
Päivitetty Smart #3 Pro+ 62 kWh – Käyttötestin osa 1: Uusien sähköautojen kanssa pelaaminen tuo joskus mukanaan mukavia yllätyksiä
Jarrutusvaikutus kaasupoljinta nostettaessa on nyt lähes huomaamaton.

Uuden sukupolven sähköautojen kanssa pelaaminen tuo joskus mukanaan mukavia yllätyksiä. Elokuussa julkaisimme ison koeajon Smart #3:sta ja sen jälkeen sama autoyksilö jäi meille puoleksi vuodeksi käyttötestiin. Tässä välissä auto oli kuitenkin ehtinyt jonkin verran jo muuttua: matkapuhelinverkon kautta itsekseen tapahtunut OTA-päivitys (Over The Air) muutti loppukesästä auton luonnetta yllättävän paljon. Ja nimenomaan positiiviseen suuntaan.
Päivityksen ytimessä oli kahden aikaisemman jarrutusenergian talteenottotason (Medium ja High) rinnalle ilmestynyt Low-asetus. Vaikka kyse ei täysin rullaavasta tilasta ole vieläkään, jarrutusvaikutus kaasupoljinta nostettaessa on nyt lähes huomaamaton. Tämähän on usemmiten se kaikkein miellyttävin ja monesti myös taloudellisin tapa edetä – tässä on tosin auto- ja tilannekohtaisia eroja. Jostain syystä sähköautojen valmistajat ovat ihastuneita korkeaan rekuperaatioon; niin myös Smart. Medium jää perusasetukseksi, ja Low-taso on joka reissulla valittava uudestaan. Onneksi se on näytöllä vain kahden kosketuksen takana.



