
Seat 800 – Espanjassa jalostettiin 1960-luvulla Fiat 600:n pohjalta erikoinen ”limusiini” taksikäyttöön
Pelkillä etuovilla varustettuna Kuussatanen ei taipunut oikein taksikäyttöön, niinpä siihen lisättiin Kataloniassa takaovet.
Fiat 600 on legenda; halpa nelipaikkainen auto, joka yhdessä sen pohjalta tehdyn Viissatasen kanssa oli ajamassa Italiaa pyörien päälle. Eikä pelkästään Italiaa. Kuussatasia kasattiin sen historian aikana yhteensä kymmenessä eri maassa.
Espanjassa Seat alkoi valmistaa lisenssillä Kusiaisia vuonna 1957 omalla tuotemerkillään.
Tuolla autolla on iso merkitys Espanjan talouskasvussa. Legendaarisen mallin valmistus loppui Espanjassa vasta vuonna 1973, ja tuotannon loppupuolella myös Suomeen tuli paljon Kuussatasia Barcelonasta.
Pikku-Fiatista tuli uudella keulamerkillä koristettuna nopeasti erittäin suosittu myös Espanjassa, mutta kaikkien toiveita se ei täyttänyt. Rättisitikka ja Rellu Nelonen tarjosivat perhe- ja etenkin taksikäyttöön käytännölliset takaovet. Niinpä luovan tuumailun jälkeen syntyi lopulta neliovinen Seat 800.


Espanjalaista luovuutta
Kasisatanen on erikoisen hauska, koska Fiat itse ei valmistanut vastaavaa versiota. Vuonna 1956 tuotantoon tulleen 600 Multiplan katsottiin riittävän kattamaan perheellisten ja taksikuskien tarpeet. Ja olihan Multipla aikamoinen tilaihme, kuusipaikkainen alle neljä metriä pitkä ajoneuvo.
Seat kokeili myös ottaa Multiplan tuotantoon 1960-luvun alussa, mutta espanjalaiset eivät lämmenneet sille, ja autoja valmistui vain parisenkymmentä kappaletta. Tarvittiin siis toisenlainen ratkaisu.
18 senttiä. Sen verran espanjalaiset joutuivat pidentämään omaa Kuussatastaan, jotta siihen saatiin takaovet. Ovien lisääminen oli omanlaisensa operaatio, etenkin kun Kuussatasessa oli kaappariovet. Ratkaisun Seatille tarjosi Barcelonan lähellä toimiva korivalmistaja Costa.
Uuden Kasisataseksi nimetyn mallin pituus oli 3,47 metriä ja akseliväli 2,18 metriä – sekin luonnollisesti 18 senttiä enemmän kuin Kuussatasessa. Korimallinsa ansiosta Kasisatasta on vaikea luokitella, mutta nelioviselle autolle oli kyllä tilausta. Niinpä 800 pysyi tuotannossa lokakuusta 1963 toukokuulle 1967.


