta kuitenkin varma sellainen. Tavaroiden pitää liikkua. Ne eivät ilmesty kotiovelle itsekseen, vaikka verkossa tilausta tehdessä tältä voikin tuntua.

Myös Hondaa kiinnostavat isot tila-autot ja niiden mahdollistamat avarat sisätilat, ainakin sen verran isosti alakuvassa oleva Space-Hub-konsepti oli esillä CES-messuilla. Ja onhan tila-autossa oma avaruuden tunteensa, kun sisätiloja muokataan ensisijaisesti matkustajien matkustusmukavuuden ehdoilla. Ison tila-auton takaosa muokkautuu helposti pienen olohuoneen suuntaan.
Honda on jälkijunassa sähköautojensa kanssa, mutta yritys on kova. Space Hub sekä sen kanssa CES:issä esillä ollut sedan ovat osa uutta Honda 0 -strategiaa, jossa sähköiselle perusrakenteelle pohjautuvia autoja on lupa odottaa tuotantoon vuoden 2026 aikana. Niiden myynti alkaa USA:ssa, ja seuraavana ovat sitten vuorossa Japani, tila-autoista pitävä muu Aasia sekä Eurooppa.