
Citroën e-C3 Max 44 kWh – Suomen halvin sähköauto yllättää ajettavuudellaan – Käyttötestin osa 1
Kun sähköautoja alkaa nyt saada reilusti alle kolmella kympillä, vannoutuneemmankin polttomoottorijäärän kynnys siirtyä uuteen teknologiaan alentuu huomattavasti. Pienen perheauton mitat täyttävä Citroën e-C3 on ainakin tätä kirjoittaessa Suomen halvin sähköauto 23 990 euron hinnallaan.
Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai artikkelin lopussa olevalla lomakkeella.

Jos ihan rehellisiä ollaan, kuinka moni oikeasti tarvitsee arkeensa viisimetristä ja kolme tonnia painavaa jättiläisautoa, jolla voi sitten yksin ajella kehätietä pitkin konttorille? Tiedämme kaikki vastauksen: hyvin harva, ja kenties eivät hekään.
Autoilun ytimessä on liikkumisen tarve, ja tämän tarpeen voi täyttää myös paljon vähemmällä. Lompakko kiittää, luonto kiittää, teiden kunnossapitäjä kiittää.
Kun sähköautoja alkaa nyt saada reilusti alle kolmella kympillä, vannoutuneemmankin polttomoottorijäärän kynnys siirtyä uuteen teknologiaan alentuu huomattavasti. Pienen perheauton mitat täyttävä Citroën e-C3 on ainakin tätä kirjoittaessa Suomen halvin sähköauto 23 990 euron hinnallaan.
Otimme alkukesästä puolen vuoden käyttötestiin kyseisen automallin paremmin varustellun ja neljä tonnia kalliimman Max-version. Kyseessä on sama autoyksilö, joka oli Tuulilasin toukokuun numeron (5/25) isossa koeajossa ja kannessa.
Eroja halvempaan You-varustetasoon nähden on monia, tietoviihdenäytöstä ja automaatti-ilmastoinnista alkaen. Kokeilimme myös tätä versiota keväällä. Maxin yhtä tuumakokoa suuremmat renkaat (17”) tuovat ajettavuuteen yllättävän paljon lisää jykevyyttä.



