Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Ensityypit

Päivitetty Tesla Model Y Juniper on yksi kokoluokkansa tilavimmista autoista – Tällaisissa tehoissa ei ole mitään järkeä, mutta tähän automaailma on mennyt

Viisi vuotta sitten markkinoille tullut Tesla Model Y on ollut jymymenestys. Nyt auto on kokenut päivityksen.

9.4.2025 Tuulilasi

Vaikka valmistajan mukaan peräti 70 prosenttia uudistuneen Model Y:n osista on uusia, niin rehellisyyden nimissä pitää todeta, että ei auto varsinaisesti uudelta vaikuta. Enemmänkin kyseessä on sangen tyypillinen facelift: uudesta mallisukupolvesta ei ainakaan tavanomaisten standardien valossa kehtaa puhua.

Tämä johtuu ennen muuta siitä, että auton sähkötekniikka ja voimalinja ovat 100% ennallaan. Samoin perusrakenne, minkä voi todeta vaikkapa millilleen ennallaan säilyneestä akselivälistä (2890 mm). Pieniä viilauksia on toki tehty paljon, ja esimerkiksi ilmanvastuskerroin on pudonnut 0,22:sta 0,20:een – näin auton virallista WLTP-toimintamatkaa on saatu jälleen kasvatettua. Toisaalta kulutus ei ole Teslan ongelma ollut tähänkään asti.

Tesla Model Y Juniperin 15,4-tuumainen kosketusnäyttö on sen sydän. Ajosuunnan valitsinkin löytyy täältä.
15,4-tuumainen kosketusnäyttö on Teslan sydän. Ajosuunnan valitsinkin löytyy täältä.

Ohjaamo on teslamaiseen tapaan yhä hyvin spartalainen, kun lähes kaikki toiminnot on keskitetty tietoviihdenäyttöön – jopa ajosuunnan valitsin löytyy nyt sieltä, näytön vasemmasta yläreunasta.

Uudesta ratista saa sentään päälle vielä vakionopeudensäätimen ja tuulilasin pyyhkäisyn – pyyhintänopeuden säätämiseksi on sitten käännettävä katse tietoviihdenäyttöön. Tässähän ei ole käyttäjän kannalta mitään järkeä, mutta näin Tesla jostain syystä haluaa tämän tehdä. Perinteinen vilkkuviiksi onneksi sentään löytyy oikealta paikaltaan.

Model Y on aina ollut Teslan automalleista se yleismiellyttävin, ja tässä suhteessa auto on parantunut entisestään. Alusta on edelleen aika jämäkkä, mutta ei millään muotoa epämukava. Jousitus toimii juuri kuten pitääkin. Ohjauksessa on yhä keinotekoista tahmeutta, mutta sen kanssa oppii kyllä pärjäämään.

Moottorijarrutusta, eli regeneraatiota, pystyy Model Y:ssä vihdoin säätämään halutessaan kevyemmäksi. Tämä on erittäin tervetullut uudistus, sillä tosiliukkailla talvikeleillä Teslan voimakas perusregeneraatio on ollut suorastaan vaarallinen ominaisuus.

Katso koeajovideo ja seuraa Tuulilasin YouTube-kanavaa

Tesla Model Y Juniper Long Range AWD

  • Moottori Kaksi sähkömoottoria
  • Teho 378 kW (514 hv)
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 4,8 s
  • Huippunopeus 201 km/h
  • Akkukapasiteetti 75 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/250 kW
  • Yhd. EU-kulutus 14,8 kWh/100 km
  • WlTP-toimintamatka 586 km
  • Mitat Pituus 4 792 mm, leveys 1 982 mm, korkeus 1 624 mm, akseliväli 2 890 mm, tavaratila 854 l +117 l etutavaratila
  • Omamassa 2 072 kg
  • Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 55 090 €, Mallisto alkaen 47 090 €

Kenelle?

Jos loistavat sähkötekniset ominaisuudet ovat tärkeä asia, Tesloja on yhä vaikea lyödä laudalta. Model Y on kyllä yleispätevä uuden ajan kansanauto muutenkin.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt