Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Tšekki teki taas maalin – Aito maanteiden kuningas Skoda Superb päihittää tasaväkiset kilpailijansa hipaisun mitalla

Jos Volkswagen Passat Variant ei miellytä, niin otapa sitten Skoda Superb Combi. Autoissa ei ole mitään olennaista eroa. Koeajossa Skoda Superb Combi 1.5 TSI E-TEC DSG Style.

Päivitetty 5.10.2024 | Alkuperäinen julkaisu 5.7.2024
5.10.2024 Tuulilasi

Onko 444 euroa paljon vai vähän rahaa? Jos puhutaan ruokaostoksista, niin kyllä tuo on tuju summa. Uusien autojen maailmassa ollaan lillukanvarsien alueella. Tuo on Skoda Superbin ja niin ikään vastikään arvioidun Volkswagen Passatin välinen hintaero. Molemmat ovat farkkuja. Skoda tasoa Style, ja Volkswagen tyyppiä Elegance Business. Lisävarusteilla autojen välille saisi lisää hintaeroa, mutta nyt emme sorru himmelien käsittelyyn. Perusvarustelussa Skodan ja Volkswagenin välillä ei ole mitään olennaista eroa.

Kuljettajan istuin on tukeva ja hyvin muotoiltu.
Takana on valtavasti tilaa joka suuntaan. Kuljettajan istuimen selkäpuolelta löytyi eräänlainen satulalaukku, johon oli pakattu viltti. Turhake.

Teknisesti autot ovat kuin yhdestä puusta veistettyjä. Akseliväli on kummassakin millilleen sama: 2 837 mm. Myös pituus täsmää: 4 902 mm. Parivaljakko sijoittuu siis tukevasti ylempään keskiluokkaan. Kuten arvata saattaa, moottoreissa ei ole mitään eroa. Kummankin konsernisisaren keulalla on 1,5-litrainen turbonelikko, jonka apuna on starttigeneraattori.

Nämä autot eivät ole mitään sähikäisiä, mutta kyllä kiihdytys satasen vauhtiin alle kymmenessä sekunnissa sujuu. Kaikkein olennaisinta on se, että voimalinja on erittäin taloudellinen. Viitosella alkavat lukemat ovat täyttä realismia, ja ison polttoainesäiliön ansiosta toimintamatka yhdellä tankkauksella venyy jopa yli 1 200 kilometriin. Tuo merkitsee todellista luksusta.

Kojelaudassa kaikki muu on normaalia paitsi lämmityslaitteen säätimet. Ne ovat perinteistä kierrettävää mallia, mistä suurkiitokset.

Ajettavuudeltaan Superb ja Passat ovat mallioppilaita. Pitkällä akselivälillä siunatut autot kulkevat yleensä kuin kiskoilla; niin tälläkin kertaa. Näillä vehkeillä lähtee mielellään käymään vaikkapa Lapissa. Kun reissuun lähdetään, mukana on usein isompi porukka ja paljon tavaraa. Tämä ei tuota ongelmia, sillä tavaratilaa on näissä autoissa melkein 700 litraa. Takapenkille mahtuu kaksi ihmistä kuin limusiiniin.

Tavaratila on syvä ja pitkä. Se vetää muhkeat 690 normilitraa.

Vaikka kuinka kaivaisi eroja Skodan ja Volkswagenin välille, tulee aina pää vetävän käteen. Tai ei nyt ihan. Yksi olennainen ero löytyy kojelaudasta. Passatin lämmityslaitetta säädellään hipaisukytkimillä. Vaikka niitä on hiottu aiempaa herkemmin toimiviksi, on pakko sanoa, että eivät nuo hiplaimet ole ihan niitä parhaita keksintöjä. Skodassa on perinteiset kierrettävät lämmityslaitteen säätimet, joita naapurin mummokin osaa käyttää – vaikka sormikkaat kädessä.

Lopuksi on vielä pakko pohtia sitä, onko merkillä väliä. Monille ihmisille auton merkki on erittäin vakava asia. Tämä porukka hyppää Volkswagenin rattiin. Minä olen kapinahenkinen ja valitsen tietysti Skodan.

Plussaa

  • Valtavat tilat

  • Massiivinen toimintamatka

Miinusta

  • Valju väri

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt