Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Vertailu

Tesla Model 3 vs. BMW i4 – Täyssähköautojen vertailussa ajettavuus on ratkaiseva tekijä

Nelivetoinen Tesla Model 3 vs. takavetoinen BMW i4. Kaksi aivan erilaista näkemystä tehokkaasta täyssähköautosta. Toimintamatkan ja hinnan suhteen autot ovat kuitenkin samalla viivalla.

2.2.2023 Tuulilasi

Tämän vertailun autoilla on vain kaksi yhdistävää tekijää: molemmat ovat täyssähköautoja ja nyt liikutaan hintaluokassa 65 000 euroa. Siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin. Monen autonostajan silmissä tässä on toki jo aivan tarpeeksi. Sähköauton ostaja harvoin vilkuilee sivuilleen, päätös on tehty ja se pitää – uudella teknologialla mennään. Yhtä perinnettä ei silti päästä pakoon: raha asettaa autonhankinnalle raamit.

Teslan nelivetoisuus ja BMW:n takavetoisuus hieman mutkistaa vertailuasetelmaa, mutta vain näillä spekseillä autot ovat samanhintaisia. Näin talvella neliveto on ilman muuta parempi voimalinjaratkaisu, mutta hyvin harvalle nelivedosta silti sen suurempaa iloa on. Liikennevaloista pääsee liikkeelle räväkämmin ja auton saa parkkiin vähän huonomminkin auratulle kadulle. Tosiasia kuitenkin on, että tällaisia sporttisedaneita ei koskaan viedä sellaiseen maastoon, missä nelivetoa oikeasti tarvittaisiin: metsäautotielle tai pellon pientareelle. Näillä ajellaan kestopäällystettyä tietä pitkin, korkeintaan mökkimatkan loppumetreillä saattaa joskus tulla vähän röykkyisempää kinttupolkua eteen.

Ensiluokkainen istuin ei jätä toivomisen varaa. Kun rattikin säätyy anteliaasti, ajoasennosta saa erinomaisen.
BMW i4 pohjautuu vanhalle, polttomoottoriautojen CLAR-perusrakenteelle, minkä huomaa. Takana on ahdasta.
Model 3:n etupenkki on halvan oloinen, eikä tarjoa juurikaan sivuttaistukea. Istuinosa on harvinaisen lyhyt.
Takana on mainiot oltavat. Lasikaton ansiosta pitkäkin kyytiläinen mahtuu istumaan ja myös jaloille on hyvin tilaa.

Loppujen lopuksi jokainen voi arvottaa voimalinjan merkityksellisyyttä omalta kannaltaan. Mallistoissa kun löytyy valinnanvaraa: Model 3:sta ja BMW i4:ää myydään molempia sekä taka- että nelivetoisina. Ja vaikka Tuulilasin testipatteristossa auton ajo-ominaisuudet ovat aina keskiössä, niin ääritilanteissa – kuten väistöissä ja äkkijarrutuksissa – vetotapa ei lähtökohtaisesti ole olennainen tekijä.

Tesla model 3 on tässä kaksinkamppailussa puolustava mestari ja kaiken kokenut konkari: tuotanto käynnistyi vuonna 2017. Haastaja BMW i4 näki päivänvalon vasta 2021, ja myynti on saatu Suomessa kunnolla rullaamaan menneen syksyn aikana.

Model 3 on menestynyt sähköautomarkkinoilla erinomaisesti. 2021 Suomessa ensirekisteröitiin yli tuhat Model 3 -autoa ja menestys on jatkunut suhteellisen hyvänä, vaikka tilavampi sisarmalli Model Y onkin selvästi syönyt Kolmosen myyntiä. Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että kaikista automerkeistä nimenomaan BMW on menettänyt eniten asiakkaitaan Teslalle – saapa nähdä, kääntyykö virta jossain vaiheessa taas toiseen suuntaan.

