
Täyssähköinen Porsche Taycan 4 Cross Turismo tekee iloiseksi – Farmari pariskunnille ja pienille perheille
Porsche Taycan 4 Cross Turismo toi saksalaismerkin samaan aikaan sekä täyssähköautojen että perhefarkkujen markkinoille. Tämän auton rattiin tarttuminen tekee kerta toisensa jälkeen iloiseksi.
Suomalaisia pidetään tutkitusti maailman onnellisimpana kansana. Kuinka se on mahdollista, on monelle meikäläisistä täysi mysteeri. Syitä yleiseen alakuloon kun on niin lukuisia. Euroopan perukoilla asuva jäyhä kansa vaikenee luonnostaan, eli ei juuri puhu eikä pussaa, vaan kärvistelee yhden maailman korkeimman kokonaisveroasteen ikeessä hammasta purren. Ja pimeää tai kylmää säätä sekä huonoa ajokeliä, ehkä niitä kaikkia, sietäen.
Arki ei siis useimmiten paljon naurata, ja esimerkiksi omaa autoa peruselämisen pyörittämiseen tarvitsevalle kansanosalle – joka on todellakin merkittävän suuri – ovat ilo ja onni suhteellisen harvoja tunnetiloja. Tai ei niistä ainakaan liikaa muille puhuta. Ne ovat niitä herrojen herkkuja, vaikka ei vauraus automaattisesti onnea tuokaan mukanaan.
Tätä metallinhohtoharmaata suomalaiskansallista taustaa vasten täyssähköinen, kirkkaan punaisena kirkuva Porsche Taycan on suorastaan herkullinen tuote. Kalliina autona se on suuren kansanosan tavoittamattomissa ainakin uutena, mutta samalla trendikkään haluttava ja tunnetusti laadukkaita autoja valmistavan saksalaismerkin edustaja. Siis tyypillinen ”sitten joskus kun” tai ”jos vain ikinä” -auto.



Sähkö-Porsche hankittaisiin, jos vain olisi sitä pätäkkää tarpeeksi. Silloin elämäkin varmaan hymyilisi useammin. Ajatuspolku on ihan todistettukin, sillä kun Suomessa valittiin toissa vuonna Vuoden Autoa 2021, yleisön valitsemaksi suosikiksi nousi juuri Porsche Taycan. Tilanne oli poikkeuksellinen, sillä eihän Porsche todellakaan ole maassamme mikään tavan tallaajien peli ollut. Paitsi haaveissa.
Kantoipa unelmaa hienosta autosta tai ei, autojen sähköistyminen tuo kalliit luksusautot kuitenkin jonkin verran lähemmäksi tavallista kansaa. Kun autosta jää nollapäästöjen myötä autovero kokonaan pois, saattaa auton hinnasta vastaavaan polttomoottoriautoon verrattuna poistua yli 100 000 euroa. Se on hirvittävä määrä rahaa pelkkää veroa autosta.

Aina silloin tällöin kuulee myös kriittisiä kommentteja siitä, että kalliissa sähköautoissa vain hyvin toimeentulevat hyötyvät veroedusta, eivätkä maksa yhteisen hyvän kassaan samalla tavalla kuin polttomoottori-kansanautoissa tehdään. Se on tietenkin silkkaa puppua. Sähköautot ovat autoverosta vapaita hinnasta riippumatta, ja kalliissa uudessa autossa maksetaan aina pakollista arvonlisäveroa huomattavasti enemmän kuin edullisemmassa.
Porche ja farkku? Tämä ei todellakaan ole se tavallisin yhdistelmä.
Esimerkiksi koeajomme autoyksilössä arvonlisäveroa tilitetään valtion kassaan 25 771 euroa. Se on kuta kuinkin pienen perusauton kokonaishinta, joten tavallisesti kateudesta kumpuavan mussutuksen voi unohtaa. Lisäksi suomalainen veroprogressio on jyrkkä. Ja koska uudet autot aina muuttuvat käytetyiksi, tulee käytettyjenkin markkinoille vuosien mittaan yllättävän edullisia, uudenlaisia laatuautoja, joita ei ennen markkinoilla ole ollut. Käytettyjä sähköautoja saadaan markkinoille vain myymällä ensin uusia.
