Tuulilasi

Tällainen on Ferrarin ensimmäinen lataushybridimalli


SF90 Stradale on Ferrarin ensimmäinen sarjatuotannossa oleva lataushybridimalli. Siinä on 986 hevosvoimaa ja neliveto, jonka avulla hybridistä saadaan suurin hyöty irti.
Kuvat Ferrari

Auto on myös ensimmäinen Ferrari, missä käytetään Brembon valmistamaa brake-by-wire-jarrujärjestelmää. Se jakaa jarrutuksen hydraulisen järjestelmän ja sähkömoottorin kanssa, mikä sallii jarrutusenergian keräämisen talteen.

Autossa on 769-hevosvoimainen turboahdettu V8-moottori yhdistettynä kolmeen sähkömoottoriin, joiden teho on 219 hv. Yksi sähkömoottoreista on edessä moottorin ja kahdeksanportaisen kaksoiskytkinvaihteiston välissä, kaksi muuta on jaettu etupyörille. Pelkällä sähköllä autolla voi ajaa 25 kilometriä ja silloin huippunopeus on 135 km/h.

V8-moottori on kokonaan uusi, se perustuu Ferrarin 8-sylinteriseen F154:ään. Kuljettaja voi valita neljä eri ajotilaa: eDrive (pelkkä sähkö), Hybrid (standardiasetus), Performance (polttomoottori käytössä koko ajan) sekä Qualify (maksimaalinen teho sähkömoottoreista). Ferrarin mukaan eDrive on ideaali kaupunkiajossa.

Auton huippunopeus on 340 km/h ja se kiihtyy nollasta sataan 2,5 sekunnissa, mikä on 0,4 sekuntia nopeampi kuin 710-hevosvoimainen F8 Tributo. SF90:llä on ajettu Ferrarin Fioranon rata kolme sekuntia nopeammin kuin Tributolla.

”Verrattain pieni 7,9 kW akusto tarkoittaa sitä, että 986 hevosvoiman huipputehot ovat käytössä vain tietyn aikaa, mutta varmasti ainakin jokaisen kilparadan yhden kierroksen verran”, sanoo Ferrarin tekninen johtaja Michael Leiters.

Julkaistu: 21.8.2019