
Škoda Octavia 2.0 TSI RS – Moottorien pärinä vaikenee, kun autot sähköistyvät – Nautitaan siis vielä kun voidaan
Uudistuneet Škoda Octavia RS:t saapuvat kauppoihin pian, hinnat lähtevät liikkeelle 49 393 eurosta, ja farkun saa 50 651 eurolla. Verokarhu nyhtää summasta omansa. Rahalle saa silti hyvin vastinetta.
Hot hatch – eli kuumat 5-oviset; englantilaisten nimitys autoille, jotka tunnetaan paremmin myös VW Golf GTI -luokkana. Hienoja autoja, joita moni lämmöllä muistelee. Kivasti päriseviä ja perusversiota paremmin kulkevia urheilullisia malleja, joista sopivasti virittämällä ja somistamalla saatiin nuorten miesten ja naisten päiväunien kohteita. Ainakin osittain siksi, että niiden hintalappu ei ollut vielä lähelläkään oikeaa urheiluautoa.
Sporttinen yrittäjä
Näiden autojen kulta-aikaa olivat etenkin 1980- ja 90-luvut, kun useammalla automerkillä oli luokkaan oma sporttinen edustajansa. Vuonna 2000 tähän ryhmään liittyi myös Škoda. VW-konserni oli ostanut perinteisen tšekkifirman, ja vuonna 1996 esitelty uusi Octavia sai luvan toimia merkin uutena brändilähettiläänä. Ja totta kai myös siitä tehtiin ärhäkkä sporttiversio.
Ensimmäinen Octavia RS oli kasattu samalle tekniikalle kuin Golf GTI, mutta oli tätä puoli korinnumeroa suurempi. Se ei ollut siis enää varsinaisesti ns. hot hatch. Vielä järkevämmäksi RS-Octavia muuttui pari vuotta myöhemmin esitellyn farmarin myötä.
Auton löysivät uudenlaiset ostajat: toisen ja etenkin kolmannen sukupolven myötä siitä tuli urheilullinen yritysauto. Bensamoottoreiden rinnalla tarjottiin vielä mehevästi vääntävää turbodieseliä. Suomessa Octavia RS:n kolmannen sukupolven edustajia myytiin yhteensä 5200 kappaletta. Parhaimmillaan joka viides meillä myyty Octavia oli RS.


Muuttuva maailma
Sitten Volkswagen ryvetti dieselin maineen. Poliitikot ottivat CO2-päästöt hampaisiinsa, ja Suomessa autovero muuttui lopulta CO2-pohjaiseksi. Oltiin nopeasti uuden ajan kynnyksellä.
Päristely ilman sähköä voimalinjassa on muuttunut tavallaan ylellisyydeksi. Hybridit – etenkin ladattavana – alkoivat kiinnostaa autonostajia. Lisäksi kauppoihin alkoi ilmestyä yhä enemmän isoja sähköautoja, jotka olivat monesti katumaastureita, mutta kulkivat kuin urheiluautot. Niiden rinnalla vanhan GTI-luokan edustajat alkoivat näyttää nopeasti dinosauruksilta.
Mutta… nuo dinosaurukset joka tapauksessa pärisevät ja murisevat yhä. Ne ovat myös sähköautoja kevyempiä. Näiden ominaisuuksien arvostajia on maailmassa yhä paljon.
Moni arvostaa lisäksi hienon moottorin luonnetta. Kaksilitrainen bensaturbo on VW-konsernin työjuhta, joka on yhä laajasti käytössä konsernin eri merkeissä ja malleissa – ja etenkin urheilullisimmissa versioissa. Moottoria on vuosien varrella myös modernisoitu jatkuvasti, eli siitä on onnistuttu ottamaan aina vain enemmän irti.
Nykyisellään tuo hieno EA888-moottori luovuttaa Octavia RS:ssä kuljettajan käyttöön 195 kilowattia (265 hv). Se on ihan riittävästi reilut 1500 kiloa painavaan autoon. Maksimivääntö on 370 Nm. Nautinnollista voiman tunteessa on se, että maksimivääntö löytyy jo varsin alhaalta, eli 1600 kierroksen kohdalta.