Voisiko tyylikäs ja suorituskykyinen sähköauto sitten tuoda kaivattua iloa arjen pyörittämiseen? Miksipä ei. Porsche Taycan onkin muutamassa vuodessa ehtinyt jo osoittaa etevyytensä ympäri maailman. Tuoreesta mallista on perusauton lisäksi saatavilla korostetun urheilullinen Sport Turismo -versio sekä meikäläisittäin varsin mielenkiintoinen, tämän koeajomme Cross Turismo -farkkumuunnos. Maahantuojan mukaan Taycan on jo noussut Porschen vetonaulaksi, ja juuri Cross Turismo on suoranainen myyntimalli. Suomalaiset ovat siis edelleen farkkukansaa.
Mutta että Porsche ja farkku? Ei tosiaan ole se tavallisin yhdistelmä. Silti malliston edullisin Taycan 4 Cross Turismo saattaisi olla juuri se auto, jonka moni valitsisi ensimmäiseksi sähköautokseen, jos se vain olisi käytännössä mahdollista. Farkkukoria lähestyvä muotoilu, erinomainen suorituskyky, laadukas viimeistely ja nautittava ajettavuus varmasti kiinnostaisivat useampiakin kuin heitä, joilla Suomessa lopulta on tarpeeksi potkua pankkitilillä haaveensa toteuttamiseksi. Kylmä fakta kun kaikesta huolimatta on, että tämän auton hankintahinta lipsahtaa yli 100 000 euron rajapyykin. Laatu ja suorituskyky ovat aina maksaneet, eikä sähköauton saapuminen tätä seikkaa mihinkään muuta.


Cross Turismon juttu on perus-Taycaniin verrattuna auton peräpään erilainen muotoilu ja suurempi tavaratila. Ulkoisesti pyöreämpi perä voisi ehkä erottua enemmänkin perus-Taycanista – nyt muodot on selkeästi pelattu varman päälle, unohtamatta auton perusluonnetta. Eikä takatavaratilakaan mikään erityisen suuri ole, esimerkiksi kaukaisen konsernipikkuserkun Skoda Octavian konttiin verrattuna. Mutta Porscheen se on poikkeavan kookas. Taka- ja etutavaratilat yhteen laskettuna litroja kertyy 530 – ihan kelpo lukema kuitenkin.
Taycan Cross Turismo on saatavissa neljänä eri mallivaihtoehtona. Performance Battery Plus -ajoakku (bruttokapasiteetti on 93,4 kWh), neliveto ja mukautuva ilmajousitus ovat aina vakiovarusteita kaikissa malliversioissa. Koeajomme lähtötason Taycan 4 Cross Turismon huipputeho on Launch Control -järjestelmän yhteydessä maukkaat 476 hevosvoimaa (350 kW), kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 sekuntia ja huippunopeus 220 km/h. Piirua terävämmän 4S Cross Turismon vastaavat arvot ovat 571 hv (420 kW), kiihtyvyys 4,1 sekuntia ja huippunopeus 240 km/h.
Toiseksi hätäisimmässä Taycan Turbo Cross Turismossa tehoa on jo 680 hv (500 kW), kiihtyvyys 3,3 sekuntia ja huippunopeus 250 km/h. Huippumalli Taycan Turbo S Cross Turismon huipputeho on huimat 761 hv (560 kW), kiihtyvyys 0–100 km/h sujuu 2,9 sekunnissa ja huippunopeutta kirjataan 250 km/h. Huippunopeutta lukuun ottamatta Porsche ei siis varsinaisesti tingi urheilullisesta imagostaan, ja Suomen tieliikenteessä jo edullisimman Cross Turismon suorituskykyarvoin sompailee riittävän sujuvasti. Kulkua riittää ja varmaa on, ettei tällä Porschella jalkoihin jää. Ajaessa voi se hymykin karehtia kuljettajan huulilla tavallista useammin. Taycan Cross Turismo on iloisen notkea kulkija.



Cross Turismon kookkaan ajoakun ansiosta WLTP-normitettua toimintamatkaa järjestyy mukavat 490 kilometriä, josta kovilla pakkasilla toteutuu noin 330 kilometriä. Käytännön kantama asettuu tähän välimaastoon. Nämä ovat arvoja, joilla tyypilliset perusajot jopa pitkien etäisyyksien Suomessa onnistuvat useimmissa tilanteissa huoletta. Jos lataustarve tulee eteen matkan varrella, on Porschella plakkarissaan vielä yksi valttikortti, 800 voltin sähköjärjestelmä.