Yli 40 sekuntia 0–100 km/h
Moottorina Seatin uudessa XL-kirpussa oli sama 767-kuutioinen kaksisylinterinen nelonen kuin sen pikkusisaressa. Myöskään mitään virityskikkailuja ei harrastettu; teho oli ennallaan, eli noin 30 hevosvoimaa kierrosluvulla 4800.
Tuulilasi pääsi vastikään Kasisatasen rattiin Barcelonassa järjestyssä klassikkotapahtumassa. Etuovet aukeavat noin 90 asteen kulmaan, takaovet hieman vähemmän. Etupenkille pääsee sujahtamaan vaivattomasti.
Pieni moottori särähtää käyntiin, ollaanhan palmun alla. Kaikki kuskin ympärillä on helposti ulottuvilla askeettisessa ohjaamossa. Ylellisyyksiä ei ole, ei edes radiota.
Maltillinen teho piisaa joten kuten 635 kiloa painavaan pikkuautoon, XL-pidennys nosti auton massaa vain noin muutamalla kymmenellä kilolla.
Liikkeelle päästään vaivattomasti. Taajamakiihtyvyys on, noh, riittävä. Mikään raketti ei 800 tietenkään ole. Sen huippunopeus on ”noin” 110 km/h, johon pääsy vaatii kärsivällisyyttä. Jo kiihdyttäminen satasen vauhtiin kestää yli 40 sekuntia. Espressokupin kiehauttaa nopeammin.
Parhaimmillaan Kasisatanen onkin hidastempoisessa taajamapyörittelyssä, missä se on ketterä ja joka koloon mahtuva. Alamäkeen vauhti kiihtyy nopeasti, ylämäkeen se puolestaan hyytyy. Voimaa ei ole tarjolla liikaa, maksimivääntö 51 Nm löytyy 2500 kierroksen kohdalta.
Ajoasento on vanhalle Fiatille tyypillinen eli italialaiseen tyyliin sopiva, mutta ei niinkään normikokoiselle nykyaikuiselle tarkoitettu.
Kasisatasen tekniikka on oman aikakautensa luomus, se on takavetoinen takatuuppari. Pidennetty akseliväli toimii tavallaan myös ajovakauden parantajana.


Pinkeä pirssi
Kasisatanen ei varsinaisesti noussut maailmankartalle suosittuna perheautona, mutta se oli useammassa Espanjan kaupungissa kohtuullisen suosittu taksina. Tämän ymmärtää jokainen, joka on kerran elämässä kivunnut alle 3,5 metriä pitkän auton takapenkille etuoven kautta ja B-pilarin sekä kipatun etuistuimen selkänojan välistä. Kokemus, jota on vaikea kuvitella näin katumaastureiden aikakaudella.
Tavaratilaa keulapellin alla on tietysti rajoitetusti, ja tilan vetoisuus riippuu pitkälti siitä haluaako kantaa mukana varapyörää vai ei. Polttoainesäiliö vie sekin oman tilansa. Takaistuimen selkänojan taakse voi toki ujuttaa vielä pienen kangaskassin.
Pienen pyörittelyn jälkeen on pakko todeta, että neliovisuus on pienessä kaupunkikirpussa jotenkin vitsikästä – kaikesta auton rationaalisuudesta huolimatta. Ja jalkatilat takana ovat kieltämättä auton ulkomittoihin nähden lähes ylevät. Se XL-lisä on suoraan plussaa takajalkatiloihin.
Ja jos ette sitä tienneet, myös VW Kuplasta valmistettiin aikoinaan neliovisia versioita erinäisten korivalmistajien toimesta. Myös VW itse harkitsi neliovisen version valmistamista Kuplan tuotannon loppupuolella, mikä toimi eräänlaisena kimmokkeena lopulta myös Golfin synnylle.


Hidas prosessi
Kaikkiaan Seatin tehtaalta Zona Francassa rullasi ulos 18 200 kappaletta Kasisatasia. Enemmänkin olisi saattanut mennä kaupaksi, mutta muutostyöt tehtiin hitaasti ja työläästi käsityönä. Seatin tehtaalta toimitettiin Kuussatasen korirakenteet Costalle, missä ne leikattiin ja pidennettiin siis 18 sentillä. Pidennettyyn koriin asennettiin uusi katto ja korin sivut muokattiin käsin, jotta uuteen oviaukkoon saatiin mahtumaan uudet takaovet sekä takaosastaan kavennetut etuovet.
Kun kori oli kasattu, se maalattiin ja toimitettiin takaisin Seatin tehtaalle ja kokoonpanolinjaan, jossa siihen asennettiin voimalinjan osat, ikkunalasit sekä verhoilu.
Ennen moni asia pystyttiin tekemään yksinkertaisesti ja tehokkaasti. Lopputulos on pala autoilun historiaa. Espanjassa 800 on edelleen varsin rakastettu, joskin harvinainen klassikko.