
Tesla Model 3 Performance uudistui, mutta onko sen elinkaari silti lopuillaan? Vauhti alkaa hiipua
Teslan Model 3:n viimevuotinen päivitys toi paljon hyvää myös Performance-versioon, mutta auto kompastelee edelleen käytettävyydessä täysin turhaan erikoisuuden tavoitteluun.
Sanotaan, että vain muutos on pysyvää, eikä sitä vastaan kannata pyristellä. Toisaalta on perusteltua kysyä, onko kaikki muutos aina hyvästä? Tämän problematiikan parissa saa edelleen kamppailla myös Tesla, jonka Model 3 päivitettiin vuosi sitten. Samalla meni uusiksi myös auton Performance-versio, mutta autolla on pian ikää jo kahdeksan vuotta. Se on paljon.
Model kolmosta valmistetaan eri mantereilla kohdemarkkinoiden mukaan. Kiinan Shanghaissa valmistettavissa ja Eurooppaan rahdattavissa versioissa Model 3:n ajoakusto on LG:n käsialaa. Jenkkiautoissa on taas Panasonicin akku. Tämän eron myötä muun maailman versiolle ilmoitetaan 460 hevosvoiman maksimiteho, kun amerikkalaisvalmisteisessa on Teslan mukaan 510 hevosvoimaa. Tilanne on hieman nurinkurinen, sillä aiemmin Euroversiossa oli enemmän (512 hv) potkua. Onko mitään tolkkua päivityksessä, jossa suorituskykyisimmän version vauhti hiipuu?


Toisaalta ongelmia ei kannata etsiä sieltä, missä niitä ei ole. Performancen toimintamatka ja pikalatausnopeus ovat edelleen erinomaisella tasolla. Kotilatauksessa käytännössä parhaaksi tavaksi lopettaa lataus osoittautui Teslan oman sovelluksen käyttäminen. Sen avulla ohjaamon esilämmitys ja monet muutkin etäohjattavat toiminnot toimivat modernilla tavalla, nykyaikaisen näppärästi.
Auton ohjaamokonsepti jatkaa hyvin riisutulla linjalla kuten jo tiedämme, eikä se kuljettajakeskeinen missään nimessä ole. Veikkaamme kaiken takana olevan kustannussäästöt. Ohjaamosta puuttuvat viikset, samoin kunnon mittaristo, ja suuntamerkin antaminenkin on usein hankalaa. Ohjauspyörän painikkeissa on huono näppituntuma. Lisäksi lasinpyyhkimet eivät kevyessä sateessa toimi toivotulla tavalla. On outoa, ettei Tesla saa ihan perusasioita toimimaan asiallisesti. Muutosta kaivattaisiin.


Performancen ajotilat ovat maltillinen, normaali ja järjetön. Viimeisessä kiihtyvyys lähestyy järjen rajoja, vaikka hitusen aiemmasta jääkin. Kuljettajan valittavana on eritasoisia ohjausvasteita, mutta ne eivät ole olemukseltaan orgaanisen luonnolliset, ja ajotuntumaa vaivaa kauttaaltaan pieni puutuneisuus. Kokonaisuutena auto on silti poikkeuksellisen rivakka peli. Kulutus asettui syksyisen koeajosession aikana sekalaisessa ajossa maltillisesti 17,9 kWh:iin sadalla.
Plussaa
Tiukka suorituskyky
Pikalatausominaisuudet
Miinusta
Kognitiivinen ergonomia
Tavaratilan käytettävyys
Kommentti
Model 3 on tullut jo siihen ikään, että täysin uutta versiota olisi lupa piakkoin odotella. Kilpailijoita on ilmoittautunut samaan porukkaan jo jonoksi asti, Hyundai Ioniq 5 N niistä ehkäpä pätevimpänä. Herätys, Tesla!
– Harry Kuurio –