Laadukkaat latausominaisuudet ovat premium-sähköautojen tärkeää temmellyskenttää, sillä autoistaan enemmän maksavilla asiakkailla on oletusarvona, että pikalataus matkan varrella ei muodostu kynnyskysymykseksi. Tai niin ainakin autovalmistajat haluavat meidän uskovan. Porschella erityistä huomiota on kiinnitetty akun latausominaisuuksiin sekä voimansiirtojärjestelmän ja matkustamon lämpötilan säätelyyn haastavissa olosuhteissa.
Taycan oli ensimmäinen sarjatuotantohenkilöauto, jossa käytettiin 800 voltin sähkömoottoreita ja akkujärjestelmää. Suuremman jännitteen myötä onnistuu huomattavasti nopeampi lataus, kunhan syöttötehoa vain riittää. Jännitteen kaksinkertaistuessa 400 voltin yleisempiin järjestelmiin verrattuna virran määrä puolittuu, eivätkä liittimet ja kaapelit joudu niin koville. Niinpä Taycan Cross Turismon maksimaalinen latausteho tasavirralla onkin peräti 270 kW, jolla lähes tyhjän akun lataus 80 prosentin tasoon kestää alle puoli tuntia. DC-suurteholataukseen tarkoitettuja HPC-latauspisteitä on tosin maassamme vielä harvassa. Tavallisesti käytettävä hidaslataus kotona sujuu yleisen 11 kW:n latauslaitteen avulla esimerkiksi yön yli noin kahdeksassa tunnissa, ja harvoinhan autolla loppujen lopuksi aivan tyhjäksi imetyllä akulla kotiin tullaan.
Taycan Cross Turismo on matala auto, johon laskeudutaan. Kuljettajan paikalle asettuminen vaatii jonkin verran notkeutta, mutta kun ajajan paikalle on asettunut ja säätänyt istuimen sekä ohjauspyörän asennon kohdilleen, istuu autossa kuin hyvä ajohansikas kädessä. Autossa on perusajotiloja viisi: Range, Normal, Sport, Sport+ ja Individual. Ajotiloissa on selkeät erot suorituskyvyn ja esimerkiksi kiihtyvyyden suhteen. Valitsemalla ajomoodiksi Sport plussan auton vastaavuus vauhtipedaalin painallukseen muuttuu hyvin teräväksi. Range-moodissa suurin nopeus on rajoitettu 100 km/h lukemaan, eli moottoritievauhdeissa tämä ajotila jää käyttämättä, ellei asetu rekkaletkan jatkeeksi.
Lisävarusteena saatava Off-Road Design -varustepaketti korottaa maavaraa 30 millimetrillä. Ei tämä silti mikään maastoauto tietenkään ole.
Perus-Taycaniin verrattuna korotettu maavara on ylimmillään 17,6 senttiä. Lisävarusteena saatava Off-Road Design -varustepaketti korottaa maavaraa 30 millimetrillä. Vakiovarusteluun kuuluva Gravel Mode ‑ajotila parantaa ajo-ominaisuuksia päällystämättömillä teillä, mutta selvää on, ettei Cross Turismo silti – tietenkään – mikään maastoauto ole. Sorapäällysteisellä nimismiehenkiharalla ajettaessa auto ei oikein tunnu olevan kotonaan.
Ilmajousituksen ansiosta autolla voi taittaa matkaa myös mukavasti. Iskunvaimennuksen esiasetustasot ovat Normal, Sport ja Sport+. Normal-asetuksessa ajomukavuuskin on läsnä, mutta valitettavasti koeajoyksilön 21 tuuman lisävarustevanteet toivat mukanaan todella matalan profiilin renkaat: edessä 265/35/ZR21 ja takana peräti 305/30/ZR21 kokoisina. Näistä kantautuu sisälle selkeä rengasmelu, joka korostuu etenkin takana, ja on moottoritienopeuksissa jo suorastaan häiritsevää.