Model 3 tunnetaan tehokkaana autona, jonka valttikortteina ovat energiatehokas sähköinen voimalinja ja ensiluokkaiset latausominaisuudet. Monet ensimmäisen sähköautonsa hankkineet ovat hurmaantuneet Model 3:n hevosvoimista. Joskus ensivaikutelma voi kuitenkin pettää. Ajettavuuden suhteen Tesla ei yllä lähellekään parhaiden nykyautojen korkeaa tasoa.

Tämä pätee myös tämän parivertailun Model 3 Long Range Dual Motor -malliin. Auto on hirvittävän tehokas ja neliveto siirtää voiman tienpintaan viiveettä, mutta väkisinkin herää kysymys, olisiko Tesla voinut panostaa auton muihinkin ominaisuuksiin samalla intohimolla? Tietyllä tavalla kyse on siitä perusfilosofiasta, jolla yritys toimii. Hieman kankea analogia ehkä valaisee ajatusta: onko paras kakku se, jossa on eniten sokeria? Tai hienoin viini se, jossa on eniten alkoholiprosentteja?

Ohjaamoergonomiaa parhaimmillaan. Mittariston ja säätimien sijoittelussa on ajateltu kuljettajaa. Makuasioista voi aina kiistellä, mutta onhan Bemarin ohjaamo myös tyylikäs.
470-litrainen tavaratila on vetoisuudeltaan tavanomainen. Kolmessa osassa kaatuva takapenkki on kätevä ainakin hiihtourheilun harrastajille.
Spartalaisen tyylin ystävät mieltynevät Teslan ohjaamo­ilmeeseen. Eräiden yleistoimintojen – kuten tuulilasin pyyhinnopeuden säädön – sijoittaminen tietoviihdenäyttöön on epäonnistunut idea.
Tiloissa Tesla vetää selvästi pidemmän korren. 542-litrainen takakontti on helppokäyttöinen ja välipohjan alta löytyy kätevä potero. Latausjohdot voi sovitella myös konepellin alle etutavaratilaan.

Vastaus on tietenkin itsestäänselvä, mutta Teslalla tätä ei olla jostain syystä kunnolla ymmärretty. Ei tavallisen siviiliauton tarvitse kiihtyä nollasta sataseen neljässä sekunnissa. Siinä ei yksinkertaisesti ole mitään järkeä.

Mutta kun näin kerran on päätetty tehdä, niin suorituskyvyn varjopuolet seuraavat vääjäämättä mukana: vertailumme Model 3 on varsin epämukava ajettava. Keula pompottaa ikävästi ja auto vetelee urissa – näin jäykkä alusta ja matalaprofiiliset kitkarenkaat eivät todellakaan tee auton ajo-ominaisuuksille hyvää. Ohjauksen tunnokkuus on myös kaukana erinomaisesta.

Talven liukkailla on ongelmallista, että Model 3:n voimakasta moottorijarrutusta ei saa enää nykymalleissa säädettyä miedommaksi – puhumattakaan siitä, että sen saisi kokonaan pois päältä. Useimmissa sähköautoissa tämäkin onnistuu. Kun jalan nostaa pois kaasupolkimelta, Tesla siirtyy heti moottorijarrutukseen. Oikein liukkaalla, sopivasti kallellaan olevalla mutkatiellä ominaisuus voi olla vaarallinen, sillä se saattaa nytkäyttää perän äkilliseen sivuluisuun.

BMW i4 (340 hv) ei sekään ole mikään nuhapumppu, vaikka ei Teslalle (441 hv) tehoissa pärjääkään. Myös tällä autolla maisema vaihtuu niin nopeasti, että yhtään enempää ei oikeastaan tohdi pyytää.