Radalle
Paras paikka modernin ja urheilullisen nykyauton testaamiseen on rata. Jo yksinkertaisesti siitä syystä, että nämäkin autot ovat liikkeissään todella vikkeliä. Niiden tekniikka toimii myös niin hienosti, että auton rajoja ei todellakaan ole fiksua lähteä kokeilemaan julkisilla teillä.
Me pääsimme uusimman Octavia RS:n rattiin Grobnikin moottoriradalla Kroatiassa. On siis aika palata tuon päivän tunnelmiin.
Ajamme radalla letkassa, ja etuautoa vie Emil Lindholm, joka ajaa päivätöikseen rallia Škoda Motorsportin väreissä WRC2-luokassa.
Upeasti vääntävän moottorin ansiosta autoa on helppo viedä nautinnollisen jouheasti Grobnikin sopivan mutkaisella ja ennen kaikkea hienoja mutkayhdistelmiä sisältävällä radalla – etenkin kun Emil ajaa myös radalla varsin pyöreillä linjoilla. Toki oikea vaihde on paras pitää silmässä ja kierrokset riittävän ylhäällä, kun ammutaan ulos mutkista – muutoin muut karkaavat.
Periaatteessa automaatinkin kanssa pärjää, mutta kyllähän DSG aina välillä empii rataympäristössä siirtojaan, vaikka ajotila-asetuksista onkin valittu sopiva moodi. Onneksi ratin kehältä löytyvät myös vaihteenvalitsimet manuaalisia vaihtoja varten. Sähköautoissa niitä ei ole. Vielä.
Myös RS.n vakiona oleva mukautuva iskunvaimennus tekee ajamisesta nautinnollista. Lisäksi RS:n koria on madallettu. On vaikuttavaa, miten mukavia nämä varsin urheilulliset autotkin ovat nykyään. Kuskin ei tarvitse keräillä hampaiden paikkoja lattialta ajon jälkeen, vaikka ajaisi vähän aggressiivisemmin rataa reunustavien kivetysten yli.
Etuvetoiseksi autoksi Octavia RS taipuu yllättävän ketterästi mutkiin, vaikka vauhtia on välillä melkoisesti. Syyllinen on etuakselilta löytyvä elektroninen tasauspyörästön lukko. Oman lisänsä ajonautintoon tuo myös välityssuhteeltaan muuttuva progressiivinen ohjaus.
Ja kori on jäykkä. Kulku on vakaata, auto asettuu mutkayhdistelmissä ja nopeissa suunnan muunnoksissa nopeasti aloilleen – vähän kuin radassa olisi auton alla kiskot, joita seurata. Kyyti on urheilullista ja samalla sivistynyttä, mitä kuitenkin iso enemmistö ostajista arvostaa. Ei repivän raaka urheilullisuus olisikaan varsinainen hyve perheautossa. Ajoon vaikuttavien järjestelmien parasta antia on ehdottomasti se, miten älykkäästi ne auttavat kuljettajaa saamaan mahdollisimman paljon irti auton potentiaalista.

Verokarhu kiittää
Kuten jo sanoimme, maailma on viime vuosina muuttunut. Silti tällaisille autoille on yhä ottajansa. Neljännen sukupolven Octavian RS-versioita on myyty Suomessa ennen tätä uudistusta jo noin tuhat kappaletta.
Uudistuneet Škoda Octavia RS:t saapuvat kauppoihin pian, hinnat lähtevät liikkeelle 49 393 eurosta, ja farkun saa 50 651 eurolla. Verokarhu nyhtää summasta omansa. Rahalle saa silti hyvin vastinetta, sillä RS-malleissa on jo vakiona hyvin kattava varustelu. Ja tilavahan Octavia tunnetusti on. Kontti imaisee 640 litran edestä tavaraa sisäänsä.
Järki ja tunne. Kaksi Škoda-kuskin peruspilaria tänä päivänä.
Škoda Octavia 2.0 TSI RS DSG Autom

- Moottori: 1984 cm3 bensaturbo
- Teho: 195 kW (265 hv) / 5250–6500/min
- Vääntö: 370 Nm / 1600–4500/min
- Voimansiirto: 7-nopeuksinen DSG-automaatti, etuveto
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h 6,5 s
- Huippunopeus: 250 km/h
- Keskikulutus: 13,1 l/100 km
- Omamassa: 1520–1629 kg
- Tavaratila: 640 l