Cross Turismon ajo-ominaisuuksiin pieni muotoilulisä ja suurempi kontti eivät luonnollisestikaan vaikuta. Auton ajettavuus ja ohjaustuntuma ovat samalla erinomaisella tasolla kuin perus-Taycanissa. Vakuuttavin ominaisuus on edelleen auton täsmällinen ja reaktiivinen ohjautuvuus – kuljettaja tuntee koko ajan olevansa tilanteen herra, aivan kuten urheiluautossa pitääkin.
Koeajojaksolla keskikulutus asettui hieman ajosuoritteesta riippuen 24,2–25,8 kWh tuntumaan sadalla. Auton suorituskyky huomioon ottaen kulutus on hyvin aisoissa. Liitettävyys älypuhelimen kanssa sujui langattomasti ilman ongelmia, ja kotilataus 11 kWh:n teholla kuin vettä vaan.


Porschen ensimmäinen sähköauto, P1, valmistui jo vuonna 1898. Sarjatuotantomallia siitä ei koskaan muodostunut, ja Porschen historiakin otti sittemmin aivan toisen kehityssuunnan polttomoottoritekniikan mukana. Nyt, 125 vuotta myöhemmin olemme kuitenkin taas uudessa tilanteessa, ja Taycan Cross Turismo on Porschen ensimmäinen uuden ajan sähköfarkku.
Porschella uskotaan, että parin vuoden sisällä puolet sen myydyistä uusista autoista on joko täyssähköautoja tai plug-in-hybridejä. Ajat muuttuvat ja tekniikka kehittyy, ja Porsche on ehdottomasti tuossa kehityksessä mukana, aivan sen kärkikahinoissa. Ajaminen saa olla hauskaa, myös sähköautolla.
Kommentti
Porschen sähköfarkku on onnistunut tuote ennen kaikkea siksi, että se on suunniteltu huolella, mutta myös toteutettu merkille tyypillisesti hyvin laatukriittisesti. Kuljettaja on keskiössä, ei turha huomionhakuinen kikkailu. Tästä voisi Tesla ottaa oppia.
Mitat
Pituus 4 974 mm
Leveys 1 966 mm
Korkeus 1 409 mm
Akseliväli 2 904 mm
Raideleveys – edessä: 1 718 mm – takana: 1 698 mm
Maavara: 146 mm
Massat
Painonjakautuma – edessä: 1 365 kg – takana: 1 575 kg
Virallinen omamassa: 2 245 kg
Suurimmat sallitut massat
Kokonaismassa: 2 885 kg
Kattokuorma: 75 kg
Perävaunu – jarruin: 0 kg – jarruitta: 0 kg
Faktat
- Takuu 2 vuotta
- Akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km
- Maalitakuu 3 vuotta
- Puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta
- Maahantuoja K-Auto AC Oy
- Valmistaja Porsche Ag
- Valmistuspaikka Zuffenhausen, Saksa
- Tavaratila 446 l (VDA)
- Huippunopeus 220 km/h
- Moottori Kaksi sähkömoottoria
- Teho/vääntö 350 kW (476 hv) / 500 Nm
- Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 5,1 s
- Huippunopeus 220 km/h
- Akkukapasiteetti 93,4 kWh (brutto)
- Lataus ac/dc 11 kW / 270 kW
- yhd. eu-kulutus 21,4 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka 490 km
- Omamassa 2 245 kg
- hv 5,1
- 0–100 km/h 5,1 s
Hinta
Testiauton hinta: 133 152 euroa (vm. 2023)
Mallin perushinta: 103 310 euroa (vm. 2023)
Mallisto alkaen: 109 810 euroa
Vuosimalli 2024 auto vakiovarustein: 109 810 euroa
Testiauton lisävarusteet mm.
- Advantage Package 2 800 euroa
- Carmine Red ulkoväri 2 495 euroa
- Musta nahkasisusta 3 761 euroa
- Sport-istuimet 400 euroa
- Sport Chrono -paketti 1 179 euroa
- 21” vanteet 2 184 euroa
- Led Matrix ajovalot 3 019 euroa
- Lämpöpumppu 886 euroa
Kenelle?
Pienelle, vasta kasvuansa aloittavalle aktiiviperheelle tai pariskunnalle, jonka talous on tiukasti timmissä. Saahan tällä toki yksinkin nautiskella, jos siltä tuntuu