Mittausten mukaan BMW i4 ja Tesla Model 3

Mittarivirhe

  • Todellinen nopeus 100 km/h
  • 103 ja 102

Melu

  • 80 km/h edessä (dB)
  • 62 ja 68

Ajo-ominaisuuksissa BMW lyö kilpailijansa tennislukemin 6-0. Auto on fantastinen, nautinnollinen ajettava. Autotoimittajan työssä monenlaiset autot tulevat tutuiksi ja useimmiten eteen tulee ajettavuudeltaan mukavan harmittomia käyttöautoja. BMW i4 nousee kuitenkin arjen yläpuolelle. Ohjauksessa on sitä täsmällisyyttä ja tunnokkutta, jonka BMW jossain vaiheessa ehti jo kadottaa. Alusta on mukava, mutta ei missään tapauksessa löysä. Kokonaisuus on erittäin tasapainoinen. Jos ajettavuudesta voi löytää laatua ja vaikeasti määriteltävää premiumia, niin tässä autossa sitä on.

Takavetoisuus ei testin aikana aiheuttanut ongelmia edes kaikkein liukkaimmilla keleillä, joita niitäkin matkan varrelle osui. Liikkeellelähdöt ovat pöpperökelillä tietenkin vähän hitaampia, mutta eipähän pääse unohtumaan, että risteykseen kannattaa jarruttaa ajoissa. Nelivedolla tämä tuppaa joskus unohtumaan, kun pitoa tuntuu aina olevan. Takavetoisella lapsenmielinen voi pitää myös sopivasti talvihauskaa...

Hämmästyttävää kyllä, i4 perustuu BMW:n vanhalle CLAR-perusrakenteelle, johon käytännössä kaikki merkin autot 3-sarjasta ylöspäin ovat jo vuosien ajan pohjautuneet. Tämä saattaa osittain selittää auton mainiota ajettavuutta; alustaa on kerrankin ehditty hioa ja säätää tarpeeksi.

Perusrakenne on toisaalta BMW:n suuri heikkous. Kardaanitunnelin jäänne syö jalkatilaa takapenkillä ja matkustamon tilat ovat muutenkin ahtaanpuoleiset. Minkäänlaista etutavaratilaa ei autosta löydy. Kuljettajan ja etupenkkiläisen silmin moitittavaa ei kuitenkaan ole, päinvastoin. Penkki on erinomainen ja ajoasennon saa säädettyä täsmälleen sellaiseksi kuin haluaa. Ohjaamoergonomian ja hallintalaitteiden kanssa ei tarvitse sen suuremmin ihmetellä. Kaikki on juuri niin kuin autossa olla pitääkin.

Tesla on monella tapaa BMW:n täydellinen vastakohta. Sähköautolle suunnitellun perusrakenteen ansiosta takapenkkiläisillä on huomattavasti paremmat tilat. Konepellin alta löytyy kunnon potero vaikkapa latausjohdoille.

Ohjaamossa tunnelma kuitenkin latistuu. Jos BMW:ssä yleisilme on hienostunut ja elegantti, Tesla synnyttää vaikutelman työkoneesta. Penkit ovat epämukavat, eikä reisitukea ole käytännössä lainkaan. Ohjauspyörä jää piirun verran turhan etäälle. Ajoasento ei kuitenkaan ole huono.

Keskikonsolin iso tietoviihdenäyttö, johon Tesla on sijoittanut kaikki mittaristot, kaiken informaation ja jopa osan ajonaikaisista toiminnoista, on jäänyt ajastaan jälkeen. Jos joku jaksaa innostua siitä, että tuulilasinpyyhkimen nopeutta pitää 2020-luvulla säätää kosketusnäytöltä, niin ihmettelen.

Sähkönkulutuksen ja latausnopeuden suhteen Tesla Model 3 ja BMW i4 ovat aika tasaväkisiä. Näiden sähköautojen välillä erot syntyvätkin ihan perinteisistä autojen ominaisuuksista. Ja siinä vertailussa toinen on selvästi parempi.

