Tuulilasi

Sähköautovalmistajan pahin painajainen toteutui – akut syttyvät tuleen, takaisinkutsun korjauskustannukset 750 miljoonaa

Sähköautovalmistajan pahin painajainen toteutui – akut syttyvät tuleen, takaisinkutsun korjauskustannukset 750 miljoonaa
Hyundai kutsuu maailmanlaajuisesti takaisin korjauksiin 82 000 sähköautoa. Niihin vaihdetaan akut, koska tiedetään jo 15 tapausta, missä ne ovat syttyneet tuleen. Operaatiosta tulee Hyundaille todella kallis.
Julkaistu: 26.2.2021
Takaisinkutsuttavia autoja ovat ainakin Kona, Ioniq ja Elec City -bussi.
CNN:n mukaan takaisinkutsu on yksi autoteollisuuden historian hintavin. Yhden auton korjauskulut ovat yli 9000 euroa, mikä tarkoittaa yhteensä lähes 750 miljoonaa euroa.
Akuston vaihtaminen on lisäksi yhtä työlästä kuin polttomoottoriauton koko moottorin vaihtaminen. Harvoin on nähty takaisinkutsuja, missä koko moottori jouduttaisiin vaihtamaan. Niin kävi vuonna 2014, kun Porche joutui kutsumaan moottorinvaihtoon 785 kappaletta 911 GT3:a. Todennäköisesti tuo korjaus maksoi vielä enemmän autoa kohden, mutta kappalemäärä oli toki pienempi.
GM joutui kutsumaan muutama vuosi sitten takaisin huikeat seitsemän miljoonaa autoa viallisten Takatan turvatyynyjen vuoksi. Koko paletti kustansi yli miljardi euroa, mutta yksittäisen auton korjauskulu oli vain 165 euroa.
Hyundain tulipaloissa ei syntynyt loukkaantumisia, suurin osa tulipaloista syttyi, kun autosta oli jo poistuttu. Hyundai kertoi CNN:lle, että se neuvottelee edelleen akkutoimittajansa LG:n kanssa siitä, kumpi yhtiöstä korvaa syntyvät kustannukset.
Korean liikenneministeri otti jo kantaa asiaan ja syytti LG:tä viallisista akuista. LG tiedotti puolestaan tekevänsä täyttä yhteistyötä Korean liikenneministeriön kanssa, mutta kiisti syyllisyytensä.
Päivitetty 4.3. – Ilmestynyt 26.2.2021
20 kommenttia