
Mukava kyyti on ollut Citroënin autojen DNA:ssa jo 1950-luvulta lähtien, kun ranskalaisvalmistaja esitteli automaailmaa mullistaneen hydraulisen jousitusjärjestelmänsä. Uusi täyssähköinen ë-C4 X ei ole musta lammas sukunsa historiassa, vaan on pikemminkin määrittelemässä mukavuuden standardeja alle 50 000 euron sähköautojen markkinoilla.
Kun autoa tarkastelee, on yhdennäköisyys pari vuotta sitten esiteltyyn C4 -hatchbackiin suuri. Mallit jakavat pitkälti saman ohjaamon, keulailmeen ja identtisen 2670 millimetrin akselivälin. Suurin yksittäinen ero on korin pituudessa, joka on peräti 240 millimetriä tulokkaan eduksi. Käytännössä kasvanut tila tarkoittaa aikaisempaa loivemmassa kulmassa olevaa takapenkkiä ja 130 litran lisätilaa matkatavaroille.
Kuskin paikalla huomio kiinnittyy ohjaamon avaraan tunnelmaan, jonka saavat aikaan hyvät tilat ja selkeälinjainen muotoilu. Pelkääjän paikan tablettiteline on miellyttävä lisä, jos autolla päättää lähteä pidemmille matkoille. Vakiovarusteluun kuuluvat 10 tuuman kosketusnäyttö ja 5,5 tuuman digimittaristo ovat ranskalaisvalmistajan uusinta mallia. Näyttöjen resoluutio ja reaktiivisuus ovat korkealla tasolla, mutta itse käyttöjärjestelmä on vanhanaikainen verrattuna esimerkiksi Renaultista löytyvään LG:n järjestelmään.
Ostajan kannalta on miellyttävää, ettei edullisimman ja kalleimman varustetason välillä ole eroa 3000 euroa enempää. Jo vakiovarustelu on varsin kattavaa, sisältäen mm. peruutuskameran, istuinlämmityksen neljälle paikalle sekä kännykän langattoman peilauksen. Korkeimman Shine-paketin ruksanneet saavat mukaan avaimettoman avauksen, aktiivisen vakionopeudensäätimen ja navigoinnin kaltaisia herkkuja.
Jouhevuus huokuu niin korin linjoista kuin ajettavuudestakin. Pehmeän jousituksen ansiosta matkanteko on hillityn mukavaa, eivätkä tien epätasaisuudet aiheuta harmaita hiuksia. Reippaampi kanttailu ei kuitenkaan sovi ë-C4 X:n luonteeseen, joten erittäin vakaata kyytiä saa hakea muualta. 136 hevosvoiman tehot ja 260 Nm:n vääntö saavat liikennevaloista lähdön tuntumaan oletettua nopeammalta, mutta maantiellä kiihtyvyydestä puuttuu kirkkain terävyys.
Maltillinen 150 km/h huippunopeus tarkoittaa, ettei autoa vanhemmiltaan lainaava, kesäyöstä huumaantunut nuori kuljettaja pääse kortistaan eroon ainakaan moottoritiellä.
Suomalaisille tarjotaan tästä autosta vain täyssähköistä versiota, joten latausahdistuksesta kärsivät voivat siirtää katseensa suoraan muualle. Valmistaja lupaa 50 kWh:n akulla kantamaa 357 kilometrin verran, mutta todellisuudessa "range" jää lyhyemmäksi. Moottoritiellä auto arvioi maksimikantamaksi enää reilut 250 km.
Tämä Citroën ei ehkä ole maailman jännittävin auto ajaa, mutta toisaalta se hoitaa tärkeimmän tehtävänsä hyvin – kyyti on mukavaa ja maisema vaihtuu ihan riittävän ripeästi. Ohjaustuntuma on auton luonteeseen nähden sopivan kevyt.
Plussaa
Jalkatilat
Mukavuus
Miinusta
Sähkökantama
Näyttöjen käyttöjärjestelmä
Citroën ë-c4 x
Full Electric 136 Shine 50 kWh Automaatti
Moottori Sähkömoottori
Teho/vääntö 100 kW (136 hv) / 260 Nm
Voimansiirto Etuveto
0−100 km/h 9,5 s
Huippunopeus 150 km/h
Akkukapasiteetti 50 kWh (45 kWh netto)
Lataus ac/dc 11 kW / 100 kW
Yhd. EU-kulutus 15,1 kWh/100 km
WLTP-toimintamatka 357 km
Mitat Pituus 4 600 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 520 mm, akseliväli 2 670 mm, tavaratila 510–1 350 l
Omamassa 1659 kg
Kenelle?
Sulavalinjaista kaupunkiautoa hakeville henkilöille, jotka eivät kaihda lyhyehköä sähkökantamaa. Hyvien tilojen ansiosta Citroën ë-C4X sopii myös lapsiperheille.
Koeajettu auto vakiovarustein: 47 450 €
Mallisto alkaen: 43 300 €