BMW i4 eDrive40 Charged Plus

  • Moottori Sähkö
  • Akku/toimintamatka 80,7 kWh / 590 km
  • Teho/vääntö 250 kW (340 hv) / 430 Nm
  • Voimansiirto Takaveto, 1-nop. automaatti
  • 0−100 km/h/huippunop. 5,7 s / 190 km/h
  • Yhd EU-kulutus 16,1 kWh/100 km
  • Lataus ac/dc 11 kW (3-vaihe)/200 kW
  • Mitat Pituus 4783 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1448 mm, akseliväli 2856 mm, tavaratila 470 l,
  • Omamassa 2125 kg
  • Hinta 65 140 € vakiovarustein

Kenelle?

Jos tasapainoisella ja maukkaalla ajettavuudella on väliä, tätä kannattaa käydä koeajamassa. Hieno auto, joka nyt vain sattuu kulkemaan sähköllä.

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

  • Moottori Sähkö
  • Akku/toimintamatka 75 kWh / 626 km *)
  • Teho/vääntö 324 kW (441 hv) / 493 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, 1-nop. automaatti
  • 0−100 km/h/huippunop. 4,4 s / 233 km/h
  • Yhd.eu-kulutus 14,8 kWh/100 km
  • Lataus ac/dc 11 kW (3-vaihe) / 250 kW
  • Mitat Pituus 4694 mm, leveys 1849 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2875 mm, tavaratila 542 l,
  • Omamassa 1919 kg
  • Hinta 64 990 € vakiovarustein

Kenelle?

Model 3 on korostetusti sähköauto ja erilainen nuori – nyt voisi olla jo korkea aika aikuistua. Auto hänelle, joka haluaa nimenomaan Teslan.

Vertailun voittaja

"Eivät kai naapurit näe?"

Yleensä tällä palstalla on kirjoitettu testivoittajasta, mutta kuva (yllä) puhukoon nyt puolestaan BMW:n tyylikkyydestä. Sitten pari sanaa kisan kakkosesta. Teslan brändi tuntuu yhtiön omistajan Elon Muskin sekavien Ukraina-kommenttien myötä tahriintuneen. Eräskin Teslan kyytiin istahtanut nyrpisti nenäänsä ja toivoi, että ainakaan naapurit eivät näkisi. Samalla reissulla kaikki auton avustavat järjestelmät lakkasivat toimimasta ABS-jarruja ja ohjaustehostinta myöten. Ehkä jäätävä tihkusade oli auton antureille liikaa? Hetkeä myöhemmin Tesla päätti pysähtyä keskelle pimeää moottoritietä. Ovet lukitsemalla ja uudestaan avaamalla kiperä tilanne ratkesi. Maahantuoja tutki auton, mutta mitään selitystä ei löytynyt.

Loppuarvostelu: BMW i4 ja Tesla Model 3

Ajettavuus

  • Maantie: 9,7 ja 8,1
  • Mutkatie: 9,8 ja 7,9
  • Kaupunki: 9,4 ja 8,4
  • Ohjaus: 9,6 ja 8,5
  • Jousitus: 9,7 ja 6,6
  • Melu: 9,5 ja 8,6
  • Yhteensä: 9,6 ja 8,0

Tilat

  • Etutilat: 9,5 ja 8,9
  • Takatilat: 7,7 ja 8,7
  • Tavaratila: 8,2 ja 8,8
  • Yhteensä: 8,5 ja 8,8

Kulutus

  • Testikulutus/mitattu: 7,9 ja 8,1
  • Lataaminen: 9,1 ja 9,3
  • Yhteensä: 8,5 ja 8,7
  • Ilmastokerroin x 1,5: 4,25 ja 4,35

Turvallisuus

  • Jarrut: 9,5 ja 9,3
  • Ääritilanteet: 9,5 ja 8,5
  • Valot ja näkyvyys: 8,5 ja 9,0
  • Yhteensä: 9,2 ja 8,9

Suorituskyky

  • Ohituskiihtyvyys: 9,6 ja 10,0
  • Moottorin ominaisuudet: 9,9 ja 10,0
  • Kiihtyvyys: 9,5 ja 10,0
  • Vaihteisto: 10,0 ja 9,9
  • Yhteensä: 9,8 ja 10,0
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt