Tuulilasi

SUV:eja markkinoille tuoneet brändit Euroopan automyynnin voittajia kesäkuussa



SUV:eja markkinoille tuoneet brändit Euroopan automyynnin voittajia kesäkuussa

Kesäkuun suurimpia voittajia Euroopan automarkkinoilla olivat brändit, jotka ovat esitelleet eniten uusia SUV:eja ja crossovereita. Jeep, Volvo, Jaguar, Seat ja Volkswagen rypistivät kaikki kaksinumeroiset kasvulukemat.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Volvo

ACEA:n datan mukaan EU:n ja EFTA:n markkina-alueilla myytiin kesäkuussa 1,62 miljoonaa autoa, kun vuosi sitten myynti oli 1,54 miljoonaa.

Volvo tykitti uuden XC40:n avulla peräti 29 % kasvulukemat, Jaguarin 19 % kasvua siivitti uusi E-Pace crossover.

Sen sijaan Nissanin, Land Roverin, Fiatin, Alfa Romeon, Fordin ja Mercedes-Benzin myynti laski.

Markkinajohtaja Volkswagen Groupin myynti nousi 13 %, pääosin sen brändien uusien SUV:ien ansiosta. Seatin myynti kasvoi 19 % kiitos uuden Aronan, VW saa kiittää 16 % kasvusta pitkälti uutta T-Rocia.

Porschen volyymi kasvoi 12 %, Skodan 8,5 %.

Aasialaisbrändeistä Toyotan kasvu oli 13 %, pitkälti uuden C-HR crossoverin ansiosta, Kian kasvu oli 6,8 % ja Hyundain 5,5 %.

Vahva myynti Saksassa, Ranskassa ja Espanjassa riitti pitämään myyntilukemat plussalla, vaikka Iso-Britanniassa ja Italiassa myynti laski. Ranskassa kasvu oli 9,2 %, Espanjassa 8 % ja Saksassa 4,2 %. Italiassa laskua oli 7,3 %, Iso-Britanniassa 3,5 %.

”Epävarmuus Brexitistä vaikuttaa edelleen automyyntiin, Iso-Britannian markkina ei tule kasvamaan ainakaan loppusyksyyn mennessä. Silloin kuulemme todennäköisesti ensimmäisistä EU:n ja Iso-Britannian välisistä Brexit-neuvottelujen tuloksista, mikä voi parantaa tilannetta”, sanoo konsulttiyritys EY:n osakas Peter Fuss.

Julkaistu: 18.7.2018