Autot ja liikenne
Tuulilasi

Tesla Model S on nyt Suomen yleisin sähköauto – kiilasi Leafin ohi

Tesla Model S on nyt Suomen yleisin sähköauto – kiilasi Leafin ohi

Tesla Model S on ollut Suomen myydyin sähköauto jo pitkään. Tällä viikolla julkaistusta Trafin avoimesta datasta käy ilmi, että se on nyt myös yleisin.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho
Mainos

Suomen yleisimmän sähköauton titteliä on pitänyt useita vuosia hallussa Nissan Leaf – olihan se ensimmäinen markkinoille tullut nykyaikainen (tekisi mieli sanoa tavalliselle ihmiselle käyttökelpoinen) sähköauto. Tesla ylitti Leafin Suomen myyntimäärissä jo vuonna 2014, mutta pitkän etumatkan takia Leaf on ollut yleisin sähköauto Suomessa.

Tilanne muuttui joulukuussa 2015. Trafin avoin data paljastaa, että:

  • Täyssähköautoja oli vuodenvaihteessa liikennekäytössä 614 ja pakettiautoja 128, eli yhteensä 742.
  • Tesla-merkkisiä autoja oli 246, joista yksi on Roadster-avoauto ja loput Model S:iä. Yksi Model S oli rekisteröity pakettiautoksi. 
  • Nissan-merkkisiä täyssähköautoja oli rekisterissä 313. Niistä 63 oli pakettiautoja (e-NV200).
  • Nissan-täyssähköhenkilöautoja on siis 250 – siis neljä enemmän kuin Tesloja.
  • Mutta nyt oli puhe malleista! Nissanin 250 sähköhenkilöautosta Leafeja on 241. Ja Tesla Model S:iä on 245 (tai 244, jos tartutaan siihen, että se yksi on rekisteröity pakuksi). Loput Nissanin yhdeksän henkilöautoa ovat e-NV200 Evalia -tila-autoja.

Tesla Model S meni siis Nissan Leafin ohi, ja on Suomen yleisin sähköauto. Nyt onkin jännä seurata, kuinka tarina jatkuu! Nyt tammikuussa Suomeen saapuu (taitaa olla jo saapunut) erä 30 kilowattitunnin akustolla varustettuja Nissan Leafeja. Edellisessä Leafissa oli 24 kilowattitunnin akku. Isompi akku nostaa NEDC-toimintasäteen 200 kilometristä 250 kilometriin.

Peli jatkuu muutenkin mielenkiintoisena: en tiedä milloin joulukuussa julkistettua Chevrolet Boltia ruvetaan myymään Suomessa (veikkaan aivan loppuvuotta 2016), mutta se tuo sähköautoilun kokonaan uuden ihmisryhmän ulottuville: 30000 dollarin (verohelpotettu) hinta lienee Suomessa 40000 euron tuntumassa, mutta 60 kilowattitunnin akulla ajaa kolme-neljäsataa kilometriä huoletta – ja talvipakkasillakin Helsinki–Turku ja Helsinki–Tampere -välit taittuvat ilman lataustaukoa.

Ja vuonna 2017 alkavat Tesla Model 3:n toimitukset. Puhumattakaan muista merkeistä – olen erittäin yllättynyt jos Volkswagen ei tänä vuonna julkista isompiakkuista e-Golfia (minkä se tavallaan jo tekikin).

(Sanotaanko muuten näin, että jos e-Golfissa olisi ollut hieman isompi tavaratila ja 30-35 kilowattitunnin akusto, olisin ostanut sen enkä Teslaa. Nythän sähköautomarkkinoilla on sikäli jännä tilanne, että meillä on käytännössä vain pikkukotteroita ja Tesla – [ja Nissan Evalia, joka on muuten mainio auto mutta iso otsapinta-ala syö toimintasädettä pahasti moottoritienopeuksissa]. Mercedes-Benz B Electric Drive on siinä rajalla, mutta siitä puuttuu pikalatausmahdollisuus, joka tekee siitä käyttökelvottoman perheellemme Raumalle säännöllisesti tehtävän mummolareissun takia. E-Golfilla matka taittui kahdella reilun parinkymmenen minuutin pikalatauspaussilla.)

Julkaistu: 16.1.2016