Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Tesla Model 3 Performance uudistui, mutta onko sen elinkaari silti lopuillaan? Vauhti alkaa hiipua

Teslan Model 3:n viimevuotinen päivitys toi paljon hyvää myös Performance-versioon, mutta auto kompastelee edelleen käytettävyydessä täysin turhaan erikoisuuden tavoitteluun.

Päivitetty 2.12.2024 | Alkuperäinen julkaisu 14.11.2024
2.12.2024 Tuulilasi

Sanotaan, että vain muutos on pysyvää, eikä sitä vastaan kannata pyristellä. Toisaalta on perusteltua kysyä, onko kaikki muutos aina hyvästä? Tämän problematiikan parissa saa edelleen kamppailla myös Tesla, jonka Model 3 päivitettiin vuosi sitten. Samalla meni uusiksi myös auton Performance-versio, mutta autolla on pian ikää jo kahdeksan vuotta. Se on paljon.

Model kolmosta valmistetaan eri mantereilla kohdemarkkinoiden mukaan. Kiinan Shanghaissa valmistettavissa ja Eurooppaan rahdattavissa versioissa Model 3:n ajoakusto on LG:n käsialaa. Jenkkiautoissa on taas Panasonicin akku. Tämän eron myötä muun maailman versiolle ilmoitetaan 460 hevosvoiman maksimiteho, kun amerikkalaisvalmisteisessa on Teslan mukaan 510 hevosvoimaa. Tilanne on hieman nurinkurinen, sillä aiemmin Euroversiossa oli enemmän (512 hv) potkua. Onko mitään tolkkua päivityksessä, jossa suorituskykyisimmän version vauhti hiipuu?

Kuljettajan tontti on asiallinen ja etuistuimet ovat hyvät; säätöjä riittää myös ristiselän tuelle.
Kuljettajan tontti on asiallinen ja etuistuimet ovat hyvät; säätöjä riittää myös ristiselän tuelle.
Pitkän kuljettajan taakse ei jää kummoisia jalkatiloja. Ovensuun tienoo rapaantuu helposti.
Pitkän kuljettajan taakse ei jää kummoisia jalkatiloja. Ovensuun tienoo rapaantuu helposti.

Toisaalta ongelmia ei kannata etsiä sieltä, missä niitä ei ole. Performancen toimintamatka ja pikalatausnopeus ovat edelleen erinomaisella tasolla. Kotilatauksessa käytännössä parhaaksi tavaksi lopettaa lataus osoittautui Teslan oman sovelluksen käyttäminen. Sen avulla ohjaamon esilämmitys ja monet muutkin etäohjattavat toiminnot toimivat modernilla tavalla, nykyaikaisen näppärästi.

Auton ohjaamokonsepti jatkaa hyvin riisutulla linjalla kuten jo tiedämme, eikä se kuljettajakeskeinen missään nimessä ole. Veikkaamme kaiken takana olevan kustannussäästöt. Ohjaamosta puuttuvat viikset, samoin kunnon mittaristo, ja suuntamerkin antaminenkin on usein hankalaa. Ohjauspyörän painikkeissa on huono näppituntuma. Lisäksi lasinpyyhkimet eivät kevyessä sateessa toimi toivotulla tavalla. On outoa, ettei Tesla saa ihan perusasioita toimimaan asiallisesti. Muutosta kaivattaisiin.

Tavaratilan kansi on pienehkö, mikä rajaa kontin käytettävyyttä.
Tavaratilan kansi on pienehkö, mikä rajaa kontin käytettävyyttä.
Tieliikennekäyttöön tämä on huikea laite, jolla voi ajaa myös rennommin ja pidempää matkaa. Jos auton vie radalle, parempiakin suorittajia löytyy. Toisaalta Teslalla on kyllä pieni hinta–etu kovimpiin kilpailijoihin verrattuna.
Tieliikennekäyttöön tämä on huikea laite, jolla voi ajaa myös rennommin ja pidempää matkaa. Jos auton vie radalle, parempiakin suorittajia löytyy. Toisaalta Teslalla on kyllä pieni hinta–etu kovimpiin kilpailijoihin verrattuna.

Performancen ajotilat ovat maltillinen, normaali ja järjetön. Viimeisessä kiihtyvyys lähestyy järjen rajoja, vaikka hitusen aiemmasta jääkin. Kuljettajan valittavana on eritasoisia ohjausvasteita, mutta ne eivät ole olemukseltaan orgaanisen luonnolliset, ja ajotuntumaa vaivaa kauttaaltaan pieni puutuneisuus. Kokonaisuutena auto on silti poikkeuksellisen rivakka peli. Kulutus asettui syksyisen koeajosession aikana sekalaisessa ajossa maltillisesti 17,9 kWh:iin sadalla.

Plussaa

  • Tiukka suorituskyky

  • Pikalatausominaisuudet

Miinusta

  • Kognitiivinen ergonomia

  • Tavaratilan käytettävyys

Kommentti

Model 3 on tullut jo siihen ikään, että täysin uutta versiota olisi lupa piakkoin odotella. Kilpailijoita on ilmoittautunut samaan porukkaan jo jonoksi asti, Hyundai Ioniq 5 N niistä ehkäpä pätevimpänä. Herätys, Tesla!

– Harry Kuurio –

Ohjaamossa hallitsee omituisen alaston tunnelma. Eniten häiritsee kunnollisen mittariston puute.
Ohjaamossa hallitsee omituisen alaston tunnelma. Eniten häiritsee kunnollisen mittariston puute.
Myös takamatkustajille on nykyisin oma pikkuinen näyttönsä.
Myös takamatkustajille on nykyisin oma pikkuinen näyttönsä.